تویسرکان؛ شهر طلای سبز / جاذبه‌های گردشگری بهشت غرب ایران

تویسرکان در جنوب کوه الوند و شهر همدان واقع شده‌است. این شهر بر روی ویرانه‌های شهر قدیمی رودلاور (رودآور) که بر اثر حمله مغول ویران شده، ساخته شده‌است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، تویسرکان از شهرهای زیبای استان همدان است که در جنوب این استان و کوه الوند واقع شده است به همین دلیل دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.تویسرکان را به دلیل داشتن درختان گردو به شهر طلای سبز نامگذاری کرده‌اند.

مدیریت مقطعی بلای جان صنعت گردشگری / دولت از سنگ‌اندازی جلوی بخش خصوصی دست بردارد

تویسرکان شهری حاصلخیز بوده و گردو شناخته‌شده‌ترین محصول این دیار است. رودلاور شهری قدیمی است که در زمان حمله مغول‌ها به ایران از بین رفت و تویسرکان امروزی روی بقایای این شهر ساخته شده است. آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی سفر به تویسرکان را به سفری جذاب و فراموش‌نشدنی تبدیل کرده است. در ادامه شما را به مکان‌های دیدنی این شهر آشنا می‌کنیم:

تویسرکان

آبشار اللو یکی از جاذبه های گردشگری تویسرکان

سرکان یکی از توابع شهرستان تویسرکان است که جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری دارد. آب‌وهوای این منطقه مطبوع و معتدل است و در تابستان‌ها به‌عنوان ییلاق مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیباترین جاذبه این روستا آبشار اللو با ۱۰ متر ارتفاع است که سرچشمه آن در کوه سیاه کمر، از ارتفاعات کوه الوند، قرار دارد. آبشار اللو بعد از سرازیر شدن از صخره‌ها به سمت رودخانه سرکان در دره سیرکان به راه خود ادامه می‌دهد و منظره زیبایی را ایجاد می‌کند.

تویسرکان

خانه مسعودی

خانه‌ای تاریخی متعلق به دوره قاجار در مرکز شهر تویسرکان می‌باشد و از مناطق دیدنی تویسرکان است . خانه مسعودی ۱۳۳۲ مترمربع وسعت دارد و در دو طبقه ساخته شده که هر طبقه‌اش یک اتاق اصلی و چندین اتاق فرعی، اتاقک انباری و پستو دارد. جالب‌ترین بخش خانه مسعودی اتاق نشیمن طبقه همکف آن است که دیوارهایی با گچ‌بری، آینه‌کاری و نقاشی‌ نقوش گیاهی و انسانی با رنگ‌وروغن است.

تویسرکان

پارک کمر بسته از مناطق دیدنی تویسرکان

در ۳ کیلومتری جنوب غربی تویسرکان، پارک جنگلی کمربسته واقع شده. کمربسته به چنارهایش معروف است که قطر بیشتربنشان ۷ متر و قطر کوچکترینشان ۵ متر است و تا ۳۰ متر ارتفاع دارند. برخی حتی بر این باورند که چنار اصلی قدمتی خیلی زیاد دارد و قدمتش حتی با سرو ابرقو با ۳۵۰۰ سال سن برابری می‎کند.

کمربسته خیلی خوش آب و هواست، پردارو درخت است و جوی آبی از وسطش می‌گذرد و سایه درخت‌ها همه جا را پوشانده.

تویسرکان

آرامگاه میر رضی الدین آرتیمانی تویسرکان

یکی از مشاهیری که در تویسرکان دفن شده است میر رضی الدین آرتیمانی می‌باشد که از شعرا و عرفای قرن دهم هجری قمری بود. این آرامگاه در دامنه کوهی است که در کنار آن دشتی باصفا به نام هیمنه قرار دارد. این شاعر و عارف بزرگوار در سال ۱۰۳۷ هجری چشم از جهان فرو بست و در تویسرکان به دنیا آمده بود.

تویسرکان

قلعه اشتران

قلعه اشتران یا اردلان یکی از بناهای دوران قاجار است که در تویسرکان قرار دارد و از مناطق دیدنی تویسرکان است. این بنا هنوز هم پابرجاست و مقصد گردشگران علاقه‌مند به بناهای تاریخی است. بنای قلعه یک هکتار مساحت دارد و به‌صورت دو طبقه ساخته شده است. هر طبقه ۱۳ اتاق دارد و زیرزمین قلعه جزئی از طبقه اول است. در چهار گوشه قلعه چهار برج دایره‌ای شکل قرار دارد. حمام، حیاط بیرونی، حیاط اندرونی، قنات، هشتی و ورودی از دیگر اجزای تشکیل‌دهنده قلعه‌اند. قلعه اشتران در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

تویسرکان

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه‌عباسی در کیلومتر ۱۵ جاده تویسرکان-اسدآباد و ۲۳ کیلومتری جنوب‌غربی تویسرکان قرار دارد. این کاروانسرای زیبا که متعلق به دوره صفویه است دارای چهار برج در اطراف خود و فرش‌اندازهایی مناسب برای استراحت مسافرین است. درست در مجاورت کاروانسرا روستایی بنام فرسفج وجود دارد.

ساختمان مستطیلی شاه‌عباسی از نوع چهار ایوانیست و علاوه بر چهار برج دایره‌ای شکل اصلی سه برج نیم دایره نیز در وسط اضلاع شرقی، غربی و شمالی خود دارد. برج‌ها در بالای خود چند ردیف آجرکاری کنگره‌ای دارند.

بنای کاروانسرا بخاطر داشتن دیوارهای قطور و طاق‌های ضربی آجری استحکام بالایی دارد. کاروانسرای شاه‌عباسی یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی است که شاه‌عباس در مسیر عتبات عالیات بنا کرده است.

تویسرکان

روستای گشانی

اگر بخواهید روستایی ۵۰۰ ساله را ببینید که هم سرسبز است و هم جای تاریخی دارد، باید بروید روستای گشانی که یکی از مناطق دیدنی تویسرکان است. گشانی درفاصله ۱۷ کیلومتری شمال شرقی تویسرکان واقع شده و دارای آب و هوای سرد و کوهستانی‌ست. این روستا هم باغ‌های زیادی مثل باغ گردو، بادام، گیلاس، آلو و زردآلو دارد و همه چشمه‌های پرآب.

تویسرکان

درخت ۲ هزارساله

در محله باغوار شهر تویسرکان مسجدی است که در حیاط آن درختی مشهور به درخت باغوار قرار دارد که عمر آن از ۲۰۰۰ سال تجاوز می‌کند. این درخت زیبا و باشکوه یکی از کهن‌سال‌ترین درختان ایران است. ارتفاع آن ۲۵ متر و دور تنه‌ی آن ۱۵ متر است. این درخت از جالبترین دیدنی‌های تویسرکان به شمار می‌آید و اگر در جستجوی دیدنی‌های خاص هستید، توصیه می‌شود که از این درخت زیبا دیدن کنید.

تویسرکان

آرامگاه حیقوق

آرامگاه حیقوق تویسرکان در گذر تاریخ آسیب‌های بسیاری دیده و بارها هم بازسازی شده است. می‌گویند اینجا آرامگاه حبقوق یا همان حیقوق از پیامبران یهودی و اهل کتاب بوده که تقریباً ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح زندگی می‌کرده است. مصالح اصلی این بنا آجر است و برای سقفش از گنبدی مخروطی استفاده شده است. قدمت این آرامگاه به دوره سلجوقیان و قرن هفتم هجری قمری برمی‌گردد. برای دیدن آرامگاه حبقوق باید به خیابان شهید اشرفی اصفهانی تویسرکان بروید.

تویسرکان

بازار سرپوشیده تویسرکان

بازار سرپوشیده تویسرکان یادگاری از عصر صفویه است که حدود ۳۷۰ سال قدمت دارد و در دوران قاجار مجدد مرمت شده است و از مناطق دیدنی تویسرکان است. این بازار شامل یک راسته اصلی و چهار راسته فرعی است که انتهای هرکدام از این راسته‌ها به یک بنای تاریخی دیگر مانند مدرسه شیخ علیخان زنگنه و مسجد جامع ختم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =