نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از اولویت‌های دولت سیزدهم بود / اهمیت توجه به تغییرات اقلیمی در دولت چهاردهم

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو در دولت سیزدهم تهیه و ابلاغ شد و در همین چند ماهی که از سال گذشته ۷۰ هزار خودرو اسقاط شده است که پیش از این سابقه نداشت.

داریوش گل‌علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اقدامات دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم اجرای قانون هوای پاک و تحقق برنامه‌های انجام نشده در دوره قبلی بود.

بیشتر بخوانید

دولت چهاردهم حل چالش آب را در اولویت قرار دهد / لزوم توجه به آبخیزداری

وی با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم بود، عنوان کرد: وزارت کشور هم در این خصوص اقدامات خوبی انجام داده است.

گل‌علیزاده توضیح داد: یکی از مباحث بسیار مهم هم که در این دولت بررسی شد، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بود. آئین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو در این دولت تهیه و ابلاغ شد که براساس آن نوسازای تاکسی‌ها و اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفت. در همین چند ماهی که از سال گذشته ۷۰ هزار خودرو اسقاط شده است که پیش از این سابقه نداشت.

رئیس مرکز تغییر اقلیم محیط زیست ادامه داد: در حوزه مدیریت پسماند هم چند آئین نامه اجرایی که از سنوات گذشته مانده بود، به تصویب دولت رسید.

گل‌علیزاده بیان کرد: برای اولین بار در کشور هم موضوع تغییر اقلیم در برنامه هفتم توسعه کشور گنجانده شد. بر این اساس تهیه برنامه مدیریت تغییر اقلیم کشور با هدف تقویت سازگاری، کاهش آسیب‌پذیری و توسعه اقتصاد، در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید با همکاری نهادهای ذی‌ربط این برنامه را تهیه کند و این اتفاق مهمی است که باید در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد تا خسارت‌هایی که کشور با وقوع حوادث ناشی از تغییر اقلیم متحمل می‌شود را کاهش دهد. در این برنامه باید سیلاب، آتش‌سوزی‌ها، طوفان‌های گرد و غبار و فرونشست و موضوعات اساسی دیگر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز تغییر اقلیم محیط زیست رفع ناترازی انرژی هم از اولویت‌های دولت سیزدهم بود، بیان کرد: وزارت نیرو برای رفع ناترازی در حوزه برق برنامه‌ای را ارئه داده که حدود ۱۱ هزار مگاوات برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر وارد مدار شود. در حال حاضر در تابستان و در اوج مصرف، ۱۳ هزار مگاوات ناترازی برق داریم.

وی ادامه داد: در حوزه گاز هم در زمستان ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی داریم و ناچار به استفاده از سوخت‌های سنگین مثل مازوت در صنعت و نیروگاه‌ها می‌شویم که ما با بهینه‌سازی مدیریت مصرف انرژی توانستیم ناترازی را کاهش دهیم.

گل‌علیزاده با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل عمومی یکی از بخش‌هایی بود که بودجه بیشتری برای آن هزینه شد، گفت: در مجموع هدفمند کردن اجرای پروژه‌ها چیزی بود که در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفت.

وی افزود: در حوزه آلودگی هوا و تغییر اقلیم شاهد خسارت‌های بسیاری هستیم و هرچقدر که در این حوزه هزینه کنیم، برای ما سودمندتر خواهد بود. مهمترین چالش کشور در حوزه محیط زیست، تغییر اقلیم است و باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد. اگر به موضوع تغییر اقلیم نپردازیم، شاهد افزایش مهاجرت‌های اقلیمی خواهیم بود.

رئیس مرکز تغییر اقلیم محیط زیست درخصوص تبعات بی‌توجهی به تغییرات اقلیمی عنوان کرد: فرسایش خاک، آتش‌سوزی، طوفان‌های گرد و غبار و مواردی از این دست ناشی از تغییرات اقلیمی هستند که در کشور اختلال ایجاد می‌کنند و منباع آبی هم با گرمایش جهانی از دست می‌رود، بنابراین باید کشور را با تغییرات اقلیمی سازگار کنیم.

وی تاکید کرد: خسارت‌هایی که در حوادث متحمل می‌شویم ناشی از این است که برنامه‌های خودمان را با تغییرات اقلیمی سازگار نکرده‌ایم اما می‌توان با برنامه‌ریزی درست، خسارت‌ها را به حداقل رساند. یکی از مهمترین منابع برای تولید غذا، خاک است اما ما به دلیل سازگار نبودن با تغییرات اقلیمی این منبع را از دست می‌دهیم که اگر ادامه پیدا کند، با تهدید غذایی مواجه خواهیم شد. دولت چهاردهم باید برای تغییرات اقلیمی برنامه‌ریزی کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1233582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =