به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ چالشهای مختلفی داشت اما مساله کیفیت در محصولات این صنعت به صورت جدیتری زیر سوال رفت.
بیشتر بخوانید
اگر ایران خودرو و سایپا بهبود کیفیت نداشته باشند دولت زمینه واردات را فراهم کند
صبح ۲۰ دی ماه بود که تصادف زنجیرهای در محور بهبهان- رامهرمز باعث کشته شدن ۵ نفر و زخمی شدن ۴۱ نفر شد. اما نکته مهم در مورد این تصادف این بود که کیسه هوای هیچ کدام از خودروها باز نشد و برای چندمین بار کیفیت خودروهای داخلی را زیر سوال برد.
در همین رابطه برخی معتقدند که گره اصلی کیفیت خودرو در دستان خودروسازان نیست و باید جای دیگری آن را جستوجو کرد. امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به ایسکانیوز گفته بود: برخی اینطور تصور کردند که مشکل اصلی از خود خودروسازان است. در حالی که مسئول وضعیت فعلی خودروسازان نیستند بلکه سیاستگذاران هستند. تا وقتی سیاستگذاران پشت حرفهای پوپولیستی قایم شوند یا هر وقت افرادی مثل رهبری صحبتی میکنند، شروع به صحبت تبلیغاتی کنند، هیچ مشکلی حل نخواهد شد. یعنی اول از همه مسئولین باید مسئولیت بپذیرند.
وی عنوان کرده بود: عنوان امسال پشتیبانی از تولید است. باید از نمایندگان مجلس پرسید که از ابتدای سال تا الان چه گام عملی را برای مانع زدایی از صنعت خودرو برداشتهاند؟ در واقع عملا کاری انجام نشده است. در ۴ تا ۵ سال اخیر شعارهای سالانه مربوط به تولید بوده اما عملا سیاستگذاران کاری برای رونق تولید نکردهاند. گاهی طوری صحبت میشود که انگار فردی غریبه صنعت خودرو را نابود کرده است. در حالی که خود سیستم نادرست، باعث چنین وضعیتی شده است.
کاکایی گفت: صنعت خودرو یک صنعت پیشرفته و برای کشورهای پیشرفته با فرهنگ پیشرفته است. این صنعت نتیجه خروجی ۵۰ صنعت است. به عنوان مثال ورق فولاد ورودی از صنعت فولاد به خودروست. وقتی تحریم نباشیم از کشورهای دیگر فولاد را میخریم. اما وقتی تحریم هستیم، مجبور هستیم از فولادساز خودمان بخریم که با قیمتهای جهانی میفروشد. وقتی ورق فولاد مشکل دارد، خودروساز چه میتواند کند؟ اگر تولید را متوقف کند متهم به احتکار میشود.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: حتی اگر مواد اولیه خوب هم به دستمان رسیده باشد، تازه به خط تولید میرسیم. باید پرسید در تمام این سالها چه سرمایهگذاریهایی در صنعت خودرو صورت گرفته است. رهبری در نشست اخیر با تولیدکنندگان صحبت خوبی داشتند و گفتند که حمایت از داخلی سازی اگر سیاست گذاری درستی برای آن صورت نگیرد، به تناقض میرسد که رهبری آن را فرمودند.
وی عنوان کرد: همانطور که رهبری به درستی اشاره کردند، با وجود حمایت از لوازم خانگیها دو برابر شده است. باید دید حمایت از داخلی سازی به هر قیمتی درست است یا خیر. دوم اینکه چه باید کرد که اجحاف به مردم و سرمایهگذاران نشود. وقتی بیشتر تولیدکنندگان قیمت را بالا بردهاند، شاید به این معناست که هزینهها برایشان بالا تمام شده و قوانین این هزینهها را بالا برده است. نمایندگان مجلس باید در این رابطه پاسخگو باشند و قوانین را اصلاح کنند. باید پرسید کدام مانع از سر راه صنعت برداشته شده و چه تسهیل گری صورت گرفته است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: طرحهای تحقیق و تفحص بسیاری از خودروسازان صورت میگیرد اما چه نتیجهای از آن حاصل شده است؟ حتی گزارش فنی در این رابطه ارائه نمیشود. ذات مشکل ما در قوانین است. قوانین ما مناسب با دلالی است. به همین خاطر بسیاری از تولیدکنندگان به مرور به سمت دلالی میروند.
به گزارش ایسکانیوز، مساله انحصار بازار خودرو و ممنوعیت واردات که برای چندمین سال پیاپی در ۱۴۰۰ هم ادامه داشت، باعث شد تا واردات خودرو برای سال ۱۴۰۱ به طور موقت آزاد شود. باید دید این فضای رقابتی میتواند دردی از کیفیت پایین خودرو درمان کند یا خیر.
نظر شما