پنجاه و چهارمین ماراتن کنکور آغاز شد/ رقابت یک میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب برای ورود به دانشگاه

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، لحظاتی پیش با رقابت داوطلبان ۳ گروه آزمایشی در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرایند نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح امروز ۱۴ تیرماه آغاز شد و تا عصر فردا (۱۵ تیرماه) ادامه خواهد داشت. این آزمون در۴۱۷ شهرستان، ۶۶۲ حوزه اصلی و ۱۹۵۵ حوزه فرعی برگزار خواهد شد.

کنکور در هند چگونه برگزار می‌شود؟/ استفاده از فناوری تشخیص چهره برای جلوگیری از تقلب

 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و گروه آزمایشی علوم انسانی در صبح چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲، گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲، گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعدازظهر پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۱ درصد زن و ۳۹ درصد مرد هستند. ۱۰۴ هزار و ۴۹۵ داوطلب از تهران در کنکور ثبت‌نام کرده‌اند که ۵۹ درصد زن و ۴۱ درصد مرد هستند. ۲۴۰ نفر از خارج کشور در  نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ ثبت‌نام کرده‌اند.

 ۱۳۶ هزار و ۸۵۱ داوطلب از گروه ریاضی، ۴۸۵ هزار و ۳۵ نفر از گروه تجربی، ۳۴۳ هزار و ۵۵۱ داوطلب از گروه انسانی، ۶۱ هزار و ۷۰۲ نفر از گروه هنر، ۹۲ هزار و ۲۹۷ داوطلب از گروه زبان در نوبت دوم ازمون سراسری شرکت می‌کنند.

ثبت‌نام نوبت دوم از ۱۵ تا ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۲ انجام شد. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ برگزار شد. 

مهلت ثبت‌نام این آزمون ۱۵ فروردین ماه آغاز شد تا ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ ادامه داشت، همچنین فرصت مجددی برای ثبت نام جاماندگان در ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در نظر گرفته شد.

تمهیدات دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری کنکور

مهدی علیزاده مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از تمهیدات اتوبوسرانی برای ۲ روز برگزاری کنکور ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: «کنکور روز مهمی در زندگی بسیاری از جوانان ماست. شرکت واحد برای آسایش کنکوری‌های عزیز در ۲ روز برگزاری کنکور اقدام به تقویت خطوط عبوری و مسیرهای منتهی به محل‌های برگزاری آزمون می‌کند. برای همه کنکوری‌ها آرزوی موفقیت دارم.»

ماجرای قطعی اینترنت و دستگاه‌های سیگنال‌یاب

موضوع قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور، توسط معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش مطرح شد و وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش با آن موافق بودند. درنهای اینترنت همراه به صورت نقطه‌ای چند ساعت در مناطق نزدیک به حوزه‌های برگزاری کنکور قطع شد.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات درباره قطع شدن اینترنت در نوبت دوم کنکور گفت: رئیس جمهور در جلسه روز 23 خردادماه دولت تاکید کردند سلامت آزمون برای ما مهم است و همه تدابیر را باید متولیان امر برای ارتقاء سلامت کنکور به عمل آورند، ولی اینترنت به هیچ وجه قطع نخواهد شد، این در واقع دستوری است که آقای رئیس جمهور صادر کردند و مطابق آن نیز ما عمل خواهیم کرد.

سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری 12 تیرماه از دستگاه سیگنال‌یاب رونمایی کرد؛ به طوری که هم زمان با ارسال سیگنال صدای ناهنجار در گوش داوطلب پخش می‌شود و اطرافیان متوجه این صدا می‌شوند. 

دستگیری متقلبان

محمد حسین حایلو رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری از شناسایی ۲۴۹ مورد شبکه و گروه مدعی تقلب در کنکور خبر داد. وی در این باره گفت: ۴۸۳ کانال تلگرامی فعال شناسایی شده اند و تمام این گروه‌ها تحت اشراف نهادهای نظارتی هستند. ۲۴۹ مورد دستگیری داشته ایم که با این موارد تحت قانون رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری برخورد می‌شود.

همچنین سردار وحید مجید رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا از دستگیری ۳۲ نفر که سوالات جعلی و تجهیزات تقلب کنکور می‌فروختند خبر داد و گفت:  برابر اقدام‌های عملیاتی و قانونی صورت گرفته از سوی واحدهای پلیس فتا در استان ها تاکنون تعداد ۳۲ نفر از مجرمان فعال در این حوزه که مدیریت ۸۰ فقره صفحه و کانال را بر عهده داشتند شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضائی گردیده اند و اقدامات عملیاتی در این زمینه همچنان در دست پیگیری  است.

تغییرات کنکور

با توجه به ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) توسط آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ با تغییراتی برگزار خواهد شد.

بر اساس این مصوبه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می شود و نتایج آن به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود، می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

این مصوبه به «انتقال تاثیر مثبت معدل به سمت تاثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه» نیز اشاره داشت که بر اساس آن تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۱، ۴۰ درصد بود؛ اما در کنکور ۱۴۰۲ این تاثیر ۴۰ درصدی از مثبت به قطعی تبدیل می‌شود و در سال ۱۴۰۳، تا ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1188234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =