آخرین تحولات اوکراین/ امید زلنسکی برای پایان جنگ تا پایان سال

مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با لایحه قطع کمک به اوکراین، مقادیر سالانه حمایت نظامی غرب از کی‌یف، آموزش ۵۰ متخصص نظامی اوکراینی در دانمارک و تاکید اتریش بر لزوم مشارکت کشورهای بریکس در مذاکرات صلح اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه ناتاشا پیرک موسار، رئیس جمهور اسلوونی اعلام کرد که کی‌یف در حال آماده سازی طرحی برای حل و فصل مناقشه نظامی کنونی تا پایان سال جاری است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| اسلواکی هیچ سربازی به اوکراین اعزام نخواهد کرد / گسترش تحریم‌های روسیه علیه استرالیا

زلنسکی توضیح داد: «برای ما بسیار مهم است که طرحی برای پایان دادن به مناقشه ارائه دهیم که اکثریت کشورهای جهان از آن حمایت کنند. این خط مشی دیپلماتیکی است که ما در حال کار روی آن هستیم و امیدواریم نتیجه بخش باشد. ما در حال حاضر روی سه طرح تفصیلی کار می‌کنیم: انرژی، امنیت غذایی و تبادل اسرا. ما برنامه جامعی را در این خصوص تدوین و آماده سازی خواهیم کرد.»

رئیس جمهور اوکراین با اشاره به اینکه یک طرح دقیق به همه شرکای خارجی ارائه خواهد شد،ابراز امیدواری کرد که یک سند "قدرتمند" در نشست سران ناتو در واشنگتن که در ماه جولای برگزار می‌شود، دریافت کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته گفت که مسکو همیشه برای صلح تلاش کرده و آماده است حتی فردا پای میز مذاکره بنشیند. البته به عقیده او، این امر زمانی امکان پذیر خواهد شد که کی‌یف نیروهای خود را از مناطق تحت کنترل روسیه خارج کرده و رسماً هدف خود برای پیوستن به ناتو را کنار بگذارد. وی افزود: با این حال، اگر کی‌یف و غرب از این کار امتناع ورزند، مسئولیت ادامه درگیری جاری تنها بر عهده آنهاست.

ابتکار صلح پوتین از سوی غرب و مقامات کی‌یف رد شد. زلنسکی این پیشنهاد را یک اولتیماتوم خواند. میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر او نیز گفت که این سخنان پوتین گویا حاوی "پیشنهادهای صلح واقعی" نیست.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و پنجاه و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

مجلس نمایندگان لایحه توقف کمک به اوکراین را رد کرد

نشریه "هیل" شب گذشته گزارش داد که مجلس نمایندگان کنگره آمریکا لایحه پیشنهادی مارجوری تیلور گرین و پل گوسار، دو تن از اعضای مجلس نمایندگان در خصوص قطع کمک‌های مالی و نظامی ایالات متحده به اوکراین را رد کرد.

طبق این اطلاعات، طرح اصلاحی گوسار تامین مالی فروش تسلیحات نظامی خارجی به کی‌یف بر اساس توافقنامه امنیتی دوجانبه بین ایالات متحده و اوکراین را ممنوع می‌کند و اصلاحیه تیلور-گرین نیز پیشنهاد توقف تمامی کمک‌های مالی به اوکراین را مطرح کرده است.

اکثریت نمایندگان هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات با این طرح مخالفت کردند. برخی از آنها مستقیماً اعلام کردند که ارائه چنین قانونی "دشمنان ایالات متحده را جسورتر خواهد کرد" که منظور آنها روسیه است.

به گفته سناتور گوسار، این ابتکار عمل به این دلیل به وجود آمد که ایالات متحده نباید به حمایت خود از اوکراین ادامه دهد، جایی که کشیش‌ها دستگیر شدند، صومعه‌ها بسته شدند و آزادی بیان بسیار محدود است.

پنتاگون: پروازهای نیروی هوایی آمریکا بر فراز آب‌های بین المللی قانونی است

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون شب گذشته در پاسخ به درخواست خبرنگاری برای اظهار نظر درباره نگرانی وزارت دفاع روسیه از افزایش شدت پروازهای پهپادهای استراتژیک آمریکا در آسمان دریای سیاه، تاکید کرد که هواپیماها و پهپادهای آمریکایی به پرواز خود بر فراز آب‌های بین المللی در منطقه دریای سیاه ادامه خواهند داد.

او گفت: «ما به پرواز، گشت‌زنی و فعالیت در آب‌های بین‌المللی و حریم هوایی بین‌المللی، جایی که قانون اجازه آن را به داده است، ادامه می‌دهیم.»

سینگ یادآور شد که گزارش مربوط به مواضع وزارت دفاع روسیه در خصوص این پروازها را دیده است، ولی نمی تواند در مورد آنها اظهار نظری کند.

صبح روز جمعه، آندری بلوسوف، وزیر دفاع روسیه، به ستاد کل نیروهای مسلح دستور داد تا تدابیر لازم برای واکنش سریع به تحریکات در ارتباط با تعداد روزافزون پروازهای پهپادهای استراتژیک غربی، به خصوص آمریکایی، در نزدیکی سواحل دریای سیاه را اتخاذ کند.

ریابکوف: ترامپ متوجه خواهد شد هیچ جایگزینی برای پیشنهاد صلح پوتین وجود ندارد

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه شب گذشته ابراز عقیده کرد که در آینده، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، متوجه خواهد شد که هیچ جایگزینی برای پیشنهادات مطرح شده توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد راه حل مناقشه در اوکراین وجود ندارد.

ریابکوف در جمع خبرنگاران و در واکنش به سخنان ترامپ، نامزد پست ریاست جمهوری ایالات متحده در مورد غیرقابل قبول بودن پیشنهاد صلح اخیر رئیس جمهور روسیه گفت: مطمئن هستم زمانی فرا می‌رسد که آقای ترامپ، صرف نظر از وضعیتی که در آینده دارد، متوجه خواهد شد که جایگزینی برای آنچه رئیس جمهور پوتین پیشنهاد کرده است، وجود ندارد.

این دیپلمات با یادآوری اینکه ترامپ نماینده کل نخبگان آمریکایی نیست، افزود: من نمی‌دانم که نخبگان کنونی در ایالات متحده چه کسانی هستند. در آمریکا یک دولت عمیق و سیاستمداران آن خط مشی این کشور را تعیین می‌کنند.

ترامپ در مناظره تلویزیونی روز گذشته خود با جو بایدن گفت که شروط صلح مطرح شده از سوی پوتین برای او غیرقابل قبول است.

تکمیل آموزش ۵۰ متخصص اوکراینی در تعمیر و نگهداری اف-۱۶ در دانمارک

یان دامو، فرمانده نیروی هوایی پادشاهی دانمارک در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که نخستین گروه ۵۰ نفری از نظامیان اوکراینی آموزش‌ای لازم را در دانمارک برای ارائه خدمات فنی به جنگنده ‌های اف-۱۶ آمریکایی به پایان رساندند و به میهن خود بازگشته و قرار است ۵۰ نفر دیگر را در خاک اوکراین آموزش دهند.

به گفته او، آموزش ۵۰ نفر بعدی درست بعد از تعطیلات تابستانی شروع خواهد شد.

طبق اطلاعات این گزارش، صحبت بر سر آموزش پرسنل فنی لازم برای ارائه خدمات پشتیبانی - مکانیکی، متخصصان سلاح و پرسنل زمینی برای پایگاه‌های هوایی اوکراین است که پذیرای جنگنده‌های اف-۱۶ خواهند بود.

دامو همچنین تأیید کرد که اولین جنگنده از ۱۹ جنگنده F-۱۶ که به کی‌یف وعده داده شده بود در تابستان امسال تحویل داده می شود، اما به دلایل امنیتی تاریخ دقیق آن اعلام نخواهد شد.او یادآور شد که این تحویل در ابتدا برای ماه ژانویه برنامه ریزی شده بود، اما این کار جدی تر از حد انتظار بود و روند طولانی دارد.

فرمانده نیروی هوایی دانمارک یکی از دلایل این تاخیر را دانش ضعیف زبان انگلیسی خلبانان اوکراینی نامید که مستلزم انطباق برنامه آموزشی بود. برخی از آنها ابتدا باید برای گذراندن دوره‌های زبان تخصصی به ایالات متحده اعزام شوند. در عین حال، او اعتراف کرد که علیرغم امیدهایی که در مورد F-۱۶ وجود دارد، متحدان غربی باید در مورد مسائل واقع بین باشند، زیرا این جنگنده ها قادر نخواهند بود که "قوانین بازی در میدان نبرد را بطور اساسی تغییر دهند".

صدراعظم اتریش: ما نیاز داریم که کشورهای بریکس در کنار ما بایستند

کارل نهمر، صدراعظم اتریش روز جمعه تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید با تمام توان خود تلاش کند تا کشورهای عضو گروه بریکس را جذب کند تا به روند صلح در اوکراین بپیوندند.

او پیش از خروج از نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران در این باره توضیح داد: «ما باید هر کاری که ممکن است انجام دهیم تا زمینه را برای مذاکرات صلح آماده شود. از همه مهمتر آن است که ما به کشورهای بریکس - چین، هند، آفریقای جنوبی، برزیل - نیاز داریم که در کنار ما بایستند.»

صدراعظم بر لزوم مشارکت کشورهای فوق به ویژه هند در این روند اشاره کرده و افزود: ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا آنها را درگیر کنیم تا صلح برقرار شود. به عنوان مثال، هند به ویژه مورد نیاز است. و اتریش در این زمینه پل‌های ارتباطی ایجاد خواهد کرد.»

نخست وزیر اوکراین: کی‌یف سالانه ۶۰ میلیارد دلار کمک نظامی دریافت خواهد کرد

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که متحدان غربی کی‌یف که با آنها توافقنامه امنیتی امضا کرده‌اند، سالانه ۶۰ میلیارد دلار کمک نظامی طی چهار سال آینده به این کشور ارائه خواهند کرد.

وی یادآور شد که اوکراین ۲۰ توافقنامه امنیتی با متحدان خود از جمله کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده امضا کرده است. بر اساس این توافقات، شرکای ما قصد دارند سالانه ۶۰ میلیارد دلار به منظور حمایت نظامی اوکراین طی چهار سال آینده هزینه خواهند کرد.

روز پنجشنبه اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای را با اوکراین در مورد تضمین امنیتی برای کی‌یف منعقد کرد. این سند امکان استفاده از درآمد حاصل از دارایی‌های منجمد شده روسیه به منظور کمک به اوکراین را نیز فراهم کرده است.

زاخارووا: تحریم‌های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا نتوانسته اقتصاد روسیه را تضعیف کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که تمامی تحریم‌های ضد روسی که توسط اتحادیه اروپا اعمال شده، بر خلاف نقشه‌های غرب، هرگز نتوانستند اقتصاد روسیه را تضعیف کنند.

او در بیانیه‌ای یادآرو شد: در مقیاس وسیع‌تر، می‌توانم اضافه کنم که همه تحریم‌های قبلی بروکسل با شکست مواجه شده‌اند. برخلاف محاسبات «استراتژیست‌های» اتحادیه اروپا، آنها هرگز نتوانستند اقتصاد روسیه را تضعیف کنند، چه رسد به اینکه انسجام مردم ما را در مواجهه با تهدید خارجی ایالات متحده و سرسپردگانش از بین ببرند.

به گفته وی، طرف روسی، با وجود موانع ایجاد شده از سوی اتحادیه اروپا، به تامین منابع انرژی، کود و مواد غذایی به بازارهای جهانی ادامه خواهد داد.این دیپلمات اطمینان داد: «تحریم‌های غیرقانونی بعدی اتحادیه اروپا بدون پاسخ کافی و قاطع از سوی روسیه باقی نخواهد ماند.»

کرملین: چشم اندازی برای احیای روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا وجود ندارد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه روز جمعه به نوبه خود اعلام کرد که تغییرات پرسنلی صورت گرفته در اتحادیه اروپا چشم انداز بسیار ضعیفی برای احیای روابط بین مسکو و بروکسل بوجود آورده است.

روز پنجشنبه، پس از رای گیری در شورای اروپا، اورسولا فون در لاین پست ریاست کمیسیون اروپا را حفظ کرد و کایا کالاس، نخست وزیر استونی به زودی نماینده عالی اتحادیه در مسائل سیاست خارجی و امنیتی خواهد شد. آنتونیو کاستا، نخست وزیر سابق پرتغال نیز برای ریاست شورای اروپا که پیش از این در اختیار شارل میشل بود، تایید شد.

پسکوف گفت: در مورد خانم فون در لاین، او از قبل شناخته شده است، در این مورد ما فقط روی موضوع روابط با روسیه صحبت می‌کنیم. آنطور که ما طی سالهای اخیر متوجه شدیم خانم فون در لاین طرفدار عادی سازی روابط بین اتحادیه اروپا و روسیه نیست. علاوه بر این، کالاس «هنوز تمایلات دیپلماتیکی نشان نداده»، ولی به «سخنان آشتی ناپذیر» و «به شدت ضدروسی» معروف است. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که دستگاه دیپلماسی اروپا در آینده نزدیک برای عادی سازی روابط با مسکو اقدامی نخواهد کرد.

در همان روز، مشخص شد که رهبران اتحادیه اروپا در اجلاس سران در بروکسل تصمیم گرفتند رژیم جدیدی از تحریم‌های ضدروسی را به اتهام "فعالیت‌های خرابکارانه" انجام شده در قلمرو اتحادیه اروپا آغاز کنند. شرکت کنندگان در اجلاس همچنین مدعی هستند که روسیه «عملیات فعال خود در کشورهای اتحادیه اروپا را تشدید کرده است».

کمیته تحقیقات روسیه ۲۸ مقام نظامی ارتش اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه روز جمعه اعلام کرد که این کمیته، برخی مقامات نظامی نیروهای مسلح اوکراین در سطوح مختلف را در فهرست افراد تحت تعقیب بین المللی قرار داده است. به گفته او، صحبت بر سر ۲۸ نفر از سطوح مختلف فرماندهان نظامی ارتش اوکراین است که در این لیست قرار گرفته‌اند.

این مقام روس مشخص نکرد که این افراد تحت چه ماده قانونی تحت تعقیب هستند.

باستریکین افزود: علاوه بر این، ۳۲ نظامی ارتش اوکراین نیز به دلیل جنایات مرتکب شده بطور غیابی به حبس ابد محکوم شدند و در مجموع ۲۹۶ پرونده جنایی علیه ۴۵۸ پرسنل نظامی اوکراینی به دادگاه ارسال شده است که بر اساس نتایج آنها، ۲۵۰ حکم صادر شده است.

وزارت خارجه آلمان توصیه کرد که خبرنگاران آلمانی روسیه را ترک کنند

سباستین فیشر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک نشست خبری به خبرنگاران اعلام کرد که روزنامه نگاران آلمانی شاغل در روسیه باید به فکر ترک این کشور باشند.

وی یادآور شد که روز جمعه وزارت امور خارجه توصیه‌های خود را به روز کرد و قاطعانه توصیه می‌کند که شهروندان آلمانی از سفر به روسیه خودداری کنند. و این توصیه‌ها، طبیعتاً برای روزنامه‌نگاران آلمانی در روسیه نیز صدق می‌کند. هر یک از آنها باید بررسی کنند که آیا ادامه حضور در روسیه ضروری است یا خیر، و بررسی کنند که آیا ارزش دارد در این کشور باقی بمانند یا خیر.

شورای اتحادیه اروپا چند روز قبل قانون ممنوعیت دسترسی به سه رسانه روسی - شرکت رسانه‌ای ایزوستیا، خبرگزاری نووستی و روزنامه راسیسکایا گازتا و همچنین رادیو "صدای اروپا" را تصویب کرد.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به این موضوع اعلام کرد که روسیه نیز محدودیت‌هایی را برای دسترسی از خاک خود به منابع پخش تعدادی از رسانه‌های فعال کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال خواهد کرد. در مجموع ۸۱ مورد رسانه اروپایی در این فهرست گنجانده می ‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =