جاده جدیدی در ضلع شمال خندقلو احداث می‌شود

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی گفت: تصمیم نهایی برای حل مشکل نقطه تحت رانش خندقلو در جاده بجنورد-جنگل گلستان بر این شد تا باند جدیدی در ضلع شمال این منطقه خندقلو با عرض ۱۵ متر ایجاد شود.

علیرضا هنرور در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی درباره تعیین تکلیف و تصمیم گیری نهایی برای سامان دهی وضعیت جاده‌ای نقطه تحت رانش خندقلو در محور بجنورد-جنگل گلستان اظهار کرد: در وزارت راه و شهرسازی جلسات مرتبط برای اتخاذ راهکاری اثربخش برای حل این مشکل برگزار شدند که اخیرا تصمیم نهایی در این باره گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان اجرایی استان بر تصمیم گیری اثربخش و البته کم هزینه تاکید داشتند، عنوان کرد: تصمیم نهایی بر این شد تا باند جدیدی در ضلع شمال نقطه تحت رانش خندقلو با عرض ۱۵ متر ایجاد شود.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی با بیان اینکه این اقدام به تامین ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تاکید کرد: با توجه به وضعیت حادثه خیز بودن این نقطه باید خیلی سریع این اعتبار مورد نیاز تامین شود.

وی درباره بهره برداری از کنارگذر شمالی بجنورد که به مطالبه جدی مردم مرکز استان نیز تبدیل شده است، بیان کرد: ساخت این کنارگذر به پایان رسیده است، با این وجود، باید تقاطع غربی این کنارگذر ساخته شود.

هنرور گفت: در این راستا، همچنین تصمیم بر این شده است که در طرح بازنگری شده مشاور این طرح به اعمال ملاحظات اعلامی پلیس راه استان عملیاتی شود.

وی افزود: ساخت تقاطع غربی این کنارگذر در فازهای سه و چهار به تامین اعتبار نیاز دارد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی در ادامه درباره روند عملیات اجرایی طرح راهسازی محور بجنورد-جنگل گلستان نیز اظهار کرد: هرچند که تکمیل این طرح جزو مصوبات سفرهای چهار دولت قبلی به استان بوده است، با این وجود، طی این سال‌های پشت سر گذاشته شده، هر ساله اعتبارات لازم برای تکمیل آن اختصاص نیافت.

وی افزود: این رویه موجب شده است که هزینه‌های نهایی برای تکمیل این طرح افزایش چشمگیری پیدا کند.

هنرور گفت: در حال حاضر برای تعریض و آسفالت ۳۱ کیلومتر باقیمانده از این محور جاده‌ای هنوز یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ کیلومتر از ۳۱ کیلومتر اشاره شده، آماده آسفالت شده است که منتظر تامین اعتبار برای آن به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور هستیم.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی یادآور شد: در حال حاضر پیمانکار این محور ۲۲۰ میلیارد تومان طلب دارد.

وی همچنین درباره عملیات راهسازی محور اصلی میامی-جاجرم-بام-صفی آباد و دو محور فرعی آن شامل محور جاجرم-گرمه و محور جاجرم-سنخواست نیز عنوان کرد: طول این محور اشاره شده ۱۱۵ کیلومتر است که ۸۱ کیلومتر آن مشمول محور میامی-جاجرم می‌شود.

وی گفت: تا به حال حاضر ۵۰ کیلومتر آن آسفالت شده و هفت کیلومتر دیگر نیز در حال انجام آسفالت است.

هنرور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اجرای عملیات آسفالت برای دو محور فرعی این مسیر (جاجرم-گرمه و جاجرم-سنخواست) نیازمند تامین ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است، با وجود پیگیری‌های بسیار هنوز منتظر اختصاص این اعتبار هستیم.

علاوه بر این، وی درباره تعیین تکلیف وضعیت راه آهن جوین-اسفراین نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه تا دولت سیزدهم پیشرفت فیزیکی اجرای این طرح راه آهن جوین-اسفراین به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده، تامین مالی برای ادامه اجرای این طرح مشمول مصوبات سفر دولت سیزدهم به استان نشد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی همچنین گفت: با توجه به اینکه هر ساله اعتبار مورد نیاز برای ادامه اجرای این طرح اختصاص نیافته است، پیمانکار نیز خاتمه پیمان را انجام داد.

وی با بیان اینکه تکمیل این طرح به تامین سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در سال مالی جاری فقط ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

وی اعلام کرد: برای رشد در پیشرفت فیزیکی اجرای این طرح، نماینده مردم شهرستان‌های اسفراین، بام و صفی آباد در مجلس پیگیر اخذ تسهیلات ماده ۵۶ از سیستم بانکی کشور شده که مبلغ مورد تقاضا یک هزار میلیارد تومان است تا این طرح به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد ارتقا پیدا کند.

هنرور بیان کرد: گزارش‌های توجیهی برای اخذ ماده ۵۶ از سوی استان همچنین از سوی شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی آماده شده‌اند تا این وزارتخانه بتواند موافقت سیستم بانکی کشور را برای تامین این تسهیلات دریافت کند.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1236371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =