توجه به پژوهش نیازمند تأمین هزینه‌ها است

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه برای توسعه روند آموزش و پژوهش در گام نخست باید به مدرس و استاد انگیزه داد، گفت: دانشجویان باید بدانند که اقداماتشان موثر و مورد حمایت قرار می‌گیرد. در حالی که هم اکنون این نوع حمایت‌ها وجود ندارد.

سمیه خضری، مدرس دانشگاه و فعال در زمینه شرکت فناور زیستی در مرکز رشد دانشگاه آزاد مشهد با محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیگ، قرص جلبک و دیگر محصولات دست‌ساز در نمایشگاه پژوهش و فناوری حاضر شده است.  

وی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات در راستای تولید و ارتباط با صنعت افزود: تولید محصولات ارگانیک برای ما به عنوان تولید کننده از اهمیت برخوردار است، اما بازرگان و صنعت با دیدگاه دیگر به این محصولات می‌نگرند و تاکنون نتوانستیم با صنعت به تفاهم برسیم، چون صنعت در نحوه تولیدات دخالت کرده و همین امر دستاورد و تولیدات ما را با مشکل مواجه می‌کند.

این فعال در زمینه شرکت فناور زیستی در مرکز رشد واحد مشهد ادامه داد: حتی دیدگاه مناسب به عطاری‌ها برای فروش این محصولات ندارم، چون دیدگاه‌ها به عطاری‌ها در مقایسه به مراکز رشد متفاوت است. در کشور ما حوزه پژوهش و آموزش‌ها یک طرفه است و همین امر مشکلات متعدد برای آموزش به دنبال دارد.

خضری گفت: برای توسعه روند آموزش در گام نخست باید مدرس، استاد و ... را دریابیم و به او انگیزه دهیم. باید بتوان جای پای استاد را برای ارتقای جایگاهش محکم کرد و همین امر در ارتقای آموزش به دانشجو مناسب است.  برای مثال وقتی استاد یا مدرس انگیزه کافی برای تدریس داشته باشد، بی‌شک در سر کلاس دانشجویان را با خود همراه می‌کند.

برخی دانشجویان ترم ۷ نحوه روشن کردن میکروسکوپ را بلد نیستند!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای تولیدات محصولات نیازمند هزینه اولیه هستیم و هیچ حمایتی انجام نمی‌شود، تاکید کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به دلیل فعالیت اساتید مجرب و دلسوز کارهای پژوهشی انجام می‌شود، چون به دلیل شیوه کرونا و قبل از آن به دلیل اعمال تحریم‌ها و نبود ماده اولیه، تحقیقات دانشجویان ضربه خورده و در دو سال اخیر هم تعامل دانشجویان و اساتید کاهش یافته است. هم اکنون بسیاری از دانشجویان در ترم ۷ مقطع کارشناسی نحوه روشن کردن میکروسکوپ را نمی‌دانند. در این شرایط چگونه می‌توان از دانشجو انتظار فعالیت در آزمایشگاه و انجام اقدامات پژوهشی را داشت؟!دانشجویان در صورت فعالیت‌های بیش از پیش باید بدانند که اقداماتشان موثر و مورد حمایت قرار می‌گیرد. در حالی که هم اکنون این نوع حمایت‌ها وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که برای توسعه تکنیک‌های پژوهش محور در یادگیری چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟ ادامه داد: در وضعیت کنونی دانشجویان به شکل مناسب به سرچ می‌پردازند، اما مسیر سرچ علمی با نحوه سرچ‌های دیگر متفاوت است. دانشجو باید بداند در صورت اختصاص وقت پژوهش‌ها انجام شده و تامین هزینه‌ها اقدامات رو به جلو است.

دانشجویان از نحوه سرچ علمی مطلع نیستند

به گفته این استاد دانشگاه در وضعیت کنونی دانشجو از نحوه سرچ علمی مطلع نیست و از سوی دیگر برای پژوهش و انتشار مقالات تامین مالی ندارند و همین شرایط انگیزه‌ای برای کار پژوهشی باقی نمی‌گذارد، فرد به دلیل عدم توانایی در تامین نیازها نمی‌تواند به دانشجویان انگیزه فعالیت دهد.

خضری افزود: هم‌اکنون تمام وقت بنده در دانشگاه صرف می‌شود. نمی‌دانم برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند در ارتقای توجه به اساتید و دانشجویان در راستای توسعه پژوهش موثر باشد یا خیر، اما نیاز اغلب پژوهشگران ایجاد یک بازار واقعی است تا بدون دغدغه مالی بتوان به پژوهش‌های علمی پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1163295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =