کابینه پیشنهادی پزشکیان چگونه می‌تواند اعتماد مجلس را بدست آورد؟

با اتمام کار شورای راهبری و با سپری شدن یک هفته از فرصت دوهفته‌ای مسعود پزشکیان برای معرفی کابینه‌اش به مجلس گمانه‌زنی حول چنش کابینه وی همچنان در محافل سیاسی کشور داغ است و اخباری حاکی از تصمیم دولت و مجلس مبنی بر تعامل سازنده به گوش می‌رسد. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ پس از پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری، شورای راهبری جهت گزینش لیست احتمالی کابینه دولت مسعود پزشکیان تشکیل شد. با به پایان رسیدن کار شورای راهبری و ارائه فهرستی به رئیس‌جمهور همه منتظر هستند تا وی وزرای نهایی را انتخاب کرده و به مجلس معرفی کند.

بیشتر بخوانید؛

تبعیض مثبت؛ مخالفان، موافقان و فرامتن

بر اساس قانون، رئیس‌جمهور از زمان برگزاری مراسم تحلیف دو هفته فرصت دارد تا کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند و اکنون در میان این فرصت دو هفته‌ای قرار داریم. برخی از کنشگران سیاسی بر این باورند که پزشکیان باید از این فرصت برای انتخاب دقیق‌تر وزرا استفاده کنند و برخی دیگر هم اصرار دارند که بهتر است وی زودتر کابینه‌اش را معرفی کند تا اداره امور کشور روی غلطک بیفتد. ظریف درباره زمان احتمالی معرفی وزرای پیشنهادی گفته است: «معرفی وزرا احتمالا به شنبه‌ آینده می‌رسد. تصمیم‌گیری در اختیار رییس‌جمهور است و احتمالا از تمام مدت زمان استفاده کنند و هر چه زودتر آماده شود، تمایل دارند هرچه زودتر فهرست را به مجلس بدهند.»

به موازات تشکیل شورای راهبردی، در فضای رسانه‌ای کشور لیست‌های متعددی از وزیران کابینه منتشر شد و البته با تکذیب ظریف به عنوان رئیس شورای راهبری مواجه شد. رئیس شورای راهبری کابینه دولت چهاردهم امروز نیز در گفتگویی اعلام کرده است: «تمام اخباری که در فضای مجازی و رسانه‌ای می‌آید دروغ است و برخی حتی گفتند حکم هم صادر شده که اصلا اینطور نیست.»
آن چه به حساسیت انتشار چنین لیست‎هایی دامن می‌زند حضور برخی اسامی چالش برانگیز در این لیست‌ها بود که از سوی محافل سیاسی کشور بازخوردهای متفاوتی داشت. علاوه بر این قرار گرفتن ظریف در راس شورای گزینش وزرای پیشنهادی نیز از سوی برخی نمایندگان مجلس با واکنش‌های تندی مواجه شد.
با این وجود بسیاری از چهره‌های موثر نظام به دنبال ایجاد انسجام و وحدت میان دولت و مجلس هستند تا گرایش‌های حزبی طیف‌های سیاسی کشور موجب اصطکاک میان دو قوه مجریه و مقننه نشود.

در همین راستا رهبر انقلاب در سخنرانی ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳؛ خطاب به نمایندگان مجلس دوازدهم خاطرنشان کردند: «کار فوری مجلس، رأی به کابینه‌ای است که آقای پزشکیان حفظه‌الله ارائه خواهند کرد؛ این کار فوری و فوتی شماست.» رهبر انقلاب، در آن دیدار موفقیت آقای پزشکیان در مسائل اقتصادی،‌ فرهنگی، بین‌المللی و دیگر عرصه‌ها را موفقیت همه خواندند و گفتند: «باید همه به رئیس جمهور منتخب در ادای وظایف کمک کنیم و از بُن دندان باور کنیم که موفقیت ایشان، پیروزی همه ماست.»

از زمانی که مسعود پزشکیان وزرایش را به مجلس معرفی کند همه نگاه‌ها به نحوه تعامل میان این دو قوه و رای اعتماد یا عدم اعتماد ساکنان بهارستان به یاران پزشکیان خواهد بود.

اما آن‌چه اطرافیان پزشکیان را به گرفتن رای اعتماد از مجلس امیدوار کرده علاوه بر رهنمودهای اخیر رهبر انقلاب، کمک و یاری محمدباقر قالیباف در جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی است زیرا اعضای فراکسیون مستقلین و برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دوازدهم نقش پررنگی در به ریاست رسیدن قالیباف داشتند.

حالا این پرسش در فضای رسانه‌ای کشور ایجاد شده که وی دین خود را به دولت پزشکیان که برخاسته از همان طیف سیاسی مستقلین است ادا خواهد کرد؟ آیا انگاره بده و بستان میان قالیباف و طیف حامی پزشکیان در مجلس تلقی درستی از کمک این طیف به قالیباف در برهه خاصی است؟ نمایندگان مجلس چه رویکردی در برابر کابینه پیشنهادی پزشکیان در پیش خواهند گرفت؟ نقش ظریف به عنوان رئیس شورای راهبردی تا چه حد می‌تواند در موضع‌گیری نمایندگان نسبت به کابینه پیشنهادی موثر باشد؟ آیا پزشکیان اسامی حساسیت برانگیز را کنار خواهد گذاشت؟

در راستای پاسخ به پرسش‌های فوق با غلامرضا نوری قزلجه رئیس کمیسیون مستقلین ولایی مجلس و نماینده مردم بستان آباد، عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمود آباد، محسن بیگلری نماینده سقز، احمد دنیامالی نماینده بندرانزلی، حمیدرضا گودرزی نماینده الیگودرز، زهرا سعیدی مبارکه نماینده اصفهان گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

تعامل میان دولت و مجلس را بده و بستان نیست

نوری قزلجه، به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: این که بگوییم آقای قالیباف وام‌دار مستقلین مجلس است و حالا در جریان رای اعتماد به کابینه آقای پزشکیان باید جبران کند، تعبیر درستی نیست. مصالح نظام و کشور تصمیم‌های ما را در برهه‌های مختلف مشخص می‌کند. قطعا آقای قالیباف و دوستان همفکر ایشان در مجلس با تبعیت از بیانات اخیر رهبر انقلاب برای ایجاد یک فضای تعاملی بین مجلس و دولت همکاری لازم را خواهند کرد و نباید این تعامل را بده و بستان تلقی کنیم زیرا مصلحت کشور و مردم در این است که این اتفاقات بیفتند.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با رد احتمال حضور اسامی حساسیت برانگیز در لیست کابینه پیشنهادی به مجلس تصریح کرد: مطمئنم آقای پزشکیان با شعارهایی که در زمان انتخابات داد مورد استقبال مردم قرار گرفت و بر مبنای رهنمودهایی که اخیرا رهبر انقلاب داشتند، تلاش خواهد کرد افرادی را انتخاب کند که با مجلس وارد چالش نشود واگر غیر از این باشد مجلس نظر خاص خود را اعلام می‌کند.

وی افزود: به این دلیل که هنوز هیچ گزینه‌ای به مجلس معرفی نشده داوری در این زمینه زود است. بهتر است آقای پزشکیان زودتر کابینه خود را به مجلس معرفی کند و حدس می‌زنم بزودی اقدام کنند.

رقابت دوران انتخابات بین قالیباف و پزشکیان زاویه ساز نمی‌شود

فیاضی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری بین آقای قالیباف و آقای پزشکیان رقابت وجود داشت اما در صورتی که آقای قالیباف و مجموعه کسانی که به وی علاقمند هستند، توجه کنند که کشور نیاز به پیشرفت دارد و مجلس و دولت باید با یاری هم زمینه پیشرفت را فراهم کنند، رقابت آن دوران زاویه‌ساز نمی‌شود.

وی افزود: احساس می کنم آقای قالیباف قصد کمک کردن به کابینه آقای پزشکیان را دارد و شاید یکی از دلایل آن کمکی باشد که قبلا از فراکسیون اقلیت مجلس گرفته اما دلیل اصلی آن ضرورت همنوایی و وحدت بین قوا است.

نماینده نور و محمودآباد گفت: برخی اسامی در گمانه‌زنی لیست‌های کابینه دولت چهاردهم مطرح شده است که ممکن است حساسیت برانگیز باشد البته فکر می‌کنم خروجی این گمانه‌زنی‌ها تعدیل شود و در این صورت مشکلی برای گرفتن رای اعتماد از مجلس پیش نخواهد آمد. هر چند مجلس قصد مساعدت به کابینه آقای پزشکیان را دارد اما نمایندگان نباید نظر تخصصی خود را پنهان کنند.

روابط مجلس و دولت در حال حاضر حسنه است

بیگلری به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: آقای قالیباف در مراسم تحلیف به صراحت گفت موفقیت آقای پزشکیان، موفقیت همه ما است پس همه ما به ایشان کمک می‌کنیم. کمک به کابینه آقای پزشکیان، کمک به تعالی کشور است و بر اساس منویات مقام معظم رهبری از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم و خوشبختانه روابط مجلس و دولت در حال حاضر حسنه است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنم همه وزرای پیشنهای کابینه چهاردهم رای بیاورند البته اگر یکی دو نفر هم رای نیاورند طبیعی است و دلیل آن هم به خاطر مسائل جناحی و حزبی نیست بلکه به دلیل ناکارآمدی است. فکر نمی‌کنم پزشکیان گزینه‌های حساسیت برانگیز به مجلس معرفی کند.

قالیباف رویه ای جدیدی را برای رای اعتماد به وزرا پایه گذاری کرد

دنیامالی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: قاطبه مجلس به کمک به دولت اعتقاد دارند و ممکن است حتی با کابینه پیشنهادی با اغماض هم برخورد کنند البته اگر برخی وزرای پیشنهادی با معیارها فاصله زیادی داشته باشند و به همین علت رای نیاورند که نمونه آن در دولت آقای رئیسی هم وجود داشت.

وی با بیان این که اسامی که در گمانه زنی‌ها مطرح می شود اگر نگوئیم صحت ندارد حداقل رسمی نیست؛ گفت: تا زمانی که این افراد معرفی نشده‌اند نمی‌توانیم درباره آن‌ها قضاوت کنیم.

نماینده بندر انزلی افزود: در مجلس یازدهم آقای قالیباف یک رویه جدیدی را برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی پایه گذاری کرد که خوب جواب می‌دهد. قبلا وزرای پیشنهادی فقط به کمیسیون مربوطه می رفتند و برنامه خودشان را ارائه می کردند اما حالا وزارا فرصت حضور در کمیسیون های مختلف را دارند تا مجلس بیشتر با آن‌ها آشنا شوند و این رویه کمک می کند تا وزرا در صحن راحت‌تر رای بیاورند.

بیانات رهبر انقلاب، راه نمایندگان مجلس را مشخص کرد

حمیدرضا گودرزی درباره میزان اعتماد مجلس به وزرایی که از طریق شورای راهبری به این قوه معرفی می‌شوند به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: همه مجلس در نماینگان تهران که ممکن است با آقای ظریف و ریاست ایشان بر شورای راهبری زاویه داشته باشند، خلاصه نمی‌شود.

وی افزود: پیروی بیاناتی که رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس داشتند، راه برای نمایندگان مشخص شد.فکر می کنم اگر آقای پزشکیان در چارچوب فرامین رهبری حرکت کنند اکثر وزرای پیشنهادی ایشان رای می‌آورند.

پزشکیان از فشارهای روی یک رئیس‌جمهور مطلع نیست باید به وی فرصت بدهیم

سعیدی مبارکه به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: به عنوان کسی که چهار سال با آقای پزشکیان همکار بودم ایشان را کسی می‌دانم که آزاده است ولی از فشارهای روی یک رئیس‌جمهور خیلی مطلع نیست بنابراین ایشان باید مبنای کارش روی انتخاب افراد متخصص با آگاهی و دانش بالا بگذارد و افراد تصمیم‌ساز را هم از کارشناسان همان حوزه انتخاب کند.

نماینده اصفهان با بیان این که دولت فرصت آزمون و خطا ندارد گفت: مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی فراوانی دارند و مجلس مبنایش را بر تعامل با دولت قرار داده تا مشکلات مردم حل شود. البته این تعامل تا جایی ادامه دارد که دولت نیز روحیه تعامل پذیری را حفظ کند زیرا تعامل یک فرآیند دو طرفه است. امیدوارم این تعامل به گونه ای باشد که چرخ دنده‌ها رابطه مجلس و دولت به درستی روی هم بیفتد و اثر آن را در سفره مردم مشاهده کنیم.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس می دانند که هرچقدر رای اعتماد به کابینه به تعویق بیفتد در نهایت آسیب آن به مردم و به خود مجلس می‌رسد.

سعیدی مبارکه با بیان این که باید به رئیس‌جمهور فرصت بدهیم گفت: بهتر است انتقادات به ایشان را با روحیه بهتر مطرح کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =