کدام کشورهای اروپایی بیشترین جمعیت تحصیل‌کرده را دارند؟

نوبت به رقابت بر سر بهترین مشاغل که می‌رسد، مدرک تحصیلی بالاتر همیشه یک عامل مهم در رسیدن به موفقیت به شمار می‌آید. ولی در برخی از کشورها این رقابت خیلی شدیدتر است، چون تعداد افراد تحصیل‌کرده در آنجا بیشتر است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ داده‌های موجود نشان می‌دهد که به طور متوسط، تقریباً یک سوم بزرگسالان 25 تا 74 ساله در اتحادیه اروپا مدرک تحصیلی دانشگاهی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی گرفته تا کالج و موسسات آموزش فنی و مدارس حرفه‌ای دارند. ولی

این جمعیت تحصیل‌کرده به طور یکنواخت در سرتاسر این قاره پخش نشده‌اند و سطح تحصیلات نیز با توجه به سن و جنسیت متفاوت است. به طور مثال رومانی کمترین جمعیت تحصیل‌کرده و ایرلند بیشترین جمعیت تحصیل‌کرده را در خود جا داده‌اند.

محققان در مطالعات اخیر خود با خرد کردن داده‌ها به این موضوع پرداخته‌اند که کدام کشورها در اروپا بالاترین نرخ آموزش عالی را دارند، سطوح آموزشی چگونه متفاوت است و کدام کشورها به آموزش حرفه‌ای توجه بیشتری دارند؟

سطوح تحصیلی چگونه تعریف می‌شود؟

سطوح آموزشی براساس طبقه‌بندی آژانش داده اروپایی «یورواستات» به شرح زیر است:

  • پایین: آموزش پیش‌دبستانی، ابتدایی و راهنمایی
  • متوسط: تحصیلات متوسطه و پس از متوسطه غیرعالی
  • عالی: تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، کالج‌ها و موسسات آموزش فنی و مدارس حرفه‌ای

براساس این گزارش در سال 2022، حدود 31/8 درصد از افراد 25 تا 74 ساله در کشورهای اروپایی تحصیلات عالی دارند و در این میان، رومانی با 17/4 درصد کمترین و ایرلند با 49/8 درصد بیشترین تعداد تحصیل‌کرده‌ها را در خود جا داده‌اند.

کشورهای شمال اروپا و بالتیک بیشتر از میانگین تحصیل‌کرده دارند

کشورهای شمال اروپا و بالتیک بیشترین تعداد فارغ‌التحصیل آموزش عالی را در سرتاسر اروپا دارند و سهم آنها بالاتر از میانگین کل این قاره است. بعد از ایرلند، لوکزامبورگ با 49/5 درصد، سوئد با 46 درصد و نروژ با 45/1 درصد در رده‌های دوم تا چهارم قرار می‌گیرند.

کدام کشورهای اروپایی بیشترین جمعیت تحصیل‌کرده را دارند؟

از جمعیت لیتوانی، 44 درصد دارای مدرک تحصیلی عالی هستند. سایر کشورهای شمال اروپا و بالتیک نیز سهم بیشتری از میانگین اتحادیه اروپا در فارغ‌التحصیلان دوره عالی داشتند.

در بریتانیا 43/5 درصد از جمعیت 25 تا 74 ساله دارای تحصیلات عالی بودند که بالاتر از چهار کشور بزرگ اتحادیه اروپاست. فرانسه با 38/2 درصد بیشترین سهم را در میان آنها دارد و پس از آن اسپانیا با 38 درصد قرار می‌گیرد.

افراد با تحصیلات پایین در کدام کشورهای اروپایی هستند؟

سهم جمعیت دارای تحصیلات عالی در کشورهای خواهان عضویت در اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی کمتر است. ترکیه بیشترین تعداد جمعیت با تحصیلات پایین را دارد که دو سوم آن (61/8 درصد) کمتر از تحصیلات متوسطه دارند. این رقم در چهار کشور اتحادیه اروپا یعنی پرتغال، ایتالیا، مالت و اسپانیا نیز زیر 40 درصد بود.

گرایش حرفه‌ای در چندین کشور نقش مهمی ایفا می‌کند

با نگاهی به جزئیات پیشرفت تحصیلی متوسط، شامل آموزش عمومی و حرفه‌ای (فنی و حرفه ای)، سهم آموزش حرفه‌ای در چندین کشور به طور قابل توجهی بالا است. سهم افراد دارای گرایش حرفه‌ای در سطح تحصیلات متوسط بالای 45 درصد در 9 کشور اتحادیه اروپا از جمله چک (63/9)، لهستان (52/2) و آلمان (47/4) است.

جوانان به سطوح بالاتر تحصیلی می‌رسند

سهم جوانان اروپایی در جمعیت فارغ‌التحصیل تحصیلات عالی در سرتاسر این قاره به طور قابل توجهی در حال رشد است. این امر نشان می‌دهد که چقدر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دهه‌های اخیر روی تحصیلات عالی مانور داده‌اند.

بیش از دو پنجم جمعیت اتحادیه اروپا دارای تحصیلات عالی هستند

آمار نشان می‌دهد که در سال 2022 حدود 42 درصد از جمعیت 25 تا 34 ساله اتحادیه اروپا دارای مدرک تحصیلی عالی بودند که البته این تعداد در رومانی 24/7 درصد و در ایرلند 62/3 درصد متغیر بود. برخلاف جمعیت 25 تا 74 ساله، کشورهای شمال اروپا فنلاند و ایسلند سهم کمتری از آموزش عالی نسبت به میانگین اتحادیه اروپا داشتند.

این رقم در یک سوم کشورهای اتحادیه اروپا بالای 50 درصد بود. 10 کشور اتحادیه اروپا نیز از هدف 45 درصدی اتحادیه اروپا تا سال 2030 عقب بودند.

کدام کشورهای اروپایی بیشترین جمعیت تحصیل‌کرده را دارند؟

زنان تحصیل‌کرده‌تر از مردان

در 35 کشور اروپایی که داده‌ها در دسترس است، زنان 25 تا 34 ساله نسبت به مردان تحصیلات عالیه بالاتری دارند. در سال 2022، به طور متوسط، نسبت زنان با تحصیلات عالی 47/6 درصد در حالی که برای مردان 36/5 درصد بود.

کدام کشورهای اروپایی بیشترین جمعیت تحصیل‌کرده را دارند؟

به جز فنلاند، شکاف جنسیتی در کشورهای شمال اروپا و بالتیک به نفع زنان به طور قابل توجهی بیشتر بود. ایسلند (با 25/4 درصد)، اسلوونی (با 23/8 درصد) و اسلواکی (22/8 درصد) بیشترین اختلاف را ثبت کردند.

ترکیه (با 1/3 درصد)، سوئیس (با 3/6 درصد) و آلمان (با 4/6 درصد) کمترین فاصله را گزارش کردند که نشان می‌دهد در این کشورها سهم زنان و مردان با مدرک تحصیلات عالی بسیار نزدیک است.

نسبت جمعیت تحصیل‌کرده در حال افزایش است

در اتحادیه اروپا، سهم افراد 25 تا 74 ساله با تحصیلات عالی به طور مداوم در حال رشد بوده است؛ چنانکه از 19/1 درصد در سال 2004 به 31/8 درصد در سال 2022 افزایش یافته است.

کدام کشورهای اروپایی بیشترین جمعیت تحصیل‌کرده را دارند؟

یادگیری مادام‌العمر

یادگیری مادام‌العمر یکی از فاکتورهای مهم در بحث آموزش به شمار می‌آید، زیرا باعث می‌شود که افراد به طور مداوم نیاز به به‌روزرسانی مهارت‌های خود داشته باشند. به این نوع یادگیری، آموزش بزرگسالی نیز گفته می‌شود و براساس گزارش یورواستات، شامل تمام فعالیت‌های یادگیری هدفمند اعم از رسمی و غیررسمی می‌شود. به ویژه زمانی که صحبت از دیجیتال شدن و اتوماسیون بازار کار می‌شود، یادگیری بزرگسالان امر بسیار مهمی به شمار می‌آید.

در سال 2022، سهم افراد 25 تا 64 ساله در اتحادیه اروپا که در چهار هفته گذشته آموزش حرفه‌ای دیده‌اند، 11/9 درصد بود که از 1/7 درصد در بلغارستان و 36/2 درصد در سوئد متغیر بود.

کدام کشورهای اروپایی بیشترین جمعیت تحصیل‌کرده را دارند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1240494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =