آیا چین در صنعت رباتیک پیشرو خواهد شد؟ / صنعت خودروسازی محرک اصلی پذیرش ربات‌ها

چین هنوز در نوآوری رباتیک کشور پیشرویی به شمار نمی‌آید، اما تولید داخلی و پذیرش آن به حدی با سرعت در حال رشد است که می‌توان حدس زد به زودی شرکت‌های رباتیک چینی به غول‌های اول دنیا تبدیل خواهند شد. در این گزارش وضعیت دانش رباتیک را در چین و در مقایسه با کشورهای پیشرو شرح می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ ربات ماشینی است که می‌تواند کارهای پیچیده را به صورت خودکار انجام دهد. ربات‌ها با پیشرفت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، از جمله هوش مصنوعی، سیستم میکرو الکترومکانیکی یا MEMS و تشخیص بینایی، روز به روز توانمندتر و همه کاره‌تر می‌شوند. به این ترتیب، می‌توان گفت که ربات‌ها احتمالا یکی از مهم‌ترین فناوری‌های چند دهه آینده خواهند بود. ربات‌ها در حال حاضر در طیف گسترده‌ای از کاربردها و صنایع، از جمله تولید، تدارکات، مهمان‌نوازی، مراقبت‌های بهداشتی، ساخت‌وساز و بسیاری از زمینه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و نوید بزرگی برای معکوس کردن رکود فعلی بهره‌وری جهانی هستند.

با این حال به نظر می‌رسد که علم رباتیک نیازمند یک نگاه ویژه‌تر است، زیرا ربات‌ها در آینده به طور فزاینده‌ای در بیشتر امور انسان‌ها دخیل خواهد شد. علاوه بر این، ربات‌های انسان‌نما احتمالاً برای کمک به انسان‌ها در طیف وسیعی از وظایف به کار گرفته می‌شوند. و آنها یک فناوری دفاعی و با کاربرد دوگانه مهم هستند.

در حالی که آمریکا رباتیک را اختراع کرد، در حال حاضر - حداقل در شرایط تولید - شرکت‌های پیشروی رباتیکی در نیروگاه‌های مهندسی آلمان، ژاپن و سوئیس در حال ساخت این ماشین‌ها هستند. با این حال، چین از نظر حجم، هم از نظر تولید و هم استفاده در جهان پیشتاز است. اما آیا شرکت‌های رباتیک چینی می‌توانند نوآوری کنند و به سطح کیفی پیشروان جهانی برسند؟

آیا چین در صنعت رباتیک پیشرو خواهد شد؟ / صنعت خودروسازی محرک اصلی پذیرش ربات‌ها

یک انبار توزیع هوشمند با جوشکاری ربات خودکار و بازوهای رباتیک

پیشینه و روش

خیلی‌ها می‌گویند که چین فقط یک دستگاه کپی است و آمریکاست که مبتکر اصلی در طراحی فناوری‌های نو است. اما باید گفت که این روایت از یک نگرش نادرست نسبت به فناوری و سیاست‌های صنعتی می‌آید.

روایت رایج این است که چین یک دستگاه کپی و ایالات متحده مبتکر است. این روایت اغلب از یک نگرش بی‌رویه نسبت به فناوری و سیاست‌های صنعتی حمایت می‌کند. اولاً، این فرض نادرست است، زیرا ممکن است نوآورانی چون آمریکا تسلط‌شان را به خاطر همین کشورهای کپی‌کار با ساختارهای کم‌هزینه از دست بدهند؛ همانطور که در بسیاری از صنایع آمریکا، از جمله لوازم الکترونیک مصرفی، نیمه‌رساناها، پنل‌های خورشیدی، تجهیزات مخابراتی و ماشین‌ابزار دیده‌ایم. دوم اینکه، مشخص نیست که چین همیشه یک کپی‌کننده باقی بماند و همیشه مقدر این باشد که یک مقلد باشد.

مطمئناً ارزیابی قابلیت‌های نوآوری صنایع هر کشور دشوار است، اما این امر به ویژه برای صنایع چین دشوارتر است. تا حدی به این دلیل است که در دوران ریاست جمهوری «شی چی پینگ»، چین اطلاعات بسیار کمتری را نسبت به گذشته در اختیار جهان قرار می‌دهد، به ویژه در مورد قابلیت‌های صنعتی و فناوری خود. با این حال، بنیاد نوآوری و فناوری اطلاعات آمریکا با توجه به برخی فاکتورهای مهم سعی در ارزیابی قابلیت‌های نوآوری صنایع در چین کرده است.

اهمیت رباتیک و نقش آمریکا

آمریکا رباتیک را اختراع کرد، اما مانند بسیاری از صنایع دیگر، رهبری را به رقبای خارجی از دست داد و این امر تا حدی به دلیل کمبود سرمایه طولانی‌مدت است. شرکت‌های کشورهای دیگر مایل به سرمایه‌گذاری طولانی مدت بودند. امروزه، تولیدکنندگان پیشروی رباتیک در آلمان، ژاپن و سوئیس قرار دارند و چین به شدت در تلاش است که به هیچ عنوان در این زمینه عقب نماند.

طبق یک مطالعه، ژاپن در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۶ درصد از تولید جهانی رباتیک و ۳۶ درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است. در مقابل، آمریکا تنها ۵/۴ درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است، علیرغم داشتن تولید ناخالص داخلی (GDP) که بیش از آن است. در واقع، صادرات ربات ژاپن ۲۰ برابر بیشتر از آمریکا بود.

امروزه هیچ کارخانه ریخته‌گری برای ربات‌های صنعتی در آمریکا وجود ندارد. در حالی که شرکت‌های بزرگ رباتیک مانند ABB در سوئیس و Fanuc چین در آمریکا حضور دارند، اکثر مراکز تحقیق و توسعه (R&D) و تولیدات پیشرفته آنها در کشورهای خود انجام می‌شود. علاوه بر این، تامین کنندگان قطعات کمی در آمریکا هستند. به همین دلیل است که در سال ۲۰۲۲، آمریکا با کسری تجاری ۱/۲۶ میلیارد دلاری در بخش رباتیک مواجه شد و صادرات آن تنها ۲۸ درصد از ارزش واردات را تشکیل می‌داد.

با وجود تاخیر کلی آمریکا در تولید رباتیک، این کشور خانه چنین شرکت‌هایی است. به عنوان مثال، «پروداکتیو رباتیکز» یک شرکت رباتیک مستقر در کالیفرنیا که ۹۵ درصد قطعات خود را در آمریکا تولید می‌کند، ربات‌های چند محوره مشترک ایجاد می‌کند که به خودکارسازی فرآیند ماشینکاری کمک می‌کند. یا شرکت «مستر پرینت رباتیک» که به طور موثر چاپ سه‌بعدی و فرز با کنترل عددی کامپیوتری (CNC) را در یک دستگاه ترکیب می‌کند. آمریکا همچنین تعداد زیادی استارتاپ‌ نوآور رباتیک دارد که تا حدی به دلیل قابلیت‌های نرم‌افزاری قوی است. با این وجود، نوآوری همیشه به رهبری تولید و فروش منجر نمی‌شود، به‌خصوص اگر کشورهای کپی‌کار بتوانند با سرعت و موثرتر کپی کنند و این کار را با هزینه پایین‌تری نیز انجام دهند.

صنعت و بازار رباتیک چین

طبق داده‌های فدراسیون بین‌المللی رباتیک، چین بزرگ‌ترین مصرف کننده ربات‌های صنعتی در جهان است. این کشور در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۸ درصد بیشتر از آمریکا ربات به ازای هر کارگر تولیدی نصب کرده بود. و با کنترل این واقعیت که دستمزد تولید چینی به طور قابل توجهی کمتر از دستمزد آمریکا است، در سال ۲۰۲۱، چین ۱۲ برابر نرخ استفاده از ربات در تولید را نسبت به آمریکا داشت. دلیل این امر نه نیروهای بازار، بلکه سیاست دولت بود. حزب کمونیست چین با حمایت از یارانه‌های سخاوتمندانه، پذیرش ربات‌های تولیدی را در اولویت اصلی خود قرار داده است.

فدراسیون بین‌المللی رباتیک داده‌هایی را در مورد استفاده از ربات در تولید توسط کشورهای مختلف ارائه می‌دهد. کره با بیش از هزار ربات به ازای هر ۱۰ هزار کارگر تولیدی بزرگ‌ترین پذیرنده ربات‌های صنعتی در جهان بود، در حالی که سنگاپور با ۷۳۰ نفر در رتبه دوم و ژاپن و آلمان با نزدیک به ۴۰۰ نفر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. آمریکا به ازای هر ۱۰ هزار کارگر ۲۸۵ ربات داشت، در حالی که چین ۳۹۲ ربات داشت.

در نمودار زیر می‌توانید تعداد ربات‌های صنعتی را به ازای هر ۱۰ هزار کارگر تولیدی در کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۲ مشاهده کنید.

آیا چین در صنعت رباتیک پیشرو خواهد شد؟ / صنعت خودروسازی محرک اصلی پذیرش ربات‌ها

اما تصمیم برای نصب و راه‌اندازی یک ربات معمولاً بر اساس صرفه‌جویی در هزینه‌هایی است که یک ربات به جای یک کارگر انسانی دارد و این صرفه‌جویی در هزینه مستقیماً با سطوح غرامت کارگران تولیدی مرتبط است. بنابراین جای تعجب نیست که آلمان با دستمزد بالا نسبت به هند کم دستمزد ضریب نفوذ ربات‌های بالاتری دارد. اما سوال جالب این است که با توجه به اینکه زمان بازپرداخت یک ربات با افزایش هزینه‌های کار تولید کوتاه‌تر می‌شود، اقتصادهای ملی در پذیرش ربات‌ها در هنگام کنترل سطوح دستمزد چگونه عمل می‌کنند.

در سال ۲۰۲۲، حدود ۵۲ درصد از تمام ربات‌های صنعتی نصب‌شده در جهان در چین نصب شده‌اند که در مقایسه با ۱۴ درصد یک دهه قبل از آن افزایش یافته است.

با مقایسه نرخ پذیرش ربات به عنوان سهمی از نرخ پذیرشی که بر اساس سطح دستمزد تولیدی کشورها انتظار می‌رود، می‌بینیم که چین با ۱۲/۵ برابر بیشتر از آنچه انتظار می‌رود، ربات‌ها را که به کار گرفته شده است و در این زمینه در جهان پیشتاز شده است.

همانطور که در نمودار نرخ واقعی پذیرش ربات در سال ۲۰۲۲ در زیر، مشاهده می‌کنید که آمریکا با توجه به دستمزدهای تولیدی خود تنها ۷۰ درصد از ربات‌های مورد انتظار پذیرش را داشته است.

آیا چین در صنعت رباتیک پیشرو خواهد شد؟ / صنعت خودروسازی محرک اصلی پذیرش ربات‌ها

در واقع، وقتی صحبت از پذیرش ربات به میان می‌آید، به نظر می‌رسد چین در کلاس خودش قرار دارد و دولت‌های ملی و استانی آن مبالغ هنگفتی را برای یارانه دادن به ربات‌ها و سایر فناوری‌های اتوماسیون متعهد می‌کنند. این یکی از دلایلی است که بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی رباتیک، چین برای هشت سال متوالی بزرگ‌ترین بازار ربات‌های صنعتی در جهان بوده است. در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۲ درصد از کل ربات‌های صنعتی در جهان در چین نصب شده‌اند که در مقایسه با ۱۴ درصد یک دهه قبل از آن افزایش یافته است. این واقعیت که صنعت خودروسازی چین -که در حال حاضر بزرگ‌ترین صنعت در جهان است-، برای پذیرش رباتیک چینی نیز یک موهبت است، زیرا صنعت خودرو یکی از خریداران عمده ربات‌های صنعتی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =