«بیمارستان صنعتی»؛ از ایده تا اجرا

پلتفرم نوپای ست یا سکوی تولید، تضمین و تأمین قطعات صنعتی در اولین سال فعالیت خود با قابلیت‌های متمایزی از جمله زیرساخت قوی،امنیت و سرعت بالا و کاربرمحوری توجه بسیاری از تأمین‌کنندگان و سفارش‌دهندگان را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پلتفرم ست یا سکوی تولید، تضمین و تامین قطعات صنعتی بر مبنای ایده دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ شکل گرفت. این یک طرح کلان ملی و تحولی است که وظیفه اجرای آن بر عهده واحد تبریز قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

بسته ۳۰۰ میلیاردی «پلتفرم ست» برای تامین لباس فرم مدارس سما

این پلتفرم با الگوگیری از نظام موفق آموزش پزشکی طراحی شده است به این صورت که رشته‌های پزشکی در کنار دانشگاه‌ها دارای بیمارستان هستند و مراحل کارورزی و کارآموزی را در این مکان می‌گذرانند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها، پزشکانِ دارای مهارت اولیه لازم و و کارآمد برای ورود به جامعه هستند که دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد در کنار رشته‌های صنعتی، به عبارتی بیمارستان‌های صنعتی داشته باشد؛ کارخانه‌هایی که بتوانند دانشجویان را به توانمندی مشابه دانشجویان پزشکی برسانند.

البته این ایده تنها یک بخش از اهداف راه اندازی این پلتفرم را شامل می‌شود و در بخش معرفی این سامانه اشاره شده که این پلتفرم به منظور تسهیل سفارش کالا و خدمات ایجاد شده است و ویژگی شاخص آن ارائه خدمات پشتیبانی توسط شبکه مهندسی آن می‌باشد که در تمام نقاط کشور گسترده شده است. برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی امکان فعالیت به عنوان سفارش دهنده و یا تأمین کننده در پلتفرم فراهم شده است. در واقع دانشگاه نقش واسطه‌گری را ایفا می‌کند و صنایع بزرگ که «سفارش دهنده» قطعات کالا و خدمات هستند را به «تأمین کنندگان» عمدتا خرد وصل کرده و تضمین‌هایی را برای این افراد در پلتفرم ایجاد می‌کند و به واسطه همین تضمین‌ها، اعتماد شکل می‌گیرد.

«بیمارستان صنعتی»؛ از ایده تا اجرا

هر چند این پلتفرم نوپا به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است و تا رسیدن به نقطه مطلوب مسیر پر پیچ و خم و بزرگی را در پیش دارد، اما سعی کردیم در این گزارش با یک بررسی اولیه از فضای سامانه آنالیز اجمالی از خدمات، محتوا، بخش فنی و... این سایت داشته باشیم و برآوردی از این سامانه در اولین سال‌های فعالیت ارائه کنیم.

شخصی‌سازی پروفایل

یکی از نقاط قوت و جالب توجه پلتفرم ست این است که به محض ورود چه به عنوان تأمین کننده و چه به عنوان سفارش‌دهنده میتوانید ثبت نام کنید و علاوه بر پنل کاربری، پروفایل مخصوص به خود را هم در سامانه داشته باشید که برای سایرین قابل مشاهده است. در صفحه ای که برای همه کاربران قابل مشاهده است؛ لوگو شرکت، معرفی کامل خدمات و زمینه فعالیت، آلبوم عکس و همین طور آدرس، نشانی وبسایت و شماره تلفن های ضروری برای ارتباط با مشتریان در دسترس قرار گرفته است.

فیلتر کردن و دسته‌بندی خدمات

یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی پلتفرم ست فیلتر کردن و دسته بندی خدمات سایت است که استفاده از انواع خدمات را برای کاربران تسهیل و همچنین سرعت می‌بخشد به این صورت که وقتی وارد بخش تأمین کنندگان می‌شویم شرکت های تأمین کننده بر اساس سه بخش استان‌ها، حیطه فعالیت و مواد به کار رفته فیلتر شده‌اند و در بخش سفارش‌دهندگان نیز دقیقا با همین سه مولفه فیلتر صورت گرفته است و در هر بخش هم تعداد متنوعی گزینه برای انتخاب کاربران ارائه شده است.

بررسی سئو سایت

برای ورود به صفحه اصلی سامانه کلیدواژه های «ست»، «پلتفرم ست» و «سامانه ست» را در موتور جستجوگر گوگل سرچ کردیم که برخلاف انتظار در اولین نتایج ارائه شده خبری از صفحه اصلی سامانه ست نبود و به نظر می‌رسد یک سامانه حقوقی با عنوان مشابه و نیز اخبار منعکس شده از پلتفرم در رسانه ها از منظر سئو موفق تر عمل کرده اند. سئو به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با به کار بردن آنها، صفحات یک وب‌سایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجوی یک موتور جستجو بالاتر از رقبا دیده می‌شود.

در نهایت در انتهای صفحه اول جستجوگر با یک سامانه به نشانی https://۳t-platform.ir/ روبه رو شدیم که پس از کلیک موفق شدیم سامانه اصلی را ردیابی کنیم و وارد سایت شویم بنابراین اگر مخاطبان به انگلیسی نیز کلیدواژه هایی چون set را جستجو میکردند با یک جستجوی ناموفق روبه‌رو می‌شدند.

از منظر سئو این مهم یک نکته قابل توجه است که اگر سامانه به دنبال توسعه فعالیت و کسب و کار و همین طور افزایش تعداد سفارش دهندگان و تأمین کنندگان و از همه مهمتر معرفی و شناخته شدن است باید به آن توجه داشته باشد و از کارشناسان سئو در این زمینه و در حیطه کلیدواژه‌ها مشورت دریافت کند.

پلتفرم ست در حال حاضر صفحه اسکیما ندارد و در مورد اینکه آیا اسکیما باعث بهبود سئوی سایت می‌شود یا نه، حرف و حدیث زیاد است. اما قطعا وجود آنها به سئو کمک می‌کند. مخصوصا که وجود آنها باعث می‌شود هم گوگل راحت‌تر محتوا را بفهمد و هم ریچ اسنیپت‌ها را به سایت‌ اضافه کند. اضافه شدن ریچ اسنیپت‌ها قطعا برابر با افزایش نرخ کلیک و بهبود رتبه سئو خواهد بود. در ضمن، بر اساس تحقیقی که در مورد همین موضوع انجام شده، سایت‌هایی که اسکیما داشتند، به رتبه بهتری در نتایج جستجوی گوگل رسیده‌اند. (اسکیما مجموعه‌ای از خصوصیات است که با اضافه کردن به تگ‌های HTML می‌تواند نحوه‌ی خواندن و نمایش صفحات در نتایج موتورهای جستجو را بهبود بخشد).

امکان دریافت و نمایش نظرات مشتریان

یکی از نکاتی که در کسب و کارهای آنلاین بسیار اهمیت دارد امکان کامنت و اعلام نظر مشتریان و همین طور نمایش این نظرات برای سایر کاربران است که یک امتیاز مهم برای فروشگاه های اینترنتی محسوب می‌شود و علاوه بر جلب رضایت کاربران موجب پیشرفت سایت و شکل گیری یک فضای رقابتی جذاب نیز خواهد شد.

در حال حاضر پلتفرم ست از چنین قابلیتی برخوردار نیست اما پیش‌بینی می‌شود با گسترش فعالیت سامانه و فراهم شدن زمینه های معرفی بهتر این پلتفرم به صنایع و تامین کنندگان مختلف مدیران سایت تمهیداتی را برای ایجاد این قابلیت هم درنظربگیرند.

دسته‌بندی مناسب خدمات، سفارش‌ها و نیازمندی‌ها

از دیگر نکات مثبت و کاربردی پلتفرم ست میتوان به دسته‌بندی مناسب خدمات، سفارش‌ها و نیازمندی‌ها اشاره کرد به این صورت که در صفحه اصلی سایت و در قسمت بالای صفحه بخش‌های تأمین‌کنندگان، سفارش‌دهندگان، سفارش‌ها، نیازمندی‌ها و شبکه مهندسی از یکدیگر تفکیک شده‌اند و کاربران به راحتی و بدون هیچ گونه پیچیدگی و سردرگمی وارد بخش خدمات مورد نظر خود می‌شوند.

از طرف دیگر آمار دقیق سفارش‌های ثبت شده، تعداد تأمین‌کنندگان، و تعداد سفارش‌دهندگان نیز قابل مشاهده است و سفارش‌ها و نیازمندی‌های اخیر به ثبت رسیده نیز به صورت جداگانه قابل مشاهده هستند.

حجم صفحه اصلی و سرعت بالای لود

صفحه اصلی پلتفرم ست بسیار ساده طراحی شده و سرعت لود سایت بسیار بالا و اغلب زیر ۳ ثانیه است و کاربران در حداقل زمان ممکن به صفحه مورد نظر خود هدایت می‌شوند این قابلیت یک مزیت بزرگ برای این پلتفرم محسوب می‌شود چرا که یکی از اصلی ترین ملاک ها برای کاربران صفحات اینترنتی سرعت بالای صفحه و صرفه جویی در زمان است.

جذابیت‌های بصری

همانطور که پیش تر هم اشاره شد پلتفرم ست دارای یک طراحی ساده و به دور از پیچیدگی است که این مهم از جهت دسترسی سریع، عدم گمراهی کاربران و حتی سرعت سایت میتواند یک مزیت محسوب شود اما از طرف دیگر جذابیت های بصری و استفاده ترکیبی از متن، تصویر، ویدئو، صوت و نور میتواند در جلب توجه بیشتر مخاطبان و فروش بیشتر اثرگذار باشد ضمن اینکه سادگی بیش از حد نیز مخاطب را دچار کسالت و خستگی خواهد کرد.

با توجه به اینکه پلتفرم ست یک پلتفرم نوپاست و امکان گسترش سایت و اضافه شدن بخش های متعدد به این سامانه وجود دارد به نظر میرسد که استفاده از جذابیت های بصری و رنگ و نور بیشتر و متنوع‌تر در فضای سایت به رشد و توسعه هر چه بیشتر آن کمک خواهد کرد. صفحه اصلی سامانه در حال حاضر از یک طیف رنگ ثابت و یکنواخت استفاده می‌کند.

بررسی و تحلیل پلتفرم ست در الکسا ایران

ابزارهای مختلفی برای تحلیل و آنالیز وبسایت ها به ویژه از منظر فنی همچون گوگل آنالیتیکس، الکسا و...وجود دارد که میتواند دیدگاه های خوبی به مدیران کسب و کارها برای بهبود و توسعه فعالیت شان ارائه کند. اما سامانه ست در یک آنالیز اجمالی توسط الکسا ایران نمره قبولی و البته قابل توجهی در بخش های مختلف کسب کرد که بیش از هر چیز نشان از تأمین قوی زیرساخت و بخش فنی این سامانه دارد.

بر اساس آنالیز الکساایران، پلتفرم ست از بالاترین سطح امنیتی برخوردار است و SSL سایت فعال است.وجود گواهینامه امنیتی SSL برای سایت باعث افزایش امنیت در صفحات سایت می‌شود. اگرچه این ویژگی بیشتر برای صفحات ورود یا صفحات پرداخت و مالی الزام دارد اما پیشنهاد می‌شود برای کلیه صفحات فعال شود. ضمن اینکه هیچ آدرس ایمیلی وجود ندارد و از نظر امنیتی قرار دادن آدرس‌های ایمیل در صفحات سایت به صورت محافظت نشده می‌تواند باعث جمع‌آوری ایمیل‌ها توسط ربات‌ها شده و هدف ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی و انبوه شود.

همچنین در بخش پایه و فنی نیز نمره قبولی کسب کرده به این صورت که همه‌ی تصاویر صفحه خصوصیت alt را دارند. alt یک خصوصیت (attribute) برای تگ‌های img است که در صورت عدم نمایش تصویر، متن جایگزین آن را مشخص می‌کند. عبارت مورد استفاده باید توضیحی برای تصویر باشد. این خصوصیت هم به جهت نمایش توضیحات برای کاربرانی که تصویر را نمی‌بیینند و هم جهت ایندکس شدن تصویر در موتورهای جستجو اهمیتی بالایی دارد.

«بیمارستان صنعتی»؛ از ایده تا اجرا

طول عنوان سایت عالی ذکر شده است. تگ title عنوان صفحه است که در نتایج جستجو به عنوان اصلی‌ترین بخش نمایش داده می‌شود. این عبارت قابل کلیک بوده و به جهت سئو باید کمتر از ۶۰ کاراکتر باشد.

قالب از HTML۵ استفاده می‌کند. تعداد منابع Javascript استفاده شده عالی است. وجود تعداد زیاد تگ‌های script باعث افزایش دریافت resource های خروجی شده و بهتر است کلیه این منابع در یک فایل pack شوند.

نسبت ایست واژه‌ها به محتوا عالی است. ایست واژه‌ها کلماتی هستند که در نتایج موتورهای جستجو ایندکس نمی‌شوند و فقط کلمات اصلی عبارات در نتایج جستجو می‌شوند. وجود ایست‌واژه‌ها به خودی خود مشکلی در سئو نیست اما نسبت استفاده ایست‌واژه‌ها به سایر کلمات نباید بیش از ۲۰٪ باشد.

هیچ لینک تکراری وجود ندارد. وجود لینک‌های تکراری در صفحه به خودی خود ایجاد مشکل نمی‌کند اما ممکن است تکرارهای بعدی لینک به همراه متن مشخص شده توسط موتورهای جستجو در نظر گرفته نشده و بررسی نشوند.

فشرده‌سازی Gzip روی سرور میزبانی فعال است: فعال بودن Gzip در وب سرور سایت این امکان را می‌دهد که محتوای صفحه به صورت فشرده و با اندازه‌ی کمتری به مرورگر کاربر رسیده و در مرورگر کاربر باز شود. که در نتیجه باعث افزایش سرعت لود صفحات سایت می شود.

البته ۱-طول عبارت تگ H۱ کمتر از حد استاندارد است(این تگ یکی از تگ‌های مهم در صفحات وب است که موضوع صفحه را مشخص می‌کند. عبارت این تگ باید خلاصه‌ای دقیق از محتواس صفحه باشد و بین کمتر از ۶۰ حرف داشته باشد) ۲-صفحه اسکیما ندارد (اسکیما مجموعه‌ای از خصوصیات است که با اضافه کردن به تگ‌های HTML می‌تواند نحوه‌ی خواندن و نمایش صفحات در نتایج موتورهای جستجو را بهبود بخشد. Schema.org نتیجه همکاری بین گوگل، بینگ، یاندکس و یاهو برای فهم بهتر محتوا و ایندکس شدن در نتایج این موتورهای جستجو است و ۳- صفحه تگ Meta Description ندارد.

همچنین تگ Canonical، آیکن‌های اپل و قالب AMP قابل بهبود هستند. اما در مجموع در پایه فنی، امنیت و زیرساخت در سطح عالی طراحی شده است.

خدمات ویژه به سفارش‌دهندگان

سفارش‌دهندگان برای تأمین کالا و خدمات خود به طیف وسیعی از تامین‌کنندگان ممیزی شده دسترسی پیدا میکنند. پیشنهاد تامین‌کنندگان توسط پلتفرم بر مبنای ماهیت سفارش، شاخص‌های ارزیابی مورد نظر برای سفارش دهنده و امتیازات کسب شده ی تأمین کنندگان از سفارشات تکمیل شده مرتب سازی میگردد. امکان برگزاری مناقصه آنلاین، واگذاری بازرسی کالا و خدمات در طی فرایند تأمین به شبکه مهندسی پلتفرم، پرداخت مرحله ای بر اساس مفاد قرارداد و همچنین بهره گیری از خدمات لجستیک پلتفرم به ویژه برای تأمین یکپارچه سفارش توزیع شده بین کارگاه های مختلف فراهم است.

تسهیلات تأمین کنندگان

تامین‌کنندگان با دسترسی به طیف وسیعی از مشتریان حوزه فعالیت خود، امکان ارائه پیشنهاد برای سفارشات مرتبط و شرکت در مناقصات آنلاین را دارند. امکان درخواست ممیزی توسط شبکه مهندسی پلتفرم فراهم می‌باشد تا با ثبت نتیجه آن، احتمال موفقیت در واگذاری سفارش افزایش یابد، درخواست ارائه خدمات مهندسی حین انجام سفارش همچون کنترل کیفیت، کنترل پروژه، و همچنین تأمین مواد و تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز سایر تسهیلاتی است که در پلتفرم برای تامین‌کنندگان فراهم شده است.

شبکه مهندسی چیست؟

شبکه گسترده‌ای از متخصصین رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور است که پس از توانمندسازی و احراز شرایط و صلاحیت‌های لازم در سکوی تامین، تولید و توزیع جذب شده و در حین انجام خدماتی مانند ممیزی تامین‌کنندگان، بازرسی، مشاوره و سایر خدمات مهندسی، آموزش عملی و هدایت دانشجویان مرتبط و نظارت برفعالیت آنان را برعهده دارند.

گفتنی است در حال حاضر تعداد ۷۰۳۶ تأمین کننده ، ۷۵۵ سفارش‌دهنده و ۳۷ سفارش در پلتفرم ست به ثبت رسیده است البته برخی بخش‌های سایت از جمله سمینارها، ارتباط با ما و بخش ویژه «تقاضای کارآموزی و استخدام» هنوز فعال نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =