۶۲ درصد آمریکایی‌ها به آموزش عالی اعتقادی ندارند/ بدهی ۲ هزار میلیاردی فارغ‌التحصیلان به دانشگاه‌ها

بدهی‌های سنگین فارغ‌التحصیلان آمریکایی برای تحصیل در دانشگاه سبب بی‌ارزش شدن مدارک دانشگاهی برای مردم این کشور شده است و بی‌اعتقادی ۶۲ درصد آن‌ها به آموزش عالی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بی‌ارزش شدن مدارک دانشگاهی در سال‌های اخیر به خصوص پس از سال ۲۰۱۷ گسترش زیادی یافته است. بر اساس تحقیقاتی که اخیرا توسط مرکز تحقیقاتی پیو (Pew) انجام شده است، تقریبا یک سوم آمریکایی‌ها معتقدند تحصیلات دانشگاه ارزش صرف هزینه ندارد و ۴۷ درصد معتقدند که دانشگاه رفتن فقط در صورتی ارزش دارد که مجبور به گرفتن وام نباشند.

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش جریان جهانیِ بی‌اعتبار شدن مدارک دانشگاهی به بررسی این موضوع برای استخدام در شرکت‌های معتبر جهانی می‌پردازد. برای مثال در این گزارش آمده است که استخدام در تسلا هم مدرک نیاز ندارد.

همچنین در این گزارش تصریح شده است که نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد مدیران گزارش کرده‌اند که در یافتن کارمندان ماهری که شرایط خاص آن‌ها را برآورده می‌کنند با چالش روبرو هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدارک دوره‌های کوتاه مدت، شکاف مهارتی را با ارتقای مهارت کارمندان و متقاضیان کار برطرف می‌کنند.

نظرسنجی وال استریت ژورنال (مرکز تحقیقات افکار ملی دانشگاه شیکاگو) در سال ۲۰۲۳ نشان داد که ۵۶ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند مدرک کارشناسی ارزش هزینه‌های آن را ندارد. همچنین براساس نظرسنجی گالوپ درصد آمریکایی‌های «بی‌اعتقاد به آموزش عالی» از ۴۷ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۶۲ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

مدرک دانشگاهی هیچ نقشی در داشتن شغل پردرآمد ندارد

بر اساس پژوهش‌ها، ۴۰ درصد آمریکایی‌ها بر این باورند که مدرک دانشگاهی هیچ نقشی در داشتن شغل پردرآمد ندارد. یک سوم از حدود ۵ هزار نفر شرکت‌کننده معتقدند که مدرک دانشگاهی تا حدودی برای به دست آوردن شغل با درآمد خوب مهم است. فقط ۲۵ درصد داشتن مدرک دانشگاهی برای یافتن شغل پردرآمد را بسیاری مهم دانسته‌اند.

با وجود این که نتایج نظرسنجی نشان‌دهنده بی‌تاثیری مدرک دانشگاهی در افزایش درآمد است؛ شواهد نشان می‌دهد نرخ مشارکت نیروی کار برای مردان دارای مدرک لیسانس ۹۴ درصد در مقایسه با مردانی که فقط مدرک تحصیلی دبیرستان را دارند، ۸۷ درصد است.

در دهه گذشته کارگران مردی که فقط تحصیلات دبیرستان داشتند، دستمزدشان از ۳۹ هزار دلار به ۴۵ هزار دلار افزایش یافته است، در حالی که درآمد مردان لیسانسه از ۶۷ هزار و ۵۰۰ دلار به ۷۵ هزار دلار افزایش یافته است. این ارقام برای زنان به ترتیب ۳۱ هزار تا ۳۶ هزار دلار و ۵۵ هزار تا ۶۵ هزار دلار بوده است.

کارشناسان معتقدند که کاهش اعتماد مردم به تحصیلات دانشگاهی به دلیل افزایش شدید هزینه‌های شهریه‌ کالج‌ها در ۲۰ سال گذشته و بحران بدهی دانشجویان برمی‌گردد.

آخرین سوالی که در نظرسنجی پیو مطرح شد، در مورد تصور آمریکایی‌ها از ارزش بدهی برای تامین مالی آموزش عالی بود. بر اساس آمارها، ده‌ها میلیون آمریکایی برای رفتن به کالج و دانشگاه وام گرفته و هم‌اکنون حدود ۲ هزار میلیارد دلار به دولت بدهکار هستند. این موضوع به یکی از مباحث اصلی کشور در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

برخی منابع، متوسط میزان بدهی دانشجویانی وام‌گرفته را حدود ۲۹ هزار و ۴۰۰ دلار برآورد کرده‌اند. این بدهی برای دانشجویانی که در موسسات خصوصی مانند کالج اوبرلین، دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه استنفورد تحصیل کرده‌اند، به ۳۳ هزار و ۶۰۰ دلار می‌رسد. حتی بدهی ۱۰ درصد از فارغ‌التحصیلان به ۸۰ هزار دلار می‌رسد.

پرداخت بدهی مشکلات زیادی را برای فارغ‌التحصیلان ایجاد می‌کند. به همین دلیل، به نظر می‌رسد مخالفت افراد برای دریافت وام برای پرداخت هزینه تحصیل نشان‌دهنده تجربه شخصی آن‌ها و گرفتار شدنشان در مشاغل کم‌درآمد برای بازپرداخت وام است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =