بودجه دانشگاه‌ها مناسب است/ ضرورت ارتباط با صنعت برای افزایش منابع مالی

رئیس جهاد دانشگاهی معتقد است که بودجه دانشگاه‌ها مناسب است؛ اما لازم است که بودجه بیشتری در حوزه پژوهشی صرف شود و به همین دلیل، دانشگاه‌ها باید به دنبال ارتباط با صنعت و نهادهای بیرونی باشند.

حسن مسلمی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که بودجه‌ای که در اختیار  دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد، مناسب است، اظهار کرد: البته لازم است که بودجه بیشتری در حوزه پژوهشی صرف شود و به همین دلیل، دانشگاه‌ها باید به دنبال ارتباط با صنعت و نهادهای بیرونی باشند.

بیشتر بخوانید:

سهم کم دولت در تأمین مالی نظام آموزش عالی

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به این که بودجه دولتی اغلب صرف حقوق کارکنان می‌شود، افزود: به همین دلیل، مبلغ کمی از حقوق صرف حوزه‌های آموزشی و پژوهشی می‌شود. یکی از گلایه‌های دانشگاه‌ها این است که چرا مبلغی که برای پژوهش اختصاص داده می‌شود، کم است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم دولت باید برنامه‌ریزی جدی‌تری برای تامین هزینه‌های پژوهش داشته باشد و هم خود دانشگاه‌ها از توانایی استادان و دانشجویان استفاده کرده و با مشارکت در پروژه‌ها و طرح‌های ملی به درآمد برسند. برای مثال پایان‌نامه‌ها و رسانه‌های دانشجویی هدفمند شده و به سمت نیازهای صنعت سوق داده شوند.

مسلمی با تصریح بر این که اگر دانشگاه‌ها جذب دانشجوی بین‌المللی را جدی‌تر دنبال کنند، بسیار مفید است، گفت: جذب دانشجویان بین‌المللی در جهان به عنوان یک تجارت شناخته می‌شود و کشورها در این مسیر با هم رقابت می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، کمبود بودجه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سال‌هاست که از سوی مدیران دانشگاهی مطرح می‌شود. برخی در واکنش به این گلایه معتقدند که سهم دولت در تامین مالی نظام آموزش عالی کم است. به طوری که ۷۲ درصد دانشجویان کشور شهریه‌پرداز هستند. برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که دریافت بودجه دولتی برای دانشگاه‌ها آسیب‌زا است و به بی‌مسئولیتی دانشگاه نسبت به جامعه منجر می‌شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1192908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =