رشد ۲۶ درصدی حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی / حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر امسال بازنشسته می‌شوند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجموع مطالبات فرهنگیان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: در سال تحصیلی جدید کمبود ۱۷۶ هزار معلم وجود دارد علاوه بر آن پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته شده و این امر تامین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش سخت‌تر خواهد کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

تصویب قانون جهش تولید خدمت مجلس به آموزش بود

بررسی گزارش وزیر آموزش و پرورش درباره اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ با تاکید بر تامین نیروی انسانی مورد نیاز، تعمیر واحدهای آموزشی و پاسخگویی به مطالبات معوقه معلمان و اجتناب از بروز مشکلات و وضعیت سال تحصیلی گذشته در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

حاجی‌بابایی: ملت بزرگ ایران جمعه آتی آزمون بزرگ دیگری پیش‌رو دارند

حمیدرضا حاجی‌بابایی صلح امروز یکشنبه در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس بیان کرد: ملت ایران روز جمعه پای صندوق‌های رای رفت و با رای خود بار دیگر بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. چشم جهانیان روز جمعه به صندوق‌های رای و حضور گسترده مردم بود.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتدار ملی حضور مردم پای صندوق رای است. مولفه‌ای که اقتدار ملی را رقم می‌زند و اقتدار ملی نیز امنیت ملی را ایجاد خواهد کرد. این امنیت ملی است که پیش‌شرط اقتصاد پویا و رفع مشکلات مردم به شمار می‌رود. به همین دلیل از حضور ملت ایران تشکر می‌کنم. از عوامل اجرایی و نظارتی و همه کسانی که در این انتخابات شرایط را فراهم کرده‌اند تا مردم پای صندوق رای بیایند و همه کاندیداها که شرایط حضور مردم را فراهم کرده‌اند قدردانی می‌کنم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ملت بزرگ ایران آزمون بزرگ دیگری در جمعه آینده پیش‌رو دارند و یک بار دیگر مردم پای صندوق‌های رای حضور خواهند یافت و نقش خود را در اقتدار ملی ایفا خواهند کرد. از همه ملت ایران استدعا دارم که با حضور گسترده خود دولت آینده را برای رفع مشکلات و معضلات کمک کنند و دولت با پشتوانه مردمی تشکیل شود که بتواند مشکلات جامعه را حل کند. امیدوارم همه ما حضور گسترده‌ای در انتخابات داشته باشیم و بار دیگر بر نظام جمهوری اسلامی ایران پافشاری کنیم.

حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲۶ درصد رشد پیدا کرده است

رضامراد صحرایی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی تدابیر اتخاذ شده برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بیان کرد: امروز بنده در خصوص کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش مطالبات همکاران فرهنگی و آماده سازی مدارس و کلاس‌ها مطالبی را خدمت شما عرض می‌کنم. دولت سیزدهم در شرایطی وزارت آموزش و پرورش را تحویل گرفت که شاهد دو سال تعطیلی کلاس‌های درس و ناامیدی جامعه بودیم. بازگشایی مدارس و بازگشت نوجوانان و جوانان به کلاس‌های درس تصمیم سختی بود که ما در آغاز سال ۱۴۰۱ گرفتیم. با توجه به جنگ ترکیبی که در جامعه به راه انداخته بودند والدین از این تصمیم نگران بودند اما بالاخره ما پس از بحث‌های کارشناسی در مهرماه سال ۱۴۰۱ مدارس را بازگشایی کردیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که از ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ کشور وارد جنگ شناختی شده بود و نوک این حمله مدارس ما به ویژه دبیرستان‌های دخترانه بودند. با ابتکار مجلس شورای اسلامی و دولت قانون رتبه‌بندی معلمان در مجلس نهایی شد و یک راهبرد اثربخش برای جدا کردن صف فرهنگیان از افرادی که نسبت به وضعیت خود اعتراض داشتند بود. یکی دیگر از چالش‌هایی که ما با آن مواجه هستیم اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان بود که بعضا اجرای نادرست آن کامل برخی از معلمان را تلخ کرد. عدم پرداخت کافی و اجرای درست رتبه‌بندی معلمان در اسفندماه سال ۱۴۰۱ منجر به نارضایتی معلمان شد و در نهایت در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ وزیر آموزش و پرورش استعفا داد و بنده در شرایطی این وزارتخانه را تحویل گرفتم که با سه نقطه بحرانی مواجه بودیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: وضعیت دانش‌آموزان کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که جمعیت دانش آموزی کشور بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اضافه شده است. از سوی دیگر میزان بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از میزان جذب شدگان پیشی گرفته است، یعنی ما از یکسو با رشد جمعیت دانش آموزی مواجه بوده و از سوی دیگر با افزایش میزان بازنشستگان روبه‌رو هستیم. همچنین در بحث نیروی خدماتی نیز ما با کاهش در وزارت آموزش و پرورش روبه‌رو شده‌ایم.

صحرایی در ادامه اظهار کرد: ما بالغ بر ۱۷۶ هزار و ۷۳۱ معلم برای سال ۱۴۰۳ کمبود داشتیم و بنده در ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۲ این موضوع را به سازمان اداری استخدامی اعلام کردم. تقریبا از فاصله سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ جذب دانشجو معلم به صفر رسیده است. ما در وزارت آموزش و پرورش وضعیت نیروی انسانی را مطالعه کردیم و با همکاری سازمان اداری استخدامی مجوز جذب ۷۲ هزار نفر را گرفتیم که این میزان استخدام در این حجم بی‌سابقه است. امروز که در محضر شما هستم نتایج آزمون استخدامی در همین هفته اعلام خواهد شد. از سویی دیگر دستورالعمل‌ها و شیوه‌های ساماندهی را به گونه‌ای اصلاح کردیم که تمرکز را به جذب نیروی انسانی بگذارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یک بسته تشویقی را برای نگهداشت بازنشستگان و افرادی که در شرف بازنشستگی هستند در وزارت آموزش و پرورش طراحی کردیم و اکنون در دولت است که اگر در دولت به تصویب برسد بستر نگهداشت معلمان را فراهم خواهد کرد. دستورالعمل نقل و انتقال معلمان را نیز به نفع شهرهایی که کمبود معلم دارند اصلاح کردیم. از سویی دیگر سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کشور در یک دهه اخیر روز به روز کمتر و کمتر شده است. در سال ۱۴۰۲ بودجه آموزش و پرورش به ۱۲.۹ رسید که این بودجه در سطح منطقه ما به طور متوسط ۱۵.۵ می‌باشد. ما دائما با کسری بودجه مواجه بوده و تلاش کردیم تا آن را برطرف کنیم. با وجود تمامی این مشکلات ما ۴۷ همت مطالبات و معوقات معلمان را پرداخت کردیم. اکنون نیز ۷۳ همت کسری در وزارت آموزش و پرورش داریم. علی‌رغم تمام مشکلات موجود پرداخت معلمان حق‌التدریس ماهانه شده است و از منبع مالی وزارت آموزش و پرورش بالغ بر ۲۵ همت تسهیلات با سود پایین به معلمان اعطا کردیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲۶ درصد رشد پیدا کرده است البته حق معلمان بیش از این می‌باشد.

حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر امسال بازنشسته می‌شوند

بابک نگاهداری امروز یکشنبه در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی گزارش وزیر آموزش و پرورش در خصوص اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ گفت: معلم مهم‌ترین عنصر نظام آموزش و پرورش به‌شمار است؛ اگر با همه کمبودها و چالش‌های فراروی کشور بخواهیم آموزش و پرورش قوی داشته‌ باشیم، باید معلم را در اولویت قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در دو دهه گذشته جذب و استخدام معلمان وضعیت به سامانی نداشته‌ است، افزود: بی‌توجهی به توسعه ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان و تقریبا تضعیف و انحلال مراکز تربیت‌معلم و مجموعه قوانین تعیین تکلیف استخدامی معلمین از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۰ سبب بحرانی شدن نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود معلم در ابتدای سال تحصیلی گفت: این وضعیت همراه با افزایش روند بازنشستگی معلمان و افزایش جمعیت دانش‌آموزی، اثرات نامطلوبی بر روند تأمین نیروی انسانی در سال‌های آینده خواهد داشت؛ به‌نحوی که همواره وزارت آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی با کمبود شدید معلم روبه‌رو بوده است.

به گفته نگاهداری، در اسناد بالادستی و قوانین مصوب مجلس و برنامه ششم توسعه و در بیانات رهبر انقلاب مسیر اصلی جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی اعلام‌شده اما به‌دلیل فراهم نکردن زیرساخت‌ها، تأمین معلم و نیروی انسانی مورد نیاز در مدارس از مسیرهایی همچون به‌کارگیری سرباز معلمان، خرید خدمات از بخش غیردولتی، به‌کارگیری بازنشستگان و استفاده از ۶ ساعت موظف مدیران و معاونان مدارس صورت‌می‌گیرد که این روش‌ها قطعا کیفیت آموزشی و پرورشی لازم را ندارد.

وی بیان کرد: در خصوص دانشگاه فرهنگیان، طبق برنامه ششم و نیز ماده ۸۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت، نسبت عضو هیئت علمی به دانشجو باید ۳۰ باشد اما این نسبت نه‌تنها رو به ارتقا نبوده بلکه هم اکنون حدود ۱۱۴ دانشجو به‌ازای هر عضو هیئت علمی است. فضاهای کالبدی فرسوده و غیراستاندارد، امکان زیست شبانه روزی برای دانشجویان این دانشگاه را دشوار کرده است.

حدود ۱۷۶ هزار کمبود معلم در سال تحصیلی آینده داریم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان به اینکه برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حدود ۱۷۶ هزار نفر کمبود معلم وجود دارد، گفت: البته این کمبود با فرض اعمال سیاست‌های انقباضی شدید در تخصیص نیروی مدیریت، کیفیت بخشی به مدارس و استفاده از بازنشستگان و حق‌التدریس شاغلین است.

وی در خصوص بازنشستگان آموزش و پرورش اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته خواهند شد و این امر تأمین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش سخت‌تر خواهد کرد.

نگاهداری ادامه‌ داد: اگرچه قانون به وزارت آموزش و پرورش اجازه به‌کارگیری بازنشستگان برای تدریس در کلاس‌های درس را داده، اما تأخیر چندماهه در پرداخت حق‌الزحمه و سطح پایین دستمزد آنها به‌عنوان یک مانع جدی بر سر راه همکاری معلمان بازنشسته با مدارس است.

عدم استقبال مردان از استخدام در کلان‌شهرها

وی اظهار کرد: به‌دلایل مختلف اقتصادی همچون بالا بودن هزینه مسکن در کلان‌شهرهایی از جمله تهران، مشاغل معلمی برای مردان به‌شدت با کاهش استقبال مواجه شده‌ به‌نحوی که در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ در کلان‌شهر تهران ظرفیت پذیرش مردان ۱۵۷۸ نفر بوده که به‌دلیل عدم استقبال، تعداد ۱۳۵۴ نفر، یعنی معادل ۸۶ درصد از این تعداد، حتی در مرحله تکمیل ظرفیت هم پر نشده است. در کل کشور نیز در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۵۷ هزار مجوز، بیش از ۱۰ هزار مجوز خالی باقی مانده‌ است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چند که اولویت با به‌کارگیری معلمان رسمی و دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان است اما در کوتاه مدت به‌دلیل کمبود شدید نیرو و خالی بودن بسیاری از کلاس‌ها، لزوم اخذ تدابیر کوتاه مدت ناگزیر است و بر این اساس بایستی به‌گونه‌ای عمل کرد که حداقل با استفاده از ظرفیت‌های فعلی موجود چالش کمبود نیرو به بحران در ابتدا مهرماه تبدیل نشود.

فرآیند نقل و انتقال معلمان تسریع شود

نگاهداری در ادامه با ارائه پیشنهاداتی برای جبران کمبود معلم در مدارس گفت: لازم است در فرآیند نقل و انتقالات تسریع شود. در حال حاضر از زمان آغاز مهلت ثبت‌نام نقل و انتقالات تا قطعی شدن نتیجه فرآیند زمان‌بری است که موجب می‌شود ۱۰۰ درصد نیروهای یک منطقه شفاف و قابل تصمیم‌گیری نباشد و بخشی از نیروهای متقاضی انتقال نیز در این مدت در حالت سردرگمی به سر می‌برند.

وی ادامه‌داد: دومین پیشنهاد ما این است که در فرآیند گزینش تسریع شود تا تعیین تکلیف معلمان تا ابتدای مهر صورت گیرد و فرصت حداقل یک ماهه برای آماده سازی و آموزش معلمان پیش از ابتدای مهر فراهم شود. متأسفانه در سال گذشته زمان‌بر شدن این فرآیند موجب شد که از یک‌سو نتایج نهایی آزمون استخدامی معلمان در هفته ابتدایی مهرماه اعلام شود و آموزگاران بدون آنکه حتی یک روز آموزش لازم را ببیند وارد کلاس شدند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سوی دیگر نتایج آزمون دبیری اواخر آبان‌ماه اعلام شد و وقفه‌ای حدوداً دو ماهه در فرایند تدریس این بخش ایجاد شد. بنابراین فرایند آزمون‌های استخدامی ۱۴۰۳ باید تسریع شود تا این نیروها دوره حداقلی یک‌ ماهه را آموزش ببیند و ابتدای مهرماه همگی در کلاس‌های درس حاضر باشند.

نگاهداری با طرح پیشنهاد تدبیر نظام انگیزشی برای بازنشسته‌ها و همچنین پرداخت منظم اضافه کاری معلمان گفت: با وجود آنکه استفاده از ظرفیت بازنشستگان آموزش‌وپرورش و اضافه‌کاری معلمان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای جبران کمبود معلم است اما در سال‌های گذشته به‌دلیل بی‌نظمی در پرداخت منظم اضافه‌کاری معلمان و حق‌التدریس معلمان بازنشسته از یک‌سو و ناچیز بودن میزان دستمزد آنان از سوی دیگر، انگیزه بسیاری از معلمان برای همکاری با آموزش‌وپرورش کاهش یافته‌بود.تداوم این بی‌نظمی موجب خواهد شد که معلمان این گروه‌ها تمایلی برای همکاری در این قالب‌ها نداشته‌باشند بنابراین پرداخت منظم حقوق و دستمزد و افزایش مبلغ آن برای انگیزه‌بخشی به این گروه از معلمان جهت همکاری با وزارت آموزش و پرورش بسیار ضروری است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه پیشنهاد دیگر، ابطال مأموریت نیروهای رسمی آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی است، افزود: براساس ماده (۲۴) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی امکان مأموریت نیروهای رسمی این وزارتخانه به مدارس غیردولتی در پست‌های مدیر یا معاون مدرسه امکان‌پذیر است. بر اساس آخرین آمار نیروی انسانی آموزش و پرورش، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حدود ۶ هزار و ۶۰۰ معلم به مدارس غیردولتی مأمور شده‌اند.

با پدیده هم‌زمانی کمبود و مازاد نیروی انسانی مواجه هستیم

وی گفت: بررسی شواهد میدانی با استانداردهای تعیین شده در اسناد بالادستی نیروی انسانی در آموزش و پرورش نشان‌می‌دهد که در حال حاضر با پدیده هم‌زمانی کمبود و مازاد نیروی انسانی مواجه هستیم؛ این پدیده در سطوح استانی، شهرستانی، منطقه‌ای و سطح جنسیت معلمان زن و مرد رخ داده است. به‌دلیل برخی قوانین و مقررات و نبود سامانه آمایش و پایش دقیق وضعیت‌سنجی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، برخی از استان‌ها دچار کمبود شدید نیروی انسانی هستند، در حالی که استان‌های دیگر مازاد شدید نیروی انسانی وجود دارد. این وضعیت میان شهرستان‌های یک استان و نیز مناطق یک شهرستان قابل مشاهده‌ است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع باید از مسیر سازوکارهایی همچون سامانه نقل و انتقالات، مدیریت شود، در سال‌های گذشته اگر چه حجم بالایی از نیروی انسانی به مناطق دارای کمبود همچون استان‌های سیستان و بلوچستان، شهر تهران و شهرستان‌های تهران اختصاص‌یافته، اما با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی از این افراد بومی این شهرها نبوده، از همان روزهای آغار به‌کارگیری، متقاضی بازگشت بوده‌اند. ادامه این رویه استان‌های با کمبود نیروی انسانی را همواره با چالش جدی مواجه کرده است.

وی در ادامه به چالش‌های اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: حدود ۱۳ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گذرد، اگرچه دولت‌های مختلف همواره از اجرای سند تحول بنیادین گفته‌اند اما آنچه مشهود است و بارها مورد گلایه مقام معظم رهبری بوده عدم پیشرفت در اجرای سند تحول بنیادین است.

نگاهداری افزود: باید میزان تحقق سند تحول بنیادین را با شاخص‌های دقیق ارزیابی کرده و ساختار اداره و رویه‌های و ازت آموزش و پرورش را اصلاح و بازنگری کنیم تا ساختارسازی لازم برای اجرای سند صورت گیرد.

وی ادامه‌ داد: یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اجرای سند تحول بنیادین که در ارتباط با مأموریت قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی است، تهیه لوایح قانونی مورد نیاز سند تحول است که در متن این سند به‌صورت صریح یا ضمنی به آنها اشاره شده‌است. مواردی مانند باید اصلاح قوانین و مقررات موجود استخدامی، مالی و اداری و اصلاح قوانین موجود با هدف تقویت نقش شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها، شهرستان و مناطق در دستور کار قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین در آذرماه سال ۱۳۹۰ گفت: با وجود آنکه بخش‌هایی از سند اجرا و پروژه‌هایی در راستای آن اجرا شده، اما همچنان شاهد هستیم که کلیات سند مغفول مانده‌است. اقداماتی که تاکنون از سوی دولت‌های مختلف انجام‌شده، عمدتاً یا تنها معطوف به گفتمان‌سازی و تبیین سند بوده یا به‌صورت تک پروژه‌هایی بوده که با تعویض مدیران متوقف یا تغییر رویه داده‌اند و نتوانسته‌اند به پروسه‌ای برای اجرای سند تبدیل شوند.

نگاهداری در خصوص چالش‌های پرداخت معوقات و مطالبات فرهنگیان اظهار کرد: بررسی بودجه وزارت آموزش و پرورش در سالیان گذشته نشان از این دارد که این بودجه همواره با کسری مزمن مواجه است. بیماری کسری مزمن در بودجه وزارت آموزش و پرورش سبب شده‌است که نتوان مدیریت و برنامه‌ریزی دقیقی در این وزارتخانه انجام داد و حتی تخصیص‌های بالاتر از ۱۰۰ درصد نیز نمی‌تواند این مسئله را حل کند و یکی از پیامدهای آن تمرکز بر اعتبارات حقوق و دستمزد و به حاشیه رفتن اعتبارات کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی است.

مجموع مطالبات فرهنگیان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر اساس آخرین استعلام‌های انجام‌شده، مجموع مطالبات فرهنگیان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نگاهداری در تشریح چالش‌ها و کمبودهای فضای‌های آموزشی، گفت: یکی از مهترین چالش‌ها و کمبودهای آموزش‌وپرورش که در واقع بستری برای تمامی فرایندهای آموزشی و پرورشی است، فضاهای فیزیکی آموزشی است. در موارد متعددی نظام آموزش‌وپروش با کمبود شدید در این حوزه مواجه است که تاثیر مستقیمی بر کیفیت و عدالت آموزشی خواهد گذاشت.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یکی از این چالش‌ها را سرانه فضای آموزشی دانست و افزود: سرانه متوسط فضای آموزشی کل کشور ۵.۲۸ متر مربع است این در حالی‌ست که سرانه استاندارد فضای آموزشی ۸.۵ متر مربع است و یازده استان یعنی ۳۳درصد مناطق آموزشی نیز زیر متوسط سرانه فضای آموزشی قرار دارند.

وی مسئله دیگر را استحکام فضای‌های آموزشی برشمرد و عنوان کرد: حدود ۱۰۴ هزار کلاس درس در کشور، معادل ۱۹.۲ درصد از کل کلاس‌های نظام آموزش‌وپرورش، نیازمند تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی هستند. کردستان با ۳۸.۷ درصد، آذربایجان شرقی با ۳۸.۶ درصد و تهران با ۲۸.۱ درصد سه استانی هستند که بیشترین کلاس‌های ناامن را دارند.

نگاهداری در زمینه چالش سیستم‌های گرمایش و سرمایش مدارس، توضیح داد: بر اساس آمارهای سازمان نوسازی،‌ توسعه و تجهیز مدارس کشور بر اساس پیمایش‌های انجام‌شده در سال ۱۴۰۲، ۷۹ هزار کلاس نیازمند استاندارد سازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هستند.

وی در خصوص اعتبارات مورد نیاز یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای تامین متوسط سرانه فضاهای آموزشی در کشور، اساس تعداد دانش‌آموزان سال تحصیلی گذشته حدود ۱۶۰ هزارمیلیارد تومان است. ضمن آنکه اعتبار مورد نیاز برای تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی کلاس ها حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین سیستم‌های گرمایش و سرمایش مدارس: اعتبار مورد نیاز برای تامین و تعمیر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی حدود ۷.۷ هزار میلیاد در سال ۱۴۰۳ است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: در بودجه آموزش‌پرورش، اعتبارات مورد نیاز برای برطرف کردن چالش‌ها و کمبودهای فضای‌های آموزشی لحاظ نشده است.

حاجی‌بابایی: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میثاق ملی ماست

حمیدرضا حاجی‌بابایی در جریان جلسه امروز مجلس شورای اسلامی و پس از استماع و توضیحات وزیر آموزش و پرورش پیرامون تدابیر اتخاذ شده برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بیان کرد: میثاق ملی ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است این سند تحول بنیادین است که تمام آنچه که باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد را براساس مبانی قرآنی و اسلامی و روش‌های بین‌المللی در بر می‌گیرد. اکنون ما میزان تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را نمی‌دانیم. لازم است یک سنجه‌ای صورت بگیرد تا ما بدانیم چه میزان سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تحقق پیدا کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: مساله بعدی جذب نیروی انسانی است. مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر دانشگاه فرهنگیان دارد مجلس شورای اسلامی نیز بودجه دانشگاه فرهنگیان را در سال ۱۴۰۳ به بیش از دو برابر افزایش داده است تا هم دانشجوی کافی جذب شود و هم استادان خوب به کار گرفته شود. در حوزه فضاهای آموزشی کشور ما نیاز به اعتبارات قابل توجه داریم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت ۱۲ همت برای ساخت فضاهای آموزشی در سال جاری پیش‌بینی کرده بود مجلس شورای اسلامی نیز پنج همت به آن اضافه کرد تا ساخت فضاهای آموزشی سرعت بگیرد. بحث سرمایش و گرمایش مدارس به ویژه در خوزستان و مدارس گرمسیری نیاز به توجه دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: نظام رتبه‌بندی معلمان علی‌رغم همه زحمات مجلس شورای اسلامی و دولت نیاز به اصلاحاتی دارد. در بحث نیروی انسانی آموزش و پرورش دولت سیزدهم همه تلاش خود را به کار گرفت. ما در بودجه سال ۱۴۰۳ برای معلمان خرید خدمات حکمی آوردیم که می‌تواند از ۲۴ ساعت به حق‌التدریسی‌ها استفاده کند و از اول مهرماه می‌توان از این نیروگاه استفاده کرد سرایداران مدارس از جمله اقشار دیگری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی اضافه کرد: ما در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد تومان بودجه پرورشی در نظر گرفتیم تا با راهیان نور و راهیان پیشرفت، معلمان و دانش‌آموزان ما بتوانند با اتفاقاتی که در کشور رقم خورده آشنا شوند. بحث بیمه طلایی معلمان نیاز به تقویت دارد دستگاه‌های بیمه‌گذار باید پاسخگو باشند.

صحرایی: راه اصلاح کشور از اصلاح معلمین می‌گذرد

رضامراد صحرایی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی تدابیر اتخاذ شده برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بیان کرد: به ۱۶۰ همت برای نوسازی در آموزش و پرورش نیاز داریم. دولت شهید رئیسی ایران را به کلاس درس تبدیل کرد. متوسط روزی ۸ مدرسه در کشور ساخته شد. بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تجهیزات آموزشی اختصاص دادیم. دولت باید از خیرین جلو بیفتد.

وی ادامه داد: امروز ۸۰۰۰ پروژه از مدارس درحال ساخت داریم. شهید رئیسی به امور پرورشی اعتقاد داشت. روزی ۱۲.۷ بودجه کشور در آموزش و پرورش غیرپرسنلی بوده است و با این وجود توانستیم تحول ایجاد کنیم. سند تحول بنیادین گره گشای مشکلات کشور بوده است و غیر از دغدغه این موضوع روزی را سپری نکردیم و مورد تشویق رهبری نیز قرار گرفتیم. تمام دستگاه ها و کشور نسبت به این سند مسئولیت دارد. نقشه راه را بعد از ۱۲ سال به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رساندیم. دغدغه‌های شما نمایندگان با دغدغه وزیر آموزش و پرورش تفاوتی ندارد.

صحرایی خاطرنشان کرد: برای این سند نگاشت گفتمانی و رسانه‌ای تهیه کردیم. مدرسه‌های در مسیر تحول را طراحی کردیم تا فاصله سند تا تحقق آن کم شود. برنامه هفتم پیشرفت کشور نیز طراحی شد و در ماده ۸۸ امور پیشرفت کشور را طراحی کردیم. تراکم در کلاس‌های درس به دلیل مهاجرت‌هاست که باید فکری جدی درباره آن کنیم. در برخی کلاس‌ها تعداد اتباع از دانش آموزان دیگر بیشتر شده است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب به ازای هر دانش آموز کمتر از دو متر جا داشتیم. امروز بیشتر از پنج متر و ۲۲ سانت جا داریم. عدالت حکم می‌کند برخی از شهرها و استان‌ها را بیشتر یاری کنیم.رتبه بندی در قانون ۳۸ همت برایش پیش بینی شد اما اجرای آن بیش از ۵۰ همت بودجه می‌خواست‌. ۲۶ درصد میانگین حقوق معلمان افزایش پیدا کرد. عجله نکنیم، قانون رتبه‌بندی در درجه اول اصلاح رتبه‌بندی معلمان بود. در آموزش و پرورش غیر از معلم چیزی نداریم و گاهی این معلم‌ها تبدیل به مدیر می‌شوند.

صحرایی با اشاره به این که آیین‌نامه مسیر رشد معلمین در قانون رتبه بندی پیش بینی شده است، عنوان کرد: رتبه‌بندی افتخار دولت سیزدهم و مجلس است و در اجرا نمره کمتر از ۱۵ نمی‌گیرد. صبور باشیم تا نتایج آن را به خوبی ببینیم. این دولت با اهتمام به مسئله پرورشی کار خود را شروع کرد. طرح شهید رئیسی مکان های ورزشی و احیای اردوگاه‌ها را در دستور کار داشت. برای مدیران مدارس برنامه تحولی و تربیتی ویژه گذاشته‌ایم. امروز ۱۹ هزار مربی تربیتی و پرورشی گرفته‌ایم. نهضت مدرسه‌سازی همچنان ادامه دارد. باید قانون اساسی را اجرا کنیم. احیای نظام تربیت و تعلیم معلم کشور در دستور کار قرار گرفته است. ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزایش قابل توجهی داشته است. دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم تا تربیت معلم را مورد توجه جدی قرار دهد. برای اصلاح تمام امور کشور راهی جز اصلاح معلمان نداریم. دانشگاه فرهنگیان برای تمام کشور است نه بخش خاصی. مدارس سمپاد اصلاح شده است و برای آن یک برنامه دقیق در نظر گرفته‌ایم. سازمان تربیت کودک استقرار پیدا کرده است و آیین نامه آن در حال تدوین است. کاستی‌های موجود در آموزش و پرورش برای حال حاضر نیست بلکه ماحصل سال‌های گذشته است. در رتبه‌بندی هیچ چیزی مطابق قانون جا نمانده است. معلمین فعلی باید ضریب اشتغال مثبتشان با اصلاح حق التدریس افزایش پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: نیروی خرید خدمات فقط از طریق قرارداد معین شدن آنان اصلاح خواهد شد. قانون راهی جز استخدام رسمی ندارد. در مورد کنکور من مجری قانون هستم. متاسفانه نظام تعلیم و تربیتمان به مرحله فروپاشی رسیده بود. باید مسئله کنکور را اصلاح کنیم. امروز نتیجه اجرای یکساله مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که افراد مناطق محروم نیز در دانشگاه‌های خوب درس می‌خوانند.

انتقاد نماینده تهران از گرانی کالاهای اساسی

حسین صمصامی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده به وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی در خصوص گرانی برخی کالاهای اساسی تذکر می‌دهم که مردم را ناراحت کرده است. باید دید چه عاملی باعث نارضایتی مردم شده است. قیمت کالاها یکی از عوامل موثر در نارضایتی مردم است.

وی در ادامه اظهار کرد: مردم با افزایش قیمت کالاها مواجه بوده و از این وضعیت ناراضی هستند. در دو ماه اخیر دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها چه بوده است؟ ستاد تنظیم بازار خود به عاملی برای گرانی کالاها تبدیل شده و به نوعی ستاد گرانی کالاهاست.

انتهای پیام/


کد خبر: 1235353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =