چرا قیمت رسمی گندم اعلام نمی‌شود؟

نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و در حالی که چهار روز بیشتر به پایان شهریور نمانده است، گندمکاران هنوز برای فروش محصول سال زراعی جاری از دولت طلبکار هستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در حالی که قرار بود اول شهریور قیمت گندم و محصولات کشاورزی پس از یک ماه تأخیر مشخص شود با چندین بار تاخیر سرانجام بیست دوم شهریور  نرخ خرید تضمینی گندم مشخص شد وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، یک هفته، بعد از تعیین قیمت‌ها در شورا، فرصت داشت قیمت‌های مصوب را اعلام کند. فرصتی که بیش از دو هفته است روزه به پایان رسیده، اما قیمت‌ها هنوز رسما تایید و اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید:

وعده جدید دولت برای تسویه مطالبات گندم‌کاران / کسری ۵۰ همتی منابع با روش‌های غیر تورمی تامین‌ می‌شود

مهلت اعلام رسمی  قیمت خرید تضمینی گندم  و سایر کالاهای اساسی توسط وزیر جهاد بصورت رسمی روز چهارشنبه 28 شهریور گذشته پایان یافته است . بر اساس خبر اولیه قیمت گندم برای سال زراعی جدید   ۱۹.۵۰۰ تومان  خواهد بود

منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس که در عین حال به عنوان عضو ناظر در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نیز حضور دارد، این رقم را تایید کرده. اما قیمت مورد اشاره از حداقل انتظار گندمکاران کمتر است.

 در حالی که هنوز قیمت خرید تضمینی گندم به صورت رسمی اعلام نشده است،  نمایندگان صنفی آنها، پیش از اعلام این نرخ غیررسمی، قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم را بین 20 تا 25 هزار تومان دانسته بودند و بیشتر به ارقامی بین 22 تا 23 هزار تومان اشاره می‌کردند.

گندمکاران هنوز برای فروش محصول سال زراعی جاری از دولت طلبکار هستند. در این شرایط مقامات دولتی وعده افزایش 25 درصدی کشت گندم در سال آینده را می‌دهند.

شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، چهارشنبه دو هفته پیش در مورد قیمت گندم تصمیم‌گیری کرد و بر طبق قانون، وزارت جهاد کشاورزی یک هفته فرصت دارد که این رقم را تایید و اعلام کند.  این مهلت قانونی، هنوز به پایان رسیده اما با توجه به اینکه تعیین نرخ خرید تضمینی این محصول اساسی، با تاخیر 53 روزه انجام شده بود، انتظار می‌رفت که این مرحله با سرعت بیشتری انجام شود.

نرخ خرید تضمینی گندم، متناسب با تورم؟

در عین حال، زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس قیمت غیررسمی (19 هزار و 500 تومان) را متناسب با نرخ تورم دانسته است. آنگونه که تحلیل بازار گزارش داده، او گفته است: «با توافق و بررسی‌های به عمل آمده به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم رسیدیم و این نرخ بر اساس تورم تعیین شده است.» او بر لزوم افزایش سطح زیر کشت گندم برای رسیدن به خودکفایی نیز تاکید کرده است.

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی نیز این رقم را بالاتر از نرخ جهانی و متناسب با تورم دانسته و تاکید کرده است که رسمیت یافتن آن می‌تواند به رشد تولید منجر شود.

همچنین کامران ساروقی ­عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کشاورزی نیز از موافقت این تشکل صنفی با رقم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم در خرید تضمینی خبر داده و گفته است که وزارت جهاد کشاورزی، حداکثر تا دوشنبه، سوم مهر رقم رسمی را اعلام می‌کند.

عدم تسویه کامل با گندمکاران 

در این میان، با وجودی که هفتمین ماه سال رو به نیمه است، دولت به دلیل کمبود اعتبار هنوز طلب گندمکاران را از خرید تضمینی سال جاری به صورت کامل پرداخت نکرده است. مسئولان دولتی، تا کنون محصول کشاورزان را به صورت علی‌الحساب با نرخ 11 هزار و 500 تومان خریداری کرده‌اند که فاصله سه هزار و 500 تومانی با قیمت مصوب گندم دارد.

دولت در چند مرحله بخشی از طلب باقی‌مانده کشاورزان را به آنها پرداخت کرده و وعده‌هایی را نیز برای تسویه حساب کامل به آنها داده است؛

پرداخت مطالبات گندمکاران تا آخر مهرماه

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: تا آخر مهرماه تمام مطالبات گندمکاران را پرداخت می‌کنیم و برای تاخیر در تحقق وعده هم از گندمکاران عذرخواهی می‌کنیم.

 داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره میزان پرداخت مطالبات گندمکاران، اظهار کرد: در تبصره ۱۴ بودجه حدود ۱۰۴ همت برای خرید گندم پیش‌بینی شده بود که ۱۱۰ همت پرداخت انجام دادیم.

وی افزود: خرید زیادی انجام دادیم و باید ۱۵۰ همت پرداخت کنیم که ۴۰ همت باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: قول داده بودیم تا آخر شهریور تسویه کنیم، ولی مجوزهایی برای جابجایی منابع و بودجه گرفتیم تا منابع را جابجا کنیم و تا آخر مهرماه تمام مطالبات را پرداخت کنیم. برای تاخیر در تحقق وعده هم از گندمکاران عذرخواهی می‌کنیم.

با وجود این چالش‌ها، دولت فعلا دلخوش به رکوردشکنی در خرید تضمینی گندم است. وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که این میزان به بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزارتن رسیده است.

با وجود این، برخی گندمکاران نسبت به انتشار این آمارها و سخنان هم گلایه دارند. آنها می‌گویند دو دلیل باعث افزایش حجم خرید تضمینی گندم شده است. نخست آنکه بارندگی‌های سال گذشته حجم کشت محصول دیم را افزایش داده. دوم هم اینکه دولت مرزها را برای صادرات گندم بسته و کشاورزان گزینه‌های زیادی برای فروش محصول خود ندارند.

در شرایطی که تاخیر دولت در تسویه با گندمکاران و اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید، انتقادات کشاورزان را در پی داشته، برخی مسئولان از افزایش کشت گندم در سال آینده خبر می‌دهند. برای مثال سعدالله منصوری مجری طرح دانه‌های روغنیِ گفته است: «با کشت متناوب کلزا و گندم، تولید گندم در سال آینده ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.». باید دید با توجه به چالش‌های سال جاری، این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر.

منبع: عرشه آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1199924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =