دانشمندان راز معابد باستانی آشوری را کشف کردند / خدایانی که برای همیشه در آسمان قرار گرفتند

باستان‌شناسان ادعا می‌کنند که از یک تصویر باستانی که بیش از یک قرن است کارشناسان را مجذوب خود کرده، رمزگشایی کرده‌اند و بینش جدیدی را در مورد امپراتوری آشور که از قرن ۱۴ تا هفت قبل از میلاد در بخش‌های وسیعی از خاورمیانه گسترده شده بود، ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ نمادهایی از دوران باستان و امپراتوری آشوری به جا مانده است که مربوط به پادشاه سارگون دوم می‌شود که از ۷۲۱ تا ۷۰۴ قبل از میلاد حکومت می‌کرده است. این نمادها معمولا به دو شکل طراحی شده‌اند؛ یکی به طور خلاصه که شامل شیر، درخت انجیر و گاوآهن می‌شود و نسخه طولانی‌تر آن شامل پنج نماد شامل یک پرنده، یک شیر، یک گاو نر، سپس درخت و گاوآهن می‌شود.

این تصاویر در چندین مکان در معابد «دور شاروکین»، که برای مدت کوتاهی پایتخت آشور بود، دیده می‌شود. ویرانه‌های مدفون شهر باستانی در طول قرن نوزدهم و بیستم حفاری شدند.

اما معنای این تصاویر که آیا آنها نشان دهنده خدایان، نیروهای ماورای طبیعی، اقتدار پادشاه، یا تلاش برای هیروگلیف‌های مصری هستند، مدت‌ها مورد بحث بوده است.

«مارتین ورتینگتون»، آشورشناس و مورخ از کالج ترینیتی دوبلین در ایرلند، می‌گوید: این منطقه از جهان که شامل عراق کنونی و بخش‌هایی از ایران، ترکیه و سوریه است، اغلب به عنوان «مهد تمدن» نامیده می‌شود. اینجا جایی است که شهرها و امپراتوری‌ها متولد شدند و داستان آن بخش عظیمی از تاریخ بشر است.

دانشمندان راز معابد باستانی آشوری را کشف کردند / خدایانی که برای همیشه در آسمان قرار دارند

ورثینگتون سرنخ‌ها را جمع‌آوری کرده و به این نتیجه رسیده است که این تصاویر نام سارگون را به دوش می‌کشند، ایده‌ای که برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ ارائه شد، اما کشف نشد.

او این پیشنهاد را با نشان دادن نمادهایی که می‌توانند به صورت‌های فلکی ستاره‌ای نیز اشاره کنند، بسط می‌دهد و می‌گوید: هدف این است که با نوشتن نام او در ستاره‌ها و مرتبط کردن او با خدایان، به پادشاه مقتدر احترام بگذارد.

نکته مهم این است که این تفسیر برای هر دو شکل طولانی و کوتاه این کد گرافیکی صادق است. در حالی که تئوری‌های قبلی پیشنهاد می‌کردند که این نمادها ممکن است به پادشاه و آسمان شب اشاره داشته باشند - نه حداقل به دلیل رنگ‌های آبی و زرد که گاهی اوقات در آنها به تصویر کشیده می‌شدند - این اولین تحقیقی است که به طور سیستماتیک این ایده‌ها را کنار هم می‌کشد.

ورثینگتون در توضیح زبان مورد استفاده به جزئیات می‌پردازد: برای مثال، چگونه کلمه آشوری برای «درخت» شبیه «فک» است، که نام صورت فلکی است که مردم آن زمان با آن آشنا بودند. علاوه بر این، این صورت‌های فلکی به خدایان باستانی مرتبط بودند و به سارگون احترام بیشتری می‌گذاشتند.

دانشمندان راز معابد باستانی آشوری را کشف کردند / خدایانی که برای همیشه در آسمان قرار دارند

ورثینگتون می‌گوید: تأثیر پنج نماد این بود که نام سارگون را برای همیشه در آسمان‌ها قرار دادند؛ راهی هوشمندانه برای جاودانه کردن نام پادشاه.

نماد شیرهای در حال قدم زدن نیز نام سارگون را در آشوری باستان نشان می‌دادند - و همچنین ارتباط قوی با چهره‌های سلطنتی داشتند - که این پیوند را در نسخه‌های طولانی‌تر این رمز بصری تائید می‌کرد.

ورثینگتون می‌گوید: این واقعیت که هم برای دنباله‌های پنج نمادی و هم برای دنباله‌های سه نمادی کار می‌کند، و اینکه نمادها را می‌توان به‌عنوان صورت فلکی مناسب فرهنگی نیز درک کرد، به نظر من بسیار جالب است و حالت تاکیدی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =