قیمت گوشت گوساله به ثبات رسید / تولید صادراتی بهترین راهکار برای مدیریت بازار

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران گفت: شرایط فعلی بازار گوشت قرمز در مقایسه با نیمه ابتدایی امسال بهبود محسوسی پیدا کرده است بنابراین در روزهای آتی باید شاهد کاهش قیمت در بعضی قیمت‌های گوشت قرمز باشیم.

منصور پوریان، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز درباره وضعیت گوشت گوساله در بازار اظهار کرد: باتوجه به اینکه قیمت گوشت گوساله در یک ماه گذشته با افزایش روبه‌رو بوده، اما با افزایش میزان گوشت منجمد گوساله شاهد تثبیت قیمت هستیم به طوری که در ماه‌های آینده شیب قیمتی آن کاهشی خواهد شد، اما با این وجود همچنان در برخی استان‌ها و حتی برخی مناطق تهران نیز قیمت‌ها منطقی نیست.

بیشتر بخوانید:

قیمت گوشت قرمز ارزان می‌شود

وی با بیان اینکه شیب قیمتی گوشت گوساله در نیمه اول سال افزایشی بوده، اما در ماه جاری از افزایش قیمت آن جلوگیری شده، اظهار کرد: باید در نظر داشته باشیم تغییر قیمتی در مرغ بر قیمت گوشت قرمز نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر صعودی شدن روند بازار است بنابراین هر کدام از اجزای این سبد پروتئینی که شامل گوشت قرمز گوساله، گوسفندی و گوشت مرغ می‌شود بر یکدیگر اثرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم واردات گوشت گوساله شامل گوشت منجمد می‌شود، ادامه داد: گوشت گوساله گرم به دلیل افزایش تولید به‌صورت محدود وارد کشور می‌شود همچنین با توجه به افزایش حجم تولید گوساله‌های داخلی، مقرر شده بخشی از آن در اختیار توزیع‌کنندگان قرار بگیرد. همچنین در بخش گوساله پروار نیز واردات انجام شده و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده افزایش هزینه‌های تولیدی که در بخش پروار وجود داشت، برطرف شود.

وی افزایش قیمت را ناشی از هزینه‌های بالای تولید دانست به طوری که با وجود حجم بالای تولید نمی‌توان با تولید گران انتظاری جز افزایش قیمت در مرحله نهایی عرضه داشت و از آنجایی که گوشت جزو اقلام ضروری خانوارها بشمار می‌آید، این موضوع برای دولت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین دولت تصمیم گرفته برای مصارف خانوار گوشت تنظیم بازاری را به صورت وارداتی عرضه کند تا بتواند قیمت‌ها را تعدیل کند.

پوریان ذخایر گوشت قرمز کشور را مناسب عنوان کرد و حدود 80 درصد از حجم گوشت قرمز بازار را ناشی از تولیدات داخلی دانست و ادامه داد: از آنجایی که در نیمه اول سال با کاهش مصرف و در نیمه دوم با افزایش مصرف روبه رو هستیم، با وارداتی که در جریان است ذخایر گوشت گوساله و گوسفندی منجمد تکمیل شده است و با توجه به افزایش مصرف در ماه‌های آینده به بازار عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با افزایش حجم تولید گوشت گوساله شاهد کاهش واردات آن در ماه‌های آینده خواهیم بود، پیش‌بینی کرد با توجه به میزان حجم بازار، گوشت گوساله به مازاد نیاز خواهد رسید.

پوریان همچنین در ادامه صفرشدن سود بازرگانی واردات گوشت گوساله را عاملی تسهیل کننده و مثبت در جهت کنترل قیمت گوشت گوساله ارزیابی کرد.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران چالش‌های تولید داخلی را متاثر از بخشنامه‌ها و قوانین گذشته برشمرد و خاطرنشان کرد: تعدیل و تسهیل قوانین می‌تواند به رونق و مدیریت بازار کمک شایانی کند به عنوان مثال در آسیای میانه بازار تولید به واسطه صادارت به رونق رسیده است با این حال صادرات یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است.

وی همچنین گفت: در سایر کشورها رونق تولید را با صادرات ایجاد می‌کنند، اما ما تمام مشکلات موجود در بازار را به حوزه تولید تأمیم می‌دهیم و با انحصاری که در تولید ایجاد می‌کنیم باید مشکلات عدیده‌ای را متحمل شویم. بنابراین وجود بازار مناسب داخلی در کنار صادرات به عنوان نیاز اساسی برای تولید بشمار می‌رود به طوری که هم‌سویی صادرات با بازار داخلی نقش بسزایی در رونق تولید ایفا خواهد کرد.

پوریان نبود بازار مناسب داخلی و صادراتی را از عواملی دانست که سبب شده تا بسیاری از پرواربندی‌ها بازار را رها کنند، با این وجود وزارت جهاد کشاورزی مصمم است با تقویت پروار داخلی و تولید قراردادی در جهت بازسازی و ترمیم آن قدم بر دارد با این حال این اقدام امری ضروری برای دام سنگین به حساب می‌آید.

کارآموز خبرنگاری: احسان محمودی

انتها یپیام/

کد خبر: 1206170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =