کشف دندان ۱۸۰ هزار ساله در آوج

سرپرست کاوش‌های غار قلعه‌کرد آوج از کشف یک دندان کودک ۱۸۰ هزار ساله در فصل پنجم کاوش‌‎های باستان‌شناسی این غار خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حامد وحدتی‌نسب در جلسه گزارش فصل پنجم کاوش‌های غار قلعه‌کرد که امروز در سالن جلسات اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین برگزار شد، با اشاره به یافته‌های فصول قبل کاوش‌های این منطقه، اظهار داشت: در فصل دوم کاوش‌های این منطقه دندان کودک نئاندرتال با سن ۱۷۵ هزار سال به‌دست آمده و نتایج سن‌سنجی غار قلعه‌کرد که در سال ۹۸ صورت گرفته حاکی از قدمت ۴۵۵ هزار ساله این اثر تاریخی است.

بیشتر بخوانید:

علت قتل دختربچه ۲ ساله الیگودرزی‌ مشخص شد + جزئیات

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از آن زمان تاکنون نهشته‌های بیشتری را کاوش کرده و به اعماق بیشتری از لایه‌ها دست پیدا کردیم گمان می‌رود در نمونه‌های جدید سن‌سنجی غار، با سن بیشتری مواجه شویم.

سرپرست کاوش‌های غار قلعه‌کرد، افزود: در این فصل نیز مانند فصل‌های گذشته لایه‌های بیشتری مورد بررسی قرار گرفته ضمن اینکه یک ترانشه جدید برای برررسی لایه‌های دیواره‌نمای غار نیز باز شده‌ است.

وی با اشاره به یافته‌های این دوره از کاوش‌ها بیان کرد: اتفاقی که بین فصل قبل و این فصل افتاده کشف یک دندان کودک دیگر با سن تقریبی ۱۸۰ هزار سال است که گونه آن به لحاظ انسان نئاندرتال یا هوشمند هنوز مشخص نیست.

وحدتی‌نسب تصریح کرد: در صورتی که گونه این دندان مربوط به انسان نئاندرتال باشد، پنجمین بقایای نئاندرتالی است که در منطقه فلات ایران به‌دست آمده و اگر هم مربوط به انسان هوشمند باشد که بسیار شگفت‌انگیز است، چرا که تاکنون بقایای انسان هوشمند با این قدمت در این منطقه به‌دست نیامده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: به‌لحاظ بقایای جانوری نیز در این دوره از کاوش‌ها به بقایای کفتار، گراز و خرس برخورد کردیم، ضمن اینکه مانند فصول گذشته اسب‌سانان بیشترین میزان بقایای جانوری را به‌خود اختصاص داده‌اند و دست‌افزارهای سنگی نیز در تمام لایه‌های کاوش به‌دست آمده است.

سرپرست کاوش‌های غار قلعه‌کرد با اشاره به اجرای فصول بعدی کاوش‌ها در غار قلعه‌کرد یادآور شد: با حمایت‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین، فصول بعدی کاوش در غار قلعه‌کرد را آغاز خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =