سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه؛ راه نجات»برگزار شد

سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه؛ راه نجات» با حضور دکتر طهرانچی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه؛ راه نجات» که صبح امروز در اصفهان برگزار شد، گفت: توفیق داشتیم برای سومین بار برگزارکننده این همایش بین‌المللی باشیم که امسال عنوانی که برای آن انتخاب شد، زیست شرافتمندانه است.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما به نهج‌البلاغه فقط به عنوان کتاب اخلاقی نیاز نداریم بلکه در شرایطی هستیم که حکمرانی ما نیازمند نهج‌البلاغه است.

دکتر طهرانچی با ارائه سخنرانی با موضوع «زوجیت در جنسیت؛ مبنای زیست شرافتمندانه» گفت: این مسئله امروز بسیار حساس است و جوامع اسلامی باید درمورد آن و برای خروج از بحران‌ها به قرآن کریم، نهج‌البلاغه و کلام اهل بیت (علیهم‌السلام) تمسک بجویند. مقام معظم رهبری فرمودند که دویست سال است که غرب با پیشتازی در علم و فناوری، سبک زندگی خود را در دیگر جوامع حاکم کرده و اختیار آنها را در دست گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به یاد داریم که چند سال پیش سند ۲۰۳۰ به تصویب رسید. ۲۰۳۰ سندی است که نظام سلطه در سال ۲۰۱۵ یک نقشه راه جهانی برای مردم کل دنیا ترسیم کرد، گفت: در این سند، ۱۷ راهبرد اساسی در نظر گرفته شد؛ ۱۷ راهبردی که برآمده از عقل خودبنیان غرب است و بسیار جدی و همه جانبه در حال پیاده‌سازی سند است. اگر به مواد این سند دقت کنیم، ظاهری فریبنده دارد اما مقام معظم رهبری بعد از آنکه عده‌ای در کشور به دنبال پیاده‌سازی این سند بودند، مانع آن شدند و به آنها تاختند که اینجا جمهوری اسلامی است. امروز خواهم گفت که چگونه سند ۲۰۳۰ در جریان جهانی حتی در برخی رشته‌ها خود را بر ما تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بند ۵ این سند مربوط به برابری جنسیتی است و نشان می‌دهد که چه فاجعه‌ای در حال رخ دادن است و قرآن و نهج‌البلاغه می‌تواند دستگیر ما باشد. برابری جنسیتی مباحثی است که شتابان توسط غرب در حال پیاده سازی است و بسیاری از وقایع چه در فضای مجازی و چه در صحنه اجتماعی تابع پیاده‌سازی پدیده برابری جنسیتی است که سند ۲۰۳۰ قرار است آن را پیاده کند. محور این پیاده‌سازی، جوانان و آموزش و پرورش است و ما درمقابل این برابری جنسیتی فقط یک پاسخ داریم که بگوییم «بِأَیِّ ذَنب قُتِلَت». به چه گناهی می‌خواهید زنان ما را بکشید و از زن بودن عبورشان دهید.

وی با بیان اینکه امروز برابری جنسیتی و تبعیض جنسیتی به عنوان شعار در صحنه اجتماعی مطرح است و چالش علمی که غرب با آن تعامل می‌کند، نسبی‌انگاری جنسیت و نادیده‌انگاری زوجیت است، گفت: غرب دارد امر جنسیت را امری نسبی می‌کند. پدیده ازدواج همجنسگرایان و نگاهی که به امر جنسیت دارند که جنسیت انتخاب است و حتی نوجوان می‌تواند انتخاب کند و جنسیت خود را تغییر دهد، این نگاهی برخلاف جریان خلقت است چرا که در جریان خلقت، امر زوجیت «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ» است و این زوجیت بنای استوار بودن این کره خاکی است. در امر انسانی نیز موضوع زوجیت بحثی جدی است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: غرب اینگونه می‌انگارد که برابری جنسیتی در جسم و بیولوژی و فیزیولوژی است و می‌توان آن را با مداخله تغییر داد. آنها امور عاطفی، روانی و هوش و استعداد را هم منبعث از امر فیزیولوژیک قابل اصلاح می‌دانند و می‌گویند با آموزش و تغییر جهت پرورش می‌توان خصلت‌ها و سجایا را هم عوض کرد و بدین ترتیب از دختر، پسر می‌سازند و از پسر، دختر. این نگاه به تغییر خلقت الهی، نگاهی است که غرب به پیروی از شیطان در وعده تحقق آرزوهای بزرگ انسان، پیش می‌برد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های غرب حامی و مبدع این تفکر هستند و موضوع برابری جنسیتی را دنبال می‌کنند، گفت: به عنوان نمونه؛ مجموعه تحقیقات دانشگاه ‌هاروارد به جنسیت، برابری جنسیتی، همجنسگرایی، خانواده به شکل جدید و... می‌پردازد؛ برخی غافلان می‌گویند باید درمقابل تحولات فناورانه و روندی که در حال پیاده سازی است، سپر بیاندازیم و همین حمایت‌ها، حرکت‌های ازبین‌برنده نسل بشر را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: شعار بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ که قرار است امسال در پاریس برگزار شود، برابری جنسیتی است. یعنی آنچه در سند ۲۰۳۰ و در سال ۲۰۱۵ تصمیم‌گیری شد، امسال در المپیک پاریس اجرایی می‌شود و یکی از نمادهای آن برابری تعداد ورزشکاران زن و مرد است و دومین نشانه آن، حضور تیم‌های مختلط است و دیگر قرار نیست زن با زن مسابقه بدهد و مرد با مرد بلکه غرب می‌خواهد بگوید زن و مرد که از لحاظ فیزیولوژی متفاوت هستند، باید با هم مسابقه بدهند. بدین ترتیب عبور از ملیت و هویت نیز در دستورکار المپیک ۲۰۲۴ قرار گرفته و شاهد حذف کشورهای غیرهمسو و اضافه کردن تیمی به عنوان تیم بی‌وطنان و اعمال ارزش‌های حاکم آنها هستیم. هیئت اجرایی المپیک می‌گوید تساوی جنسیتی یعنی حضور هرچه بیشتر مواد مختلط به معنای آنکه زن و مرد در یک تیم باهم مسابقه بدهند.

وی افزود: این در حالی است که سند ۲۰۳۰ هم بر برابری و عبور از ارزش‌های دینی تأکید دارد و ارزش آنها برابری جنسیتی است و برای آنها بین داور زن و مرد تفاوتی وجود ندارد؛ حتی اگر در برخی فرهنگ‌ها لمس بدن ورزشکار مرد توسط داور زن مجاز نباشد. غرب برای پیاده‌سازی فرهنگ و ارزش‌های خود، این موضوع را به جوامع تحمیل می‌کند و فضایی درست کرده‌اند که اگر در آن قرار نگیرند، باید اخراج شوند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: همه ما فجایع رژیم صهیونیستی در غزه را دیدیم اما برای دومین بار روسیه و بلاروس را از المپیک محروم کردند اما درباره رژیم صهیونیستی حرفی نمی‌زنند و می‌گویند سیاست جدا از ورزش است و تیم بی‌وطنان را برای عبور از ملیت‌ها تشکیل داده‌اند و قرار است امسال یک تیم مشترک از افرادی که از کشورهای مختلف مهاجرت کرده و مخالف آمریکا هستند، تشکیل دهند. این موضوع نشان می‌دهد که چگونه غرب تربیت خود را بر ما تحمیل می‌کند. غرب از آموزش و پرورش نتوانست این موضوعات را دنبال کند و از دریچه ورزش به آن ورود کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا سال ۱۴۰۱ لایحه ازدواج همجنسگرایان را امضا کرد و علیرغم مخالفت‌های برخی گروه‌های محافظه کار و مذهبی، نگاه برابری جنسیتی را به جد پیگیری می‌کند، گفت: اینها مسیری را طی می‌کنند که هم در نسل و هم در غذا همه را محتاج خود کنند. اما در برابر این جریان، ما باید به مبانی خود برگردیم؛ تولید مفهوم کنیم و سیاست بگذاریم تا درون این تله نیفتیم.

وی افزود: بحث این است که خداوند خلقت را زوج آفریده و هر ماده‌ای از الکترون و پوزیترون و... زوج هستند همانطور که خداوند متعال می‌فرماید «وَأَنَّهُۥ خَلَقَ ٱلزَّوجَینِ ٱلذَّکَرَ وَٱلأُنثَی» ولی غرب می‌خواهد این قاعده را بهم بزند.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: خداوند می‌فرماید انسان را به لحاظ جسمی، بیولوژی و فیزیولوژی، روانی، عاطفی، سجایا و خصلت‌ها، هوش و استعداد و... زوج و حتی متضاد آفریده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نامه ۳۱ نهج‌البلاغه گفت: حضرت علی (ع) در این نامه می‌فرماید زن ریحانه است نه کارگزار؛ یعنی زن را از لحاظ فیزیولوژی و جسمانی متفاوت می‌داند و این در برابر نگاه برابری جنسیتی، یک نگاه عمیق است. ریحانه معطر است و فضای خانه را پر می‌کند و از لحاظ روانی و عاطفی کاملاً با مرد تفاوت دارد چرا که مرد کارگزار است و زن ریحانه پس هیچ‌گاه نمی‌توان دنبال برابری عاطفی زن و مرد بود اما غرب به جد این موضوع را در سند ۲۰۳۰ دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) در حکمت ۲۳۴ نهج‌البلاغه می‌فرماید برخی خصلت‌ها برای زنان خیر و برای مردان شر است، تصریح است: این بدین معنی است که خصلت‌ها قابل تبدیل نیست. همانطور که الکترون و پوزیترون دو بار الکتریکی متفاوت و متضاد دارند، مرد و زن نیز در برخی خصلت‌ها متضاد هستند. غرور و ترس و بخل، برای زن خیر است ولی داشتن این خصلت‌ها برای مرد شر است؛ یعنی اساساً زن و مرد نمی‌توانند برابر باشند و باید تفاوت خصوصیتی و خصلتی داشته باشند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: بحث غرب این است که جسم و روان و در خصلت می‌خواهد زن و مرد را یکی کند و هدف آن موضوعات اقتصادی و بیگاری گرفتن زنان و نابود کردن آنهاست. فقط پیش از اسلام کودک دختر را زنده به گور نمی‌کردند بلکه امروز هم غرب با شعار برابری جنسیتی، دوباره زن را زنده به گور می‌کند. این زنده به گور کردن این بار می‌خواهد هویت زنان را از آنها بگیرد چرا که برابری جنسیتی به نفع مردان است نه به نفع زنان و حضرت علی (ع) به زیبایی این موضوع را در نهج‌البلاغه تبیین می‌کند که زن و مرد یکی نیستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) همچنین در حکمت ۱۲۴ می‌فرماید که غیرت زن «کفر» و غیرت مرد «ایمان» است. این نکات را باید بانوان ما به دقت ببینند تا هرگاه شعارها فریبنده شد، بدانند که می‌خواهند سر زنان کلاه بگذارند. اگر زن را شعار کردند، بدانید که می‌خواهند زن را زنده به گور کنند.

وی با تأکید بر اینکه مقاوت فقط نبرد نظامی نیست بلکه در درجه اول مقاومت فکری و تربیتی است، گفت: بحث بر سر زیست شرافتمندانه و حیات طیبه است. تبعیض جنسیتی نیست بلکه تفاوت جنسیتی است و این تفاوت شاکله خلقت و تفاوت خصوصیتی است. درست است که انسان از نفس واحده خلق شد اما خداوند متعال می‌فرماید «یا أَیُّهَا النّاسُ اتَّقوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُم مِن نَفسٍ واحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنها زَوجَها وَبَثَّ مِنهُما رِجالًا کَثیرًا» و بعد می‌فرماید «لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ». یعنی در کمالات زنان و مردان برابری دارند اما در جنسیت برابری ندارند.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: گویی خداوند ۱۴۰۰ سال پیش امروز را برای ما تصویر کرده که روزی می‌رسد که تمنای برابری جنسیتی می‌دهند و نباید بشر این مسیر را طی کند. در زیست شرافتمندانه یا حیات طیبه زن و مرد یکی هستند. در کمالات تفاوت نداریم بلکه بشر مسیر را اشتباه می‌رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما برای موعظه به نهج‌البلاغه نیاز نداریم بلکه برای مواجهه با نظام علمی غرب به آن احتیاج داریم تا بر این مبنا با آنها مواجه شویم. باید به قرآن، نهج‌البلاغه کلام معصوم (ع) تکیه کنیم که این راه بشر خطاست. تا ۲۰۳۰ هنوز زمان مانده است اما می‌خواستند در این ۱۵ سال جاده را هموار کنند و به همین دلیل فضای مجازی، ورزش، آموزش و پرورش، کتاب، انیمیشن و فیلم‌هایی که برای کودکان تهیه می‌کنند، پر از بحث‌های برابری جنسیتی است و همه خوراک فکری مبتنی بر این موضوع است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: خداوند هرجا درباره فضیلت سخن می‌گوید، برابری زن و مرد را بیان می‌کند؛ همانطور که در آیه ۳۵ سوره احزاب می‌فرماید «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در جریان «زن، زندگی، آزادی» به دنبال برابری جنسیتی بودند و می‌خواستند در جمهوری اسلامی برابری پوشش را راه بیاندازند، گفت: نباید فکر کنیم این جریانات داخلی بود بلکه یک جریان جهانی‌سازی است. انقلاب اسلامی به برکت وجود رهبر فرزانه و خردمند آن، تنها جبهه مقاومت دربرابر این ارزش‌های غرب خودبنیان است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: حضرت علی (ع) در توصیف زیبایی، برابری جنسیتی در خصال، روح و روان، عاطفه، هوش و... زن و مرد را غیرممکن می‌داند. امیدوارم ما در این کنگره بتوانیم این موضوع را برای نظام دانشگاهی به عنوان بستر کار و سنت الهی قرار دهیم و از آن برای مواجهه با جریان بداندیش غرب نظریه تولید کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هویت دانشگاه در تحول منابع و نگاه است و تحول باید براساس نگاه بنیادین و حکمت صورت گیرد چرا که علم به تنهایی نمی‌تواند راه را پیدا کند و باید به حکمت مراجعه کند. حکمت، حکمرانی و تعلیم و تربیت در نهج‌البلاغه است. نهج‌البلاغه کتاب حکمت است و ما می‌توانیم برای مسیرمان به آن تکیه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =