افشاگری نیویورک‌تایمز از همکاری اطلاعاتی آمریکا با اسرائیل برای یافتن رهبر حماس

نیویورک‌تایمز در گزارشی به افشای کمک‌های اطلاعاتی سازمان‌های جاسوسی آمریکا به رژیم صهیونیستی برای یافتن و ترور رهبران حماس پرداخته و گفته است: آمریکا و اسرائیل منابع زیادی برای یافتن یحیی سنوار، رهبر حماس صرف کرده‌اند، اما او یک قدم جلوتر از تعقیب‌کنندگانش است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز؛ از زمان طوفان الاقصی یحیی سنوار، رهبر حماس برای صهیونیست‌ها به چیزی شبیه یک شبح تبدیل شده است: هرگز در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود، به ندرت پیام‌ منتشر می‌کند و سرنخ های کمی در مورد جایی که ممکن است باشد ارائه می‌دهد. او با اختلاف بسیار، مهم‌ترین چهره حماس شده است.

روزنامه نیویورک تایمز درباره تلاش‌های صهیونیست‌ها و غرب برای دستگیری یا شهادت یحیی سنوار نوشته است: مقامات آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند سنوار ارتباطات الکترونیکی را مدت‌ها پیش رها کرده و از شبکه‌های اطلاعاتی پیچیده اجتناب می‌کند. اعتقاد بر این است که او از طریق شبکه‌ای از پیک‌های انسانی با سازمانی که رهبری می‌کند در تماس است. نحوه عملکرد این سیستم همچنان یک راز باقی مانده است.

سنوار به طور فعال یک کارزار نظامی را مدیریت می‌کند. دیپلمات‌های درگیر در مذاکرات آتش‌بس در دوحه، قطر می‌گویند که نمایندگان حماس اصرار دارند که پیش از اتخاذ تصمیم‌های مهم در مذاکرات، باید نظر سنوار را جویا شوند، او به عنوان محترم‌ترین رهبر حماس، تنها کسی است که می‌تواند تضمین کند هر آنچه در دوحه تصمیم گرفته می‌شود در غزه اجرا شود.

به نوشته نیویورک تایمز، مصاحبه با بیش از دوجین مقام در سرزمین‌های اشغالی و آمریکا نشان می‌دهد که هر دو منابع گسترده‌ای را برای یافتن سنوار صرف کرده‌اند. یک واحد ویژه در مقر شین بت، سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل، ایجاد شده و آژانس‌های جاسوسی آمریکا وظیفه شنود ارتباطات سنوار را بر عهده گرفته‌اند. آمریکا همچنین رادار نفوذی زمینی را در اختیار تل‌آویو قرار داده تا در ردیابی او و دیگر فرماندهان حماس کمک کند. ترور یا دستگیری سنوار بدون شک برای آنها بسیار مهم است. مقامات آمریکایی معتقدند که این امر به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بهانه خوبی برای پایان دادن به عملیات نظامی در غزه خواهد داد، اما مشخص نیست که مرگ سنوار چه تأثیری بر مذاکرات برای آزادی اسیران اسرائیلی خواهد داشت. حذف او ممکن است باعث شود که جانشینان وی تمایل چندانی به انجام معامله با رژیم صهیونیستی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو حاضر به اخذ تصمیمات شجاعانه‌ نیست

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مقام‌های اسرائیلی، قطری، مصری و آمریکایی می گویند ارتباط با سنوار دشوارتر شده، او طی چند روز به پیام‌ها پاسخ می‌داد، اما در ماه‌های اخیر پاسخ‌گیری از او بسیار طول می‌کشد و برخی از معاونانش در برخی مواقع در این بحث‌ها نیابتی حرف می‌زنند.

سنوار، ۶۱ ساله، اوایل ماه اوت، چند روز پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس سابق سیاسی، در یک توطئه ترور اسرائیلی در تهران، به عنوان رهبر سیاسی این گروه معرفی شد. اما، در واقعیت، او از مدت‌ها قبل سکان هدایت این گروه را در دست داشته است؛ حتی اگر عوامل سیاسی این گروه مستقر در دوحه عناوین رسمی رهبری را داشته باشند.

هفته‌ها پس از عملیات طوفان الاقصی بسیاری از فرماندهان ارشد و مقامات سیاسی حماس به شهادت رسیده‌اند اما سنوار از همه مهمتر است.

زندگی زیرزمینی

قبل از جنگ، سنوار حضور پررنگی در غزه داشت. مصاحبه می‌کرد، تمرین‌های نظامی را رهبری می‌کرد و حتی در تلویزیون ظاهر می‌شد.

مقام‌های اطلاعاتی و نظامی صهیونیست بر این باورند که سنوار در هفته‌های اول جنگ در تونل‌هایی در زیر شهر غزه زندگی می‌کرده است. حتی ویدیویی از او در حال انتقال خانواده‌اش به مخفیگاه دیگری در زیر شهر منتشر شد. اعتقاد بر این است که سنوار خانواده خود را حداقل در شش ماه اول جنگ نزد خود نگه داشته است. در آن زمان، سنوار هنوز از تلفن‌های همراه و ماهواره‌ای استفاده می‌کرد - و هر از گاهی با مقامات حماس در دوحه صحبت می کرد. آژانس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل توانستند برخی از این تماس‌ها را رصد کنند، اما نتوانستند مکان او را مشخص کنند.

افشاگری نیویورک‌تایمز از همکاری اطلاعاتی آمریکا با اسرائیل برای یافتن رهبر حماس

تصویر ادعایی از سنوار در تونل‌های غزه

با کم شدن سوخت غزه، گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دنبال ارسال محموله‌های جدید به غزه برای ژنراتورهای برق مورد نیاز برای فعال نگه داشتن شبکه‌های سلولی بود تا شنود اسرائیل ادامه یابد - اما به دلیل مخالفت اعضای راست افراطی دولت که خواهان قطع ارسال محموله سوخت برای مجازات ساکنان غزه بودند، ارسال سوخت قطع شد. در آن دوره، سازمان‌های جاسوسی، اطلاعاتی اجمالی از زندگی زیرزمینی او، از جمله توجه جدی او به رسانه‌های خبری اسرائیل و جدیت در تماشای اخبار ساعت ۸ شب تلویزیون اسرائیل، به دست آوردند.

در ماه نوامبر، یک گروگان اسرائیلی آزاد شده توضیح داد که سنوار با زبان عبری که در طول سال‌ها زندان در اسرائیل آموخته به آنها گفته که در امان هستند و هیچ آسیبی به آنها نخواهد رسید.

مقامات صهیونیست می‌گویند که همه افراد به هر دلیلی گهگاه از تونل‌ها خارج می شوند. اما شبکه تونل آنقدر وسیع و پیچیده است - و مبارزان حماس چنان اطلاعات خوبی در مورد محل اختفای سربازان اسرائیلی دارند - که سنوار بدون اینکه رصد شود روی زمین می‌آید.

صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها معتقدند که سنوار در نهایت به سمت جنوب به خان یونس، شهری که در آن متولد شده، نقل مکان کرده و احتمالاً گاهی اوقات از آنجا از طریق یک تونل به شهر رفح می رود. در هر حال او یک قدم جلوتر از تعقیب‌کنندگانش است. اواخر دسامبر، زمانی که واحدهای نظامی ارتش صهیونیستی حفاری تونل‌ها را در یکی از مناطق شهر آغاز کردند، گالانت به خبرنگاران گفت که سنوار «صدای بولدوزرهای ارتش اسرائیل را بالای سرش می شنود و به زودی با لوله‌های تفنگ‌های ما روبرو خواهد شد.»

افشاگری نیویورک‌تایمز از همکاری اطلاعاتی آمریکا با اسرائیل برای یافتن رهبر حماس

تقریباً بلافاصله پس از طوفان الاقصی، اطلاعات نظامی اسرائیل و شین بت، سرویس امنیت داخلی این رژیم، یک اتاق در داخل مقر شین بت با مأموریت منحصر به فرد یافتن سنوار ایجاد کردند سازمان سیا همچنین یک گروه ضربت ایجاد کرد و پنتاگون نیروهای عملیات ویژه را به سرزمین‌های اشغالی اعزام کرد تا به ارتش صهیونیستی در مورد جنگ غزه مشاوره دهند. ایالات متحده و رژیم صهیونیستی کانال‌هایی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد مکان سنوار و دیگر فرماندهان ارشد حماس و اسیران ایجاد کردند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ما تلاش‌ها و منابع قابل‌توجهی را به اسرائیلی‌ها اختصاص داده‌ایم تا به دنبال رهبران ارشد، به‌ویژه سنوار باشیم. ما افرادی را در اسرائیل داشته‌ایم که در اتاق نشسته‌اند و اسرائیلی‌ها این مجموعه مشکلات را حل کرده‌اند و بدیهی است که ما تجربه زیادی در شکار اهداف با ارزش داریم.

آمریکایی‌ها بویژه رادار نفوذی زمینی را برای کمک به نقشه‌برداری صدها مایل از تونل‌هایی که فکر می‌کنند در زیر غزه هستند، ارائه دادند تا با تصاویر جدید و اطلاعات اسراییلی‌ها از اعضای حماس و مجموعه‌ای از اسناد، تصویر کامل‌تری از تونل‌ها بسازند.

یکی از مقامات بلندپایه صهیونیست می گوید: حمایت اطلاعاتی آمریکا "بی ارزش" بود. اسرائیلی ها و آمریکایی ها منافع متقابلی در یافتن فرماندهان حماس و ده‌ها اسیر از جمله آمریکایی‌هایی دارند که در غزه باقی مانده‌اند. اما یکی از افراد آشنا با ترتیبات اشتراک اطلاعات، می‌گوید آمریکایی‌ها بیشتر از آنچه اسرائیلی‌ها در ازای آن می‌دهند به اشتراک می‌گذارند. این شخص گفت، گاهی آمریکایی‌ها اطلاعاتی درباره رهبران حماس ارائه می‌دهند به این امید که اسرائیلی‌ها بخشی از منابع اطلاعاتی خود را به سمت یافتن اسیران آمریکایی هدایت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =