نزدیک شدن ترامپ به اتاق بیضی کاخ سفید پس از سوء قصد/ اوضاع برای بایدن خوب پیش نمی‌رود

نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حادثه سوء قصد نافرجام علیه ترامپ در پنسیلوانیا موجب افزایش محبوبیت او شده و در عین حال شرایط برای جو بایدن که به نظر می‌رسد ضعف‌های جدی رفتاری دارد را سخت‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، شصتمین رقابت انتخاباتی ایالات متحده آمریکا که قرار است در 5 نوامبر 2024 برگزار شود، تا اینجا شاهد صحنه‌های منحصربه‌ فردی بوده است. هفته گذشته، بزرگترین داستان سیاسی در مناظرات ریاست جمهوری آمریکا بین بایدن و ترامپ این سؤال را ایجاد کرد که آیا جو بایدن می‌تواند نامزدی انتخابات را حفظ کند یا خیر. مناظره بد بایدن -یکی از دراماتیک‌ترین رویدادهای این چرخه- حدود 2 امتیاز جایگاه او را در میانگین نظرسنجی‌های ملی کاهش داد. حادثه بزرگ‌تر از آن، روز شنبه 13 جولای رخ داد؛ زمانی که، رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، هنگام سخنرانی در جمع هوادارانش در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا مورد سوءقصد قرار گرفت. محافظان بلافاصله روی سکو رفته و ترامپ را از زاویه دید خارج و لحظاتی بعد شرایط را پایدار اعلام کردند.

بیشتر بخوانید:

تیری که از بیخ گوش ترامپ رد شد یا تیغی که گوشش را برید!

در این حمله که ترامپ از ناحیه گوش دچار صدمه جزئی شد، از محافظان خواست تا مشت گره خورده خود را به نشانه سلامتی به طرفدارانش نشان دهد. او در اولین لحظات پس از این سو قصد با مشت گره کرده کلمه «مبارزه» را تکرار کرد. با وجود ابهامات زیاد در ارتباط با سوءقصد به جان ترامپ، تأثیر این حادثه در انتخابات بسیار حائز اهمیت بوده است. اولین واکنش ترامپ و مشت گره کرده او باعث شد به طور ناخوداگاه این حرکت در برابر جو بایدنی که در ابتدایی‌ترین حرکات در بسیاری از صحنه‌ها دچار لغزش بوده و نیاز به کمک داشت، مورد مقایسه قرار گیرد و باعث ثبت شدن چهره قوی از ترامپ در اذهان شد.

همچنین از آنجا که چنین حادثه‌ای اولین سوءقصد علیه یک رئیس جمهور یا نامزد ریاست جمهوری در آمریکا نیست، داده‌های گالوپ نشان می‌دهد در سوءقصدی که در 1981 به ریگان -چهلمین رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت- میزان محبوبیت ریگان بلافاصله پس از ترور 8 درصد افزایش یافت. تاریخ نشان می‌دهد نه تنها تلاش برای ترور احتمالا به نفع رهبران سیاسی است، بلکه به نظر می‌رسد حوادث غم‌انگیز نیز کمک کننده باشد. پس از حمله تروریستی 11 سپتامبر جورج دبلیو بوش -رئیس جمهور پیشین- 90 درصد محبوبیت داشت که بالاترین رتبه در تاریخ نظرسنجی گالوپ بود. شواهد نشان می‌دهد نتیجه سوءقصد به ترامپ نیز باعث احساسات بیشتر نسبت به ترامپ شده‌است.

کوری کراولی -استراتژیست جمهوری خواه- به کانال خبری سی تی وی گفت هم ترامپ و هم بایدن باید کمپین‌های خود را با دقت ادامه دهند و خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده «کار سخت‌تری دارد» زیرا او قربانی تلاش برای قتل نبوده است. این استراتژیست با تشبیه تیراندازی در پنسیلوانیا ترامپ با موضوع سوءقصد ریگان، خاطرنشان کرد که او(ریگان) نماد جمهوری خواهان و نیروی متحد کننده محسوب می‌شد. در واقع این اظهارات نشان می‌دهد موقعیت برای ترامپ با این حادثه می‌تواند همچون حوادث تاریخی قبلی مثبت باشد.

از واکنش‌های اولیه رهبران حزب جمهوری‌خواه نیز به نظر می‌رسد که سوء قصد نافرجام، حزب را بیشتر پشت ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا متحد کرد. حامیان ترامپ بر این باورند که او «شجاعت و خونسردی» را در برخورد با سوء قصد از خود نشان داد. آنها امیدوارند که این حادثه شانس رئیس جمهور سابق آمریکا را برای پیروزی در انتخابات نوامبر 2024 افزایش دهد. داده‌ها نیز نشان می‌دهد پس از سوء قصد به جان ترامپ، نتایج نظرسنجی در ویرجینیا به نفع او تغییر کرده است. در میان رأی دهندگان احتمالی در ویرجینیا، رقابت به تساوی کشیده شد (44٪ تا 44٪).

بخشی از این مسئله ناشی از تعداد دموکرات‌هایی بود که پس از آن بلاتکلیفی شده (9٪) یا به سمت ترامپ (9٪) سوق پیدا کردند. در ایالت جورجیا نیز برتری ترامپ نسبت به بایدن تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند. دکتر کوین واگنر -یکی از مدیران آزمایشگاه پولکام و استاد علوم سیاسی- در این خصوص گفت: «به طور کلی، به نظر می‌رسد پس از این حادثه شواهدی مبنی بر حرکت آرا به سمت ترامپ وجود دارد».

حضور ترامپ در کمتر از 24 ساعت پس از این حادثه کنفرانس ملی جمهوری‌خواهان نیز خود به موفقیت ترامپ و نشان دادن چهره مستقل و پر انرژی از او کمک کرد و استقبالی که طرفدارنش از او به عمل آورده‌اند، نشان‌دهنده برگ برنده ترامپ است. با این اوصاف باید گفت عواقب سوءقصد به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، می‌تواند او را در میان رأی‌ دهندگان برتری دهد و او را به دفتر بیضی کاخ سفید بازگرداند.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1237227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =