هجوم آفت پروانه سفید به جنگل‌های فومن

معاون عمرانی استاندار گیلان با اشاره به درگیری درختان ورودی فومن با آفت پروانه سفید، گفت: ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و راهداری اقدامات لازم از جمله سمپاشی و شاخه زنی و علف زنی و... را انجام دهند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مدت هاست که ۴۰۰۰ اصله درخت چنار در ورودی شهرستان فومن درگیر آفت پروانه سفید اشجار شده و شاهد از بین رفتن تدریجی این درختان ارزشمند هستیم.

موسی فکور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، از درختان ورودی شهرستان فومن به عنوان تونل سبز یاد کرد که میراث گذشتگان است و گفت: برای حفظ این درختان ارزشمند تلاش می کنیم، زیرا نمادی از شهرستان فومن هستند.

بیشتر بخوانید

کاشت درخت زیتون تلخ در تهران تکرار ماجرای مگس‌های سفید/ سناریوی گونه‌های مهاجم کی به پایان می‌رسد؟

وی با بیان اینکه آفت پروانه سفید اشجار از مدتی قبل گریبان درختان چنار ورودی فومن را گرفته، افزود: اقدامات لازم طی سال های گذشته انجام شده و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کار سمپاشی به موقع را انجام داده است، اما اخیرا نیز گزارش افزایش این آفات را دریافت کردیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به دستور استاندار مبنی بر برگزاری نشست کارگروه مبارزه با آفت مذکور طی امروز، خاطرنشان کرد: دستگاه های مرتبط در این نشست حضور داشتند و مقرر شد که در کوتاه مدت تیمی متشکل از چهار دستگاه اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و راهداری اقدامات لازم از جمله سمپاشی و شاخه زنی و علف زنی و... را انجام دهند.

فکور با تاکید بر لزوم برنامه ریزی جهت مبارزه با آفت پروانه سفید اشجار، ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای متولی محورهای بین شهری است، اما تونل سبز فومن منحصربه فرد بوده و عمده محورهای بین شهری و بین شهرستانی از چنین فضایی برخوردار نیستند و لذا باید فرایند نگهداری از درختان به راهداران ارائه شود.

وی از دستگاه های تخصصی و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خواست برای رفع این معضل کمک کنند و یادآور شد: اداره کل منابع طبیعی استان نیز موظف به پایش سایر عرصه های جنگلی گیلان جهت شناسایی احتمالی این آفت شده است.

معاون عمرانی استاندار گیلان از تقویت پوشش خاک و آبیاری درختان با همکاری شهرداری فومن خبر داد و تاکید کرد: درختانی که احتمال سقوط دارند نیز شناسایی خواهند شد.

فکور از تخصیص اعتبار لازم برای مبارزه با آفت درختان فومن پس از برآورد هزینه ها توسط دستگاه های مرتبط خبرداد و اظهار کرد: اعتبار ویژه مدیریت بحران نیز در این بخش دیده شده است.

به گزارش ایسنا، مراد قربان زاده هریس، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فومن پیش تر با ارسال نامه‌ای به استاندار گیلان خواستار اقدام فوری برای حفاظت از تونل سبز ورودی فومن شده بود.

در نامه دادستان فومن آمده:

باتوجه به اینکه درختان چنار ورودی شهرستان فومن معروف به تونل سبز که یکی از نمادهای مهم گردشگری این شهرستان می باشد، مبتلا به آفت پروانه سفید اشجار شده و در معرض خشکی قرار گرفته اند، مقتضی است به مدیران استانی و شهرستانی اعلام فرمایید ظرف حداکثر هفت روز در این خصوص اقدام لازم انجام و نتیجه را به استحضار مردم عزیز شهرستان برسانید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر: 1240728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =