آمادگی دانشگاه تهران برای تدوین نظام‌نامه خدمت سربازی

رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه آماده است تا با مطالعات عمیق و لحاظ کردن دیدگاه‌های ذینفعان مختلف، نظام‌نامه مربوط به خدمت سربازی را برای استفاده بهتر از منابع انسانی جوان که بهترین سرمایه‌های کشور هستند، تدوین کند.

محمد مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که نقدهای بسیاری به وضعیت نظام سربازی جوانان و فارغ‌التحصیلان وارد است، اظهار کرد: در این راستا، با تاکید و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر بازنگری در سربازی، سیاستگذاران در حوزه های مرتبط در حال تدوین نظام نامه جدید هستند که امیدوارم اصلاحات لازم در این خصوص انجام پذیرد.

توضیح وزیر علوم درباره آیین‌نامه کسری خدمت سربازی

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به این که ملاحظاتی امنیتی و دفاعی در موضوع سربازی وجود دارد که در جای خود باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: با وجود این ملاحظات، بازنگری اساسی در این زمینه با رویکردی جامع لازم است. دانشگاه تهران با عنایت به جنبه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، ایده‌هایی برای بازنگری در این زمینه دارد و آماده است تا با مطالعات عمیق و لحاظ کردن دیدگاه های ذینفعان مختلف، نظامنامه مربوط به خدمت سربازی را برای استفاده بهتر از منابع انسانی جوان که بهترین سرمایه های کشور هستند، تدوین کند.

وی با تصریح بر این که جوانان باید بتوانند از دوره ۲ ساله سربازی بهره بیشتری ببرند، گفت: در این راستا، دانشگاه با ستاد کل نیروهای مسلح ارتباط دارد و از این طریق تعداد محدودی را به عنوان امریه پذیرش می‌کند. این افراد در آزمایشگاه‌ها و پروژه‌های پژوهشی مشغول به فعالیت هستند و این تجربه بسیار موفقی است که بایستی توسعه پیدا کند.

مقیمی تاکید کرد: من معتقدم که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که باید دوره خدمت وظیفه سربازی را به انجام رسانند، ضرورت دارد که به سمت فعالیت‌های پژوهشی، علمی و کاربست نتایج تحقیقات، به صورت هدفمند در سطوح و حوزه‌های مختلف برای تامین نیازهای توسعه ای کشور سوق داده شوند. به عنوان نمونه از این ظرفیت منابع انسانی ارزشمند و کنشگر فعال می توان در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه مناطق محروم در عرصه های مختلف، استفاده بهینه کرد.

وی افزود: دانشگاه تهران تجربه برگزاری اردوهای جهادی را با دانشجویان داوطلب برگزار می‌کند و دانشجویان در تابستان یا فرصت‌ بین دو ترم به مناطق محروم اعزام می‌شوند. سال گذشته شخصا از اردوهای جهادی در کردستان بازدید کردم و مکانی به عنوان قرارگاه اردوهای جهادی در سایت مرکزی دانشگاه تهران در نظر گرفته‌ایم و در حال تدوین سند راهبردی مرتبط با فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی هستیم. ما در دانشگاه تهران آمادگی داریم تا در صورت موافقت ستاد کل نیروهای مسلح، منابع انسانی مورد نیاز برای محرومیت زدایی از کشور را برنامه ریزی و به اجرا در آورد.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: البته این ایده را می توان در زمینه های دیگر در حوزه‌های مختلف به تناسب رشته‌ها اجرایی نمود.  مثلا در رشته کشاورزی، مروجین کشاورزی و دامپزشکی را تربیت کنیم و به عنوان مروج با اولویت مناطق محروم اعزام کنیم. همچنین می‌توان هدفمند و نظامند نهادهایی را ایجاد کرد که فارغ‌التحصیلان آماده خدمت سربازی را در دوره‌های آموزشی و  مربی‌گری تخصصی آموزش ببیند و به بخش‌های مختلف کشور اعزام شوند تا در توسعه، عمران و آبادانی کشور نقش داشته باشند.

وی با بیان این که یکی دیگر از اقدامات این است که دوره‌های مهارتی برای تقویت مهارت‌ورزی تدارک دیده شود. با این هدف که جوانان بعد از پایان دوره سربازی‌، بتوانند از نظر اشتغال‌زایی وضعیت مناسبی پیدا کنند. مسلم است که فارغ‌التحصیللان دانشگاهی در کشور ما در بخش مهارتی ضعف دارند. اگر بتوانیم در موضوعات مهارتی به ویژه با سازمان‌هایی مثل فنی و حرفه‌ای و وزارتخانه‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند، تعامل کنیم، نتایج خوبی به دست خواهد آمد.

مقیمی با اشاره به این که بررسی و مطالعه موضوع سربازی هیج وقت به دانشگاه احاله داده نشده است، افزود: به همین دلیل دانشگاه‌ها هم تاکنون به صورت جدی به آن ورود نکرده‌اند. اگر از ما خواسته شود، برنامه‌هایی وسیعی داریم که هم برای فارغ‌التحصیلان مفید باشد و هم از توان تخصصی آن‌ها بخش‌های مختلف کشور بهره‌مند شوند.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: در زمینه سربازی نیاز به اصلاحات زیاد است. یکی از این زمینه‌های اصلاحی، دانشجویان ایرانی است که در خارج از کشور هستند. قانون صراحت دارد که این افراد ۳ سال نمی‌توانند به کشور بیایند. باید پرسید این قانون بر اساس چه ضابطه‌ای است؟ چرا جوان دانشجو نباید بتواند به کشور بیاید؟ برخی از این مقررات نه تنها مفید نیست، بلکه منجر به سرخورده شدن جوانان و کاهش تعهد ملی و میهنی آنها خواهد شد.

وی با تصریح بر این که برخی از این قوانین باعث طرد جوانان می‌شود، گفت: از این  دست قوانین در رابطه با سربازی زیاد وجود دارد. راهکار این است که با نگاهی جامع ، فرهنگی و همه جانبه ، امید آفرینی، توسعه و اشتغال‌زایی را هدف قرار داده و اقدام کنیم. برای استفاده بهینه از این منابع ذی قیمت می‌توان برای اجرای پروژه‌های بزرگ ملی بهره جست. پروژه انتقال آب دریای خلیج فارس و خزر به کویر ایران یا بهره برداری مناسب از معادن یا کشاورزی کشور، از جمله زمینه هایی است که می توان از این ظرفیت انسانی استفاده نمود. استفاده از این ظرفیت ها می‌تواند موتور محرکی باشد برای کارافرینی و توسعه کشور تا آماده ترین نیروی کار، در خدمت رشد و پیشرفت جامعه باشند.

مقیمی در پایان اظهار کرد: تصمیماتی که در رابطه با سربازی گرفته شده و در حال اجراست، قطعا بهترین گزینه پیش روی ما نیست و بهره گیری از بهترین منابع انسانی کشور را با چالش مواجه کرده است و حتی برخی عواقب اجتماعی نامناسبی را هم به دنبال داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =