علم عنکبوتی مخالف انتشار یافته‌های علمی است

وزیر علوم گفت: برخی به علم عنکبوتی اعتقاد دارند و مخالف انتشار مقالات علمی هستند. این نگاه مخالف با توسعه دانش بشری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در مراسم تجلیل از سردبیران و مدیران مسئول نشریات نمایه شده در پایگاه‌های بین‌المللی معتبر در دولت سیزدهم که ۹ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: سردبیران و مدیران مسئول خیّران علم و فناوری کشور هستند. خیّر فقط کسی نیست که به کمک پول امکانات مالی تامین می‌کند. سردبیران و مدیران مسئول که عمر خود را صرف علم و دانش می‌کنند هم خیّر هستند.

وی افزود: باید از خدا بخواهیم بستر مناسبی برای رشد علمی کشور فراهم کنیم. نشریات علمی کشور ما پرچم‌های برافراشته ایران اسلامی در ابعاد ملی و بین‌المللی هستند. این نشریات باعث افتخار جمهوری اسلامی ایران هستند. من هم سال‌هاست که توفیق همکاری با یک مجله بین‌المللی را دارم. تقاضا می‌کنم عاشقانه برای این کار وقت بگذارید.

زلفی گل خاطرنشان کرد: تاخیر در چاپ یک مقاله می‌تواند یافته‌های آن مقاله را به دست دوم تبدیل کند. چرا که ممکن است پژوهشگران دیگری به این یافته‌ها دست یابند و زودتر منتشر کنند. سرعت در انتشار مقالات علمی، پژوهشگران را خوشحال می‌کند و ما نباید تعلل در شاد کردن آن‌ها داشته باشیم.

وزیر علوم تصریح کرد: پایه‌های تشویقی به سردبیران و مدیران مسئول در راستای اعطای تسهیلات بیشتر در حال انجام است. همچنین هر سال به این افراد پژوهانه تعلق می‌گیرد. تیم پژوهشی وزیر علوم در سال‌های اخیر در ملاقات با سردبیران و مدیران مسئول، روند خوبی از نمایه‌سازی نشریات علمی را گذراندند. در نتیجه موفق شدیم ۷۲ نشریه را نمایه‌سازی بین‌المللی کنیم.

وی تاکید کرد: اگر مجلات فارسی نمایه‌ بین‌المللی شوند، ۵۰۰ میلیون تومان اعطا می‌شود. ردیف بودجه مرجعیت علمی در قانون بودجه اضافه شد. سه جلد کتاب در زمینه نمایه‌سازی مجلات علمی هم منتشر شده است. متاسفانه برخی به علم عنکبوتی اعتقاد دارند و مخالف انتشار مقالات علمی هستند. این نگاه مخالف با توسعه دانش بشری است. انتشار علم از بعد اخلاقی واجب است. باید توجه کرد که علم و فناوری متفاوت هستند. در علم مالکیت مطرح نیست؛ اما در فناوری مالکیت مطرح است.

زلفی گل یادآور شد: سردبیران و مدیران مسئول باید دقت کنند که به ناحق مقاله‌ای رد یا پذیرفته نشود. شبکه داوران همپا که متشکل از استادیار یا دانشیار جوان دانشگاه است، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

وزیر علوم در ادامه از سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی خواست با پاسخ به چند سوال، وزارت علوم را در تصمیم‌گیری‌ها یاری کنند. این سوالات شامل موارد زیر است؛ محلات علمی چگونه می‌توانند تار علم عنکبوتی را پاره کنند؟ چگونه می‌توان مرجعیت مجلات علمی را افزایش داد؟ چگونه می‌توان از پژوهشگران برتر برای نوشتن مقاله دعوت کرد؟

وی اظهار کرد: یکی از راه‌های حفظ رتبه علمی کشور، داشتن مجلات دارای رتبه کمی و کیفی است. وقتی مجلات ما نمایه‌سازی بین‌المللی شوند، مقالات آن‌ها در زمره مقالات بین‌المللی محاسبه می‌شوند و رتبه علنی کشور حفظ می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =