الکترونیکی شدن مجوزها بستر فساد را برای مدیران از بین می‌برد / رونق گردشگری با ثبت‌محور شدن مجوز خانه مسافر

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: مسئله ثبت محور شدن مجوز خانه مسافر به رونق فضای گردشگردی کشور نیز کمک خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار که اردیبهشت امسال ابلاغ شد، مجوزهای کسب و کار را به دو دسته ثبت محور و تایید محور تقسیم کرد. مجوزهای ثبت‌محور آن دسته از مجوزهاست که نیازمند تایید دستگاهی نیست و متقاضیان با مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار و ثبت اطلاعات خود می‌توانند فعالیت‌شان را آغاز کنند. هیئت مقررات‌زدایی تا ۴ ماه پس از ابلاغ قانون تسهیل، فرصت داشت که فهرست مجوزهای ثبت‌محور و تایید محور را مشخص کند. بعد از اعلام لیست مورد نظر از سوی این هیئت، باید مجوزهای ثبت‌محور از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور صادر شود.

فراکسیون‌های گردشگری در مجلس تخصصی نیستند / نبود بودجه کافی برای حفظ میراث فرهنگی

پس از مشخص شدن فهرست مجوزهای ثبت‌محور، در اولین گام صدور مجوز خانه مسافر از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور به‌صورت ثبت‌محور در دستور کار قرار گرفت. مجوزی که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، پس از گذشت چند ماه از ثبت محور شدن آن، هنوز به‌صورت تاییدمحور آن را صادر می‌کرد. شواهد نشان‌دهنده این است از سال ۱۳۹۴ تاکنون جهت ساماندهی خانه‌مسافرها و کسب‌وکارهای وابسته به آن، از میان ۳۰۰ هزار خانه فعال در بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای (بنا بر اظهارات مسئولان امر)، تنها برای ۲۰ هزار واحد اقامتگاه مجوز خانه‌مسافر صادر شده که چیزی در حدود ۷ درصد است. حالا امید می‌رود که با ثبت‌محور شدن مجوزهای خانه مسافر و صدور آن‌ها از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور شاهد گشایشی در این حوزه باشیم. نظرات سیدحمید حسینی را به عنوان یک کارشناس اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران در این باره جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در ارتباط با تبدیل مجوز تأیید محور خانه‌های مسافر به مجوزهای ثبت‌محور و صدور آن‌ها توسط درگاه ملی مجوزهای کشور تصریح کرد: هر گامی که در راستای تسهیل فضای کسب و کار کشور صورت بگیرد، قابل قبول است و مثبت ارزیابی می‌شود. وزارت اقتصاد عملکرد خوبی در این زمینه داشته است و مجوزهای کسب و کارهایی را که امکان داشته، به ثبت‌محور تبدیل کرده است. متاسفانه کارها در ادارات زیاد به طول می‌انجامد. لیکن ما به این وضع عادت کرده‌ایم و صاحبان کسب و کارها به خاطر این معطلی‌ها از فضای اقتصادی کنار نمی‌کشند. اما این روندهای طولانی به نفع کشور نیست.

وی در ادامه گفت: مجوزهایی که در سطح خرد صادر می‌شود و می‌تواند تسهیلاتی فراهم کند که امورات زندگی مردم با سهولت بیشتری پیش برود، باید در نهایت آسانی صادر شود. به‌طور مثال، صدور مجوز خانه‌های مسافر به صورت ثبت‌محور حرکت مثبتی است و باید مورد حمایت قرار بگیرد. اگر این اقدام مورد اعتراض مراکز امنیتی نباشد و مشکلی به وجود نیاورد، می‌تواند به سایر جنبه‌های اقتصادی کشور نیز تسری یابد و هر چه بیشتر به‌سمت مجوزهای ثبت‌محور حرکت کنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دلایل ترافیک در کشور این است که مردم برای هر موضوعی باید به ادارات مراجعه کنند و همه چیز را به صورت حضوری کسب مجوز کنند. اما با روندهایی مانند درگاه ملی مجوزهای کشور که مجوزها به صورت آنلاین صادر می‌شود، می‌توانیم از حجم این ترافیک بکاهیم و کارها را با سهولت بیشتری پیش ببریم. در گذشته مردم مجبور بودند برای انجام تمامی کارهای بانکی به شعب مربوطه مراجعه کنند، اما در ادامه با توسعه بسترهای الکترونیک در کشور کارها به صورت برخط انجام می‌شود و نیازی به حضور افراد در بانک‌ها نیست. روندی که در بانک‌ها طی شد به تسهیل امور انجامید. در زمینه صدور مجوزها هر چه بیشتر باید به سمت مجوزهای ثبت محور و صدور آن‌ها به‌صورت الکترونیکی حرکت کنیم. هر چقدر بتوانیم ارتباط مستقیم مردم را با مسئولان ادارات کمتر کنیم، شرایط را برای شفافیت بیشتر و فساد کمتر به‌وجود می‌آوریم.

حسینی گفت: یکی از دغدغه‌های فعلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری این است که صدور مجوز خانه‌های مسافر به صورت ثبت‌محور می‌تواند رقیبی برای مهمانپذیرها، هتل ها و مراکز دیگری باشد که این وزارتخانه برای آن‌ها قبلاً مجوز صادر کرده است. مسئله ثبت‌محور شدن مجوز خانه مسافر به رونق فضای گردشگردی کشور نیز کمک خواهد کرد و این تصور غلط است که مجوزهای ثبت محور، رونق فعالیت هتل‌ها و مهمان پذیرها را کاهش خواهد داد در حالی که آن ها به مشتریان خاص خودشان دسترسی دارند. از سوی دیگر، ادارات و وزارتخانه‌های ما هنوز قبول نکرده‌اند که باید از کارهای تصدی‌گری دست بکشند و به سمت سیاست‌گذاری حرکت کنند. آن‌ها همچنان اصرار دارند که اختیارات خود را در زمینه صدور مجوزها حفظ کنند. برخی مسئولان نیز در صدد سوءاستفاده از اختیارات خود هستند و به‌همین دلیل با ثبت محور شدن مجوزها مقابله می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =