بی‌اقبالی به علوم پایه نتیجه تغییر نگرش جوانان است/ ضرورت احیای رشته‌ها با جهت‌گیری منافع مردم

رئیس دانشگاه آزاد با بیان این که بی‌اقبالی به علوم پایه نتیجه نگرش جوانان است، گفت: رشته زیست گیاهی باید در دانشگاه احیا شود و زمانی احیا میشود که سوار بر قطار پیشرفت دانشگاه شویم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز یکشنبه سوم تیرماه ۱۴۰۳، در اجلاس مدیران گروه کشوری گروه زیست شناسی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، با تبریک ولادت امام هادی(ع)و عید سعید غدیرخم اظهار کرد: در همایش رضوی کشیشی که سخن میگفت با همه وجود در ماجرای کشتار غزه کم آورده بود. واقعیت این است که دنیا با سرخوردگی بزرگ مواجه است و کشورهایشان هیچ کاری نمی‌کنند. یونیسف، سازمان ملل و سازمان های حقوق بشری، یکی از یکی عاجزتر هستند.

وی ادامه داد: ما در نعمت جمهوری اسلامی احساس سرخوردگی نمی‌کنیم. قدر نعمت ولایت و جمهوری اسلامی را بدانید که راحت از دست می‌رود. انسان به خاطر عبور از جزئیات از کلیات عبور نمی‌کند و «انتخابات» صحنه قدرشناسی است.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: علم و فناوری و جایگاه منافع مردم مبحثی است که اینجا مطرح خواهم کرد. یک اتفاق قابل تامل رخ داده و آن اینکه ۶ رشته از جمله حقوق،علوم تربیتی،روانشناسی و کامپیوتر جمعیت دانشجویی بالایی ۱۰۰ هزار نفر دارند؛ ۷رشته جمعیت دانشجویی بالای ۳۰ هزار نفر دارند که علوم و فناوری زیستی اینجا و در این حلقه قرار دارد و سپس رشته‌های بین ۸ تا ۱۰هزار دانشجو قرار دارند که ۸ رشته از جمله علم و فناوری پزشکی مهندسی شیمی علوم تغذیه و صنایع هستند. سپس رشته‌های بالای ۵ هزار از جمله رشته‌های پیراپزشکی، علوم اجتماعی و علوم سیاسی قرار دارند. رشته های زیر چهار هزار دانشجو شامل نفت، گیاه پزشکی و... می‌شود. این در حالی است که ما یک کشور نفتی هستیم.

وی ادامه داد: زبان و ادبیات فارسی ۲۸۰۰مورد است. رشته‌هایی چون نساجی، معدن، باغبانی و گیاهان دارویی ۱۱۰۰ نفر در کل کشور است. زیست شناسی ۹۶۵ نفر است! ما از محوریت خارج شده ایم و از حاشیه هم داریم خارج میشویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه علت عدم اقبال علوم پایه، تصویر ذهنی بچه هاست، گفت: غرب پس از رنسانس چند انقلاب صنعتی را انجام داد که هر کدام ۵۰ سال طول کشیده است. چه اتفاقی در انقلاب صنعتی رخ داد؟ یکباره سیکل انرژی وارد آسیاب شد. انقلاب صنعتی یعنی آوردن حیات به ابزار. ذغال سنگ را وارد ماشین کرد و شد مرحله اول انقلاب صنعتی و چرخه ماشین انرژی درست کرد و ابزار جامد را نبات یا گیاه واره کرد.

وی افزود: در مرحله دوم انقلاب انرژی و مکانیکی و برق به آن اضافه شد و این موتور ماشین بود که میراند و ابزار حیوان واره شد و مرحله سوم با اتوماسیون آغاز شد و سطحی از شعور برای آن تعریف شد. مرحله چهارم هم انسان واره و هوش مصنوعی است و این سیر تمدن غرب است.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: در قرآن کریم خدا به حضرت موسی گفت عصا را زمین بینداز و عصا جان گرفت و حرکت کرد موسی ترسید خدا گفت عصا را در دست بگیر و نترس. پس این ابزار ترسناک است. بنابراین انقلاب صنعتی آوردن حیات به ماشین بود. در انقلاب صنعتی از ۱۷۸۰ تا امروز از ماشین ابزار به ماشین همراه که همزاد انسان است رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه نمیشود بدون فهم این مسئله به فهم تغییر روش بچه ها نگاه کرد، افزود: روش استفاده ما از موبایل با او متفاوت است چرا که هر لحظه با همزاد خود هستند و تربیت آنها در این فضاست به همین دلیل از او نمیتوانی موبایل را بگیری. ماشین همراه به جای او فکر میکند او میگوید ماشین دوست خوب من است و این ماشین، دوربین دارد تا القا کند که هر چه میبیند عین واقعیت است. الان شب را روز میکنند و روز را شب و ما باور میکنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این موضوعات، بحث های برهمکنش از جنس انسان و کامپیوتر است، تصریح کرد: نسل قبل متن گرا و متمرکز بر حال بود و اینها تصویرگرا و متمرکز بر آینده هستند نسل قبل مثبت گرا بود و اینها با جزئیات به همه چیز مینگرند و به دنبال خود توانای موفق هستند.

وی با بیان اینکه تحلیل رشته ها مبتنی بر انتخاب کننده است،خطاب به مدیران گروه کشوری و اساتید افزود: تصویر سازی برای اینها جدی است و در این تصویر با شما چالش دارند و این تصویر را ماشین همراه به او میگوید. آرایش رشته ها متناسب با آنچه که دارد اتفاق می افتد نیست و ما با نسل قبل تنظیم شدیم. جمعا ۲۸۰ میلیارد در سال به شیمیست ها پول میدهیم در حالی که ۱۶۳ میلیارد پول میگیریم و دریافتی داریم. ۲۳۱ میلیارد برای زیست شناسی داریم پرداخت میکنیم. ۳۴۰ میلیارد در کشاورزی حقوق میدهیم در حالی که صد و یازده میلیارد کل دریافتی من است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در مهمترین فکت زندگی مردم یعنی غذا، کار من اقتصادی نیست! انتخاب رشته یک کنش است که چهار عامل دانایی، توانایی، گرایش و بینش آن را شکل می دهد. چیزی که انسان را به خلاف میکشاند، هوای نفس است. بینش دنیایی به آن ظن میگویند بنابراین فقط کنش را دانش شکل نمیدهد و اگر فقط علم به بچه ها بدهیم کار درست نمیشود و هر کدام به تنهایی نیز نتیجه نمی دهد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد: تمایز انسان با بقیه موجودات در علم بود. انسان وارد دنیا شد اسما را یاد گرفت و نام گذاری کردن را هم آموخت. همه بچه های ما الان دنیا را از صفحه موبابل میبینند و یک پرده جلوی چشم آنها قرار گرفته و نمایش دنیا را برای آنها به تصویر میکشد. علم اگر توسط بینش به پایین کشیده شود، ظن و گمان میشود و علم اگر با هوای نفس به پایین کشیده شود، دریافت علم با مشکل روبه رو میشود.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه اساسا همه انسانها با همه تربیت ها به دنبال منافع هستند که در چهار ساحت دانایی، توانایی، ثروت و حیات دیده میشود، افزود: شعر توانا بود هر که دانا بود در واقع دارد جهت میدهد و یا انشای معروف علم بهتر است یا ثروت دارد در جهت گیری نفع کار میکند. امام(ره) در بیان اینکه چرا رییس جمهور آمریکا به دنبال دیگر کشورها میرود میگویند چون به دنبال کمال است و همواره در چهار محور دانایی توانایی ثروت و حیات حرکت میکند. انسان از علم و توانایی برای کسب روزی استفاده میکند.

وی با بیان اینکه علم آگاهی روش مند است و اگر روش مند نباشد میشود شناخت عمومی و فناوری نیز توانش از همین جنس است، اضافه کرد: در قرآن کریم در خصوص رابطه ما با حیوانات آمده است: در حیوانات برای شما نفع کثیر قرار داده ایم! به همین دلیل زیست شناسی و دامپروری شکل گرفت آیا نفع به تنهایی شکل گرفت؟ خیر قرآن در خصوص شراب و قمار میگوید از یک طرف گناه بزرگی است و از طرف دیگر منافع است و چیزی که تنظیم میکند اثم است یعنی اثم، ارزش گذاری عمل نزد خداوند باری تعالی است و این تعیین میکند که نفع را کسب بکنی یا خیر؟قرآن کریم میگوید بخورید و بیاشامید اما با دو مشخصه« حلال و طیب» که حلال, ارزش گذاری نزد خدا و طیب، ارزش علمی آن است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: حکمت تعیین کننده بخش حلال است که میگوید چیزی که برایت ضرر دارد را نخور و علم تعیین کننده نفع است. اگر منطبق با منافع لناس حرکت کردیم نتیجه میگیریم. امروز فعلی که نسل را نابود میکند ارزش گذاری میکنند مثل به رسمیت شناختن ازدواج همجنس گرایان در تایلند.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: وقتی فقط رسالت محور عمل کنیم منافع از دست ما میرود اما ما ماموریتی هم داریم که نفع موضوع نسبت به دیگران است اما رسالت، نفع موضوع نسبت به خودمان است. آن چیزی که جامعه نسبت به آن حرف میزند« ماموریت» است که پاسخگویی به نیاز جامعه است. دانشجوی دکتری گرفتیم و از او برای چاپ چهار مقاله و نه حل مسئله کمک گرفتیم و چون پاسخگویی به نیاز جامعه انجام نشد؛ نتیجه نگرفتیم و آن دانشجوی دکتری هم به دنبال منافع خود و کسب مدرک رفت.

وی افزود: پس ماموریت دانشگاه در چهارچوب رفتار دانشگاه با جامعه تعریف میشود که به آن «جامعه پردازی» میگوییم. چرا امروز اقبال به پزشکی دندانپزشکی و پرستاری وجود دارد؟ چرا اقبال به گرایش سلولی ملکولی وجود دارد؟ چون احساس میکنند« نفع» در آن وجود دارد. نسل امروز عاقل است و نفع خود را پیگیری میکند و میگوید این رشته بی خاصیت چیست؟

دکتر طهرانچی با اشاره به نظام تربیتی، فناوری، علمی و فرهنگی خاطرنشان کرد: ما به علم جهت نداده ایم البته آینده نگری و نگاه به مسایل هم جزو وظایف است. صنعت غذا حرف جدی در این کشور دارد و بزرگترین صنعت نفت و گاز را این کشور دارد آیا میشود به دنبال تربیت مهندس نفت و کشاورزی نباشیم؟ خواجه نصیر از مغول، رصد خانه مراغه را درآورد؟ باید به بزرگان اقتدا کنیم.

وی با اشاره به چهار کنش عالمانه ، فناوری ، فرهنگی و کنش دانشگاهی افزود: دانشگاه به عنوان نهاد دانش است که دانش حل مسئله را باید تولید کند اما همین دانشگاه نهاد اجتماعی هم هست و مردم پول داده اند و به دنبال نفع هستند به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی به همین دلیل دانشگاه باید مدیریت دانش و در یک کلام آمایش را انجام بدهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: نظام های دانشگاه باید جامعه کارآمد ، جامعه فرهیخته، جامعه خلاق و جامعه نوآور را بسازد و این جهت گیری را باید داشته باشیم. برای اینکه دانشگاه را سکوی دانشی و دانایی بکنیم؛ سرای نوآوری، دانشکده موضوعی و گروه دانشی مورد بحث ماست. کسی اجازه ندارد مایی که به دنبال تغییر هستیم را تحقیر کند. باید دانشگاه را تا شکل گیری دانشگاه« نوآور» توسعه دهیم. پل بین دانشگاه و جامعه ، دانش تخصصی، مهارت فردی، دانشگاه خلاق ، دانشگاه نوآور، فرهیختگی و کارآمدی است.

وی ادامه داد: گروه های علمی باید علاوه بر نظام دانایی به توانایی فردی توجه کنند یعنی نظام عرصه و پایه را پیگیری کنند همانطور که در رشته های پرستاری و پزشکی عرصه و پایه داریم. نام توانایی گروهی را هم« سرای نوآوری» گذاشته ایم و باید این نظامات را بسط بدهیم و اگر درست شد، سبک زندگی و حکمرانی ما که ناشی از توانایی اجتماعی است درست میشود. باید سیستم ارتباط دانشگاه با جامعه را درست کنیم یعنی شناخت نیاز جامعه و مدیریت دانش داشته باشیم و این نظام را پیگیری کنیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه سلسله مراتب جدید دانشگاه روز گذشته مصوب شد،اضافه کرد: مدیر گروه کشوری راهبر حوزه خودش است و معاون نیز راهبر ممتاز است و گروه کشوری ارتقا پیدا میکند و سمت ها تک پرداختی نیستند بلکه هر کس توان بیشتر در این نظام تعریف میشود. همه مسائل دانشجو در دست مدیرگروه است که آموزش و جهت گیری را پاسخ می دهد.

وی با ارائه مثال هایی در حوزه شیمی نیز گفت: گروه شیمی باید در همه دانشکده های موضوعی از جمله صنعت و ساختمان، غذا و فراسودمندها و... کار کند مثلا صنعت ساختمان ما از نبود مواد ساختمانی رنج میبرد. جوانان ما دیگر نفع را در دانایی نمی بینند چون دانایی را ماشین به اینها میدهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ماموریت غذا و سلامت نیز اظهار کرد: در غذا، رشته های مختلفی همچون مهندسی صنایع غذایی، شیمی، زیست و... دخالت دارند و دانشکدگان غذا از همه گروه ها دسترسی میگیرد تا فردی را توانمند بکند که بتواند مدیریت یک گلخانه را در دست بگیرد. در فناوری های بذر ، کود و سم و همچنین فناوری مهندسی گلخانه همه میتوانند درگیر شوند.

وی با اشاره به طرح پرورش و فرآوری جلبک افزود: مدیریت شبکه تولید، شبکه مالی و فروش، محیط کاشت، فرآوری مواد بهداشتی و... همه باید بیایند و باید شبکه تامین صفر تا صد بسازیم و کارآموزی، کاربینی و کارورزی را در این طرح باید برای دانشجو فراهم بکنیم.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: رشته زیست گیاهی باید در دانشگاه احیا شود و زمانی احیا میشود که سوار بر قطار پیشرفت دانشگاه شویم. تحول پایان پذیر نیست و امروز شروعی در نظام علم و فناوری است. بت خودساخته ما نامش بروکراسی شده است نظام مکاتبات دارد تمام میشود. بروکراسی خود ما و عادت های ماست چون تغییر سخت است و به همین دلیل راحتی در عدم تغییر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =