رقابت ۲۳۰ تیم در هفدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران/ دانشجویان نتایج تحقیقات را در قالب ربات تجاری‌سازی می‌کنند

دبیر هفدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ گفت: در این دوره ۱۵۰۰ دانشجو و دانش‌آموز در قالب ۲۳۰ تیم با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حامد حسن‌پور رییس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران که در خبرگزاری آنا برگزار شد، اظهار کرد: باشگاه پژوهشگران با هدف شناسایی، جذب هدایت و اعتلای تخصص‌های مهارتی دانشجویان تشکیل شد و متولی برگزاری رویدادها و مسابقات علمی دانشگاه است. ایجاد شادابی و نشاط علمی، توان افزایی مهارتی و تخصصی ازجمله مواردی است که باشگاه متولی آن است.

رقابت ۱۳۵ تیم از بزرگسالان و دانش‌آموزان در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

وی ادامه داد: ربوکاپ از جامع‌ترین برنامه‌های باشگاه است و از شبکه متخصصین این حوزه تشکیل شده است. هفده دوره است که این مسابقات در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست داوود ثمری دبیر هفدهمین مسابقات ربوکاپ اظهار کرد: یکی از مواردی که باعث شده دانشگاه آزاد اسلامی برند شود بحث‌ رباتیک است. مسابقات ربوکاپ بزرگترین رویداد فناورانه کشور بوده و امسال با توسعه ۳ برابری در بحث مسابقات مواجه هستیم واحد علوم تحقیقات سال گذشته با ۳ تیم در مسابقات حضور یافت اما امسال ۵ تیم در این مسابقات دارد.

وی افزود: آشنا کردن دانشجویان با مسائل عملی در کنار مسائل تئوری یکی از اهداف ما است. مشاهده می‌کنیم دانشجویان نتایج تحقیقات را در قالب یک ربات تجاری سازی می‌کنند. در این دوره ۱۵۰۰ دانشجو و دانش‌آموز در قالب ۲۳۰ تیم با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

معاون فناوری و نوآوری واحد علوم تحقیقات بیان کرد: بزرگترین اکوسیستم استارتاپی با ۱۲۲ واحد دانش‌بنیان و هسته فناور و مرکز رشد در واحد علوم تحقیقات مستقر است. به جز ایران، ۶ کشور دنیا در این مسابقات شرکت خواهند کرد.

وی افزود: ۱۱ لیگ دانش‌آموزی و ۵ لیگ دانشجویی در این مسابقات حضور دارند. افتتاحیه ۱۰ صبح فردا و اختتامیه روز جمعه در سالن شهیدمطهری سازمان مرکزی برگزار خواهد شد. در این مراسم از تیم های برتر تقدیر خواهد شد. این مسابقات در ۴ روز برگزار می‌شود ولی مسئولان از ۶ ماه قبل برای آن تلاش می‌کنند.

در ادامه این نشست مرتضی موسی‌خانی رییس کمیته ملی ربوکاپ گفت: مسابقات رباتیک از سال ۹۷ بین‌المللی شد. ایران از سال ۹۸ در این مسابقات شرکت کرد. شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی در حوزه بازی سازی هوش مصنوعی و انیمیشن در کشور شکل گرفته که ماحصل خروجی ربوکاپ هستند.

وی افزود: ربات انسان نما، ربات پرنده، کاوشگر مریخ نورد، لیگ خودروی خودران، ربات صنعتی در بخش بزرگسالان این مسابقات به نمایش گذاشته می‌شوند. دانشی که در کشور ماحصل این جریان علمی این است که امروز در شناسایی مشکلات و رفع آن در ربات‌های صنعتی استفاده می‌شود. که ماحصل ان ربات اطفای آتش، ربات‌های آبی و... است. خوشبختانه توانسته‌ایم در ترویج این دانش در کشور سهیم باشیم.

موسی‌خانی اضافه کرد: در این مسابقات، ۳ سالن دانش آموزی ویک بخش شبیه سازی ۲‌بعدی‌ داریم. همچنین بخش ربات‌های امدادگر را داریم. کشورهای مصر، روسیه، آلمان، افغانستان، برزیل و چین در این مسابقات شرکت کرده‌اند.برگزیدگان در بخش دانش آموزی سهیمه می‌گیرند و به مسابقات فرانسه می‌روند.

حسن‌پور در ادامه این نشست خاطرنشان کرد:  تعداد ربات‌های بکار گرفته شده در صنعت ۷۱۰ ربات به ازای هر ۱۰ هزار نفر در کره جنوبی است. ما جزو ۳۰ کشور در این حوزه هم نیستیم. ما در حال رسمیت بخشی به ربوکاپ در پژوهش‌های کشور هستیم ما ار ۱۰ پایان نامه و ۱۰ پروپوزال در حوزه رباتیک استفاده کرده‌ایم.  

داوود ثمری در این نشست بیان کرد: ۵ تیم واحد علوم تحقیقات در زمینه تکمیل ربات حمایت میکنیم. از باقی تیم های دانشجویی را نیز در صورت علاقمندی حمایت کرده به طوری که می‌توانند  در مرکز رشد واحد ما مستقر شوند. به گفته دبیر هفدهمین مسابقات ربوکاپ، مرکز تخصصی رباتیک در سرای نوآوری واحد علوم تحقیقات راه‌اندازی خواهد شد. در صورت تحقق این امر ، تیم‌های رباتیک در این سرا گرد یکدیگر می‌آیند و می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

موسی‌خانی در ادامه این نشست بیان کرد: چگالی ربات در ژاپن ۳۵۲ و در صنعت خودرو ۱۷۰۰ است. در ایران تعداد این ربات‌ها در صنعت کمتر از ۲ هزار ربات است. در کشور چین به سمت افزایش چگالی ربات با هدف افزایش بهره‌وری و سرعت پیش می‌روند. کالای ما باید در منطقه رقابت‌پذیر باشند پس باید بر قیمت و کیفیت تمرکز داشته باشیم.

رییس کمیته ملی ربوکاپ در پایان گفت: دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه تهران و دانشگاه امام خمینی(ره) و سایر دانشگاه‌های جهان مانند روسیه نیز در این مسابقات حضور دارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1178823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =