افزایش ۲۰ درصدی حملات نظامی به دانشگاه‌ها در جهان/ فلسطین، اوکراین، سودان و یمن بیشترین آسیب را دیده‌اند

افزایش ۲۰ درصدی حملات نظامی به دانشگاه‌ها در جهان، آسیب‌هایی جدی به زیرساخت‌ها آموزش‌ عالی و سلامت دانشجویان و استادان وارد کرده است و فلسطین، اوکراین، سودان و یمن بیشترین آسیب را دیده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حمله به زیرساخت‌های آموزشی، دانشجویان و اعضای هئیت علمی بخش انکارناپذیری از درگیری‌های کشورها پس از بروز جنگ است.

گزارش‌ها حاکی از افزایش شدید خشونت نظامی و سیاسی علیه آموزش به طور کلی و آموزش عالی به طور خاص در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ است. به طوری که حملات به موسسات آموزش عالی در سال‌های اخیر ۱۲.۵ درصد افزایش یافته است. همچنین حملات به استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه ۲۳ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش‌ها، ۶ هزار حمله به آموزش در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اتفاق افتاده است که در مقایسه با ۲ سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. بیش از ۱۰ هزار دانشجو، استاد و دانشگاه در درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان آسیب دیده، مجروح یا کشته شدند.

برای مثال تشدید جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، وقوع درگیری در سودان در آوریل ۲۰۲۳ و افزایش حملات در فلسطین در اکتبر ۲۰۲۳ منجر به افزایش خشونت‌ها، درگیری‌ها و مرگ و میر شد. در این گزارش آمده است که عوامل دیگری مانند داعش، تغییرات آب و هوایی و قحطی هم به افزایش درگیری‌ها منجر شده است.

با وجود گسترش جنگ در سال‌های اخیر، آنچه بیش از همه نگران‌کننده است حملات هدفمند به دانشگاه‌ها است. چانگ بندر رئیس ائتلاف جهانی محافظت از آموزش عالی در این زمینه گفت؛ ما نگران حمله سیستماتیک به موسسات آموزش عالی در جهان هستیم.

ائتلاف جهانی محافظت از آموزش عالی اعلام کرد که در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از ۳۶۰ گزارش حمله به آموزش عالی در کشورهای جنگ‌زده اتفاق افتاده است. از این تعداد حدود ۱۰۰ حمله به تاسیسات دانشگاه و حدود ۲۶۰ حمله به دانشجویان و کارکنان انجام شده است. بیش از ۲ هزار و ۴۶۰ دانشجو و کارمند دانشگاه در این حملات کشته یا مجروح شدند. همچنین بیش از هزار و ۷۰۰ نفر بازداشت یا دستگیر شدند.

اوکراین یکی از کشورهایی است که با بیش از ۳۵ حمله، بیشترین آسیب را از حملات به مراکز آموزش عالی دیده است. زیرساخت‌های آموزش عالی در فلسطین، سودان و یمن هم ده‌ها بار در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ مورد حمله قرار گرفتند.

هند، ترکیه و افغانستان کشورهایی هستند که بیشتر حمله به دانشجویان و کارکنان آموزش عالی را داشتند. برای مثال بیش از هزار و ۲۲۰ دانشجو و کارمند دانشگاه هندی در جریان اعتراضات به مسائل آموزش عالی دستگیر شدند. ائتلاف جهانی محافظت از آموزش عالی همچنین گزارش‌هایی از دستگیری بیش از ۲۰۰ دانشجو و کارمند آموزش عالی در ترکیه جمع‌آوری کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۷۰ دانشجو و دانش‌آموز در افغانستان کشته، زخمی یا ربوده شدند و بیش از ۶۵ نفر هم بازداشت یا دستگیر شدند.

برخی مناطق مانند غزه، علاوه بر تلفات جانی، شاهد حمله به خود آموزش عالی هم بوده است. در غزه نه تنها همه دانشگاه‌ها، بلکه ۸۰ درصد مدارس آسیب دیده یا ویران شده‌اند. چونگ بندر معتقد است که حمله به آموزش عالی معمولا با ۲ هدف انجام می‌شود؛ یا برای از بین بردن آموزش از طریق تخریب زیرساخت‌ها و خدمات حیاتی یا با هدف حمله به ایده‌ها، آزادی فکری و نابودی دانشمندان و تحقیقات آن‌ها.

ائتلاف جهانی محافظت از آموزش عالی در راستای حفاظت از مدارس و دانشگاه‌ها از دولت‌ها خواسته است که اعلامیه مدارس ایمن را امضا کنند. این اعلامیه تا پایان ماه می ۲۰۲۴ از سوی ۱۲۰ کشور تایید شده است. این اعلامیه یک تعهد سیاسی برای حفاظت از مدارس و دانشگاه‌ها در درگیری‌های مسلحانه است.

در این اعلامیه کشورها متعهد می‌شوند که گام‌های مشخصی برای حفاظت از آموزش بردارند، مانند حمایت از حقوق بشر بین‌المللی و استفاده از دستورالعمل‌های حفاظت از مدارس و دانشگاه‌ها در برابر استفاده نظامی در زمان درگیری‌های مسلحانه.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =