واکنش‌های بین المللی به ترور اسماعیل هنیه

بسیاری از مقامات سیاسی کشورهای مختلف به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران واکنش نشان داده و این اقدام را محکوم کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، صبح امروز سپاه پاسداران ایران اعلام کرد اسماعیل هنیه _رئیس دفتر سیاسی حماس_ در ایران ترور شد. وی برای شرکت در مراسم تحلیف آقای پزشکیان_رئیس جمهور تازه منتخب ایران_ در تهران حضور داشت. هنیه که معمولا در قطر مستقر است، از 7 اکتبر، از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس که در جریان آن سه پسرش کشته شدند، به‌عنوان چهره دیپلماسی بین‌المللی این گروه فلسطینی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید:

رژیم صهیونیستی به دنبال تعیین خط قرمزهای جدید / اسرائیل منتظر پاسخ جدی ایران باشد

ارتش اسرائیل اظهار نظری در این خصوص نکرده و گفته است که به گزارش‌های رسانه‌های خبری خارجی پاسخ نمی‌دهد. در روزهای قبل ارتش اسرائیل گفت که در حال انجام یک ارزیابی موقعیتی است اما هیچ دستورالعمل امنیتی جدیدی برای غیرنظامیان صادر نکرده است.

سامی ابوزهری_ یکی از مقامات ارشد حماس به رویترز گفت این ترور توسط اشغالگران اسرائیل صورت گرفته که هدف آن شکستن اراده حماس است. وی با بیان اینکه حماس _گروه اسلام‌گرای فلسطینی_ که بر غزه حکومت می‌کرد، راهی را که در پیش گرفته بود ادامه خواهد داد، افزود: ما از پیروزی مطمئن هستیم.

ترور هنیه در حالی صورت گرفت که در کمتر از 24 ساعت قبل ارتش اسرائیل اعلام کرد که حمله جداگانه‌ای به یکی از فرماندهان حزب الله در حومه جنوبی بیروت انجام داده است. به گفته دریابان دانیل هاگاری_سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل_ هدف این حمله، فواد شکر، یک فرمانده ارشد بود که مسئول حمله روز شنبه بود که منجر به کشته شدن 12 کودک و نوجوان در یک شهر تحت کنترل اسرائیل شد. حزب الله و اسرائیل مرگ آقای شکر را اعلام نکرده‌اند.

مقامات منطقه‌ای و بین‌المللی تا این ساعت واکنش‌های مختلفی به این ترور داشته اند. مقامات آمریکایی نیز پس از این خبر اعلام کردند فعلا هیچ اظهار نظری در این مورد نمی‌کنند. دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، حسین آل شیخ نیز ضمن محکوم کردن این ترور بر لزوم وحدت بین نیروها و جناح‌های فلسطینی تأکید کرد.

محمد علی الحوثی_رهبر جنبش انصارالله یمن_ نیز در این خصوص گفت کشتن اسماعیل هنیه جنایت تروریستی و نقض آشکار قوانین است. وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد ترور رئیس دفتر سیاسی حماس یک جنایت سیاسی مطلقا غیرقابل قبول است.

وزارت خارجه ترکیه هم در واکنش به ترور هنیه اعلام کرد ما کشته شدن اسماعیل هنیه در نتیجه یک ترور نفرت‌انگیز در تهران را محکوم می‌کنیم... بار دیگر مشخص می‌شود که دولت نتانیاهو قصدی برای رسیدن به صلح ندارد. مقامات ترکیه همچنین هدف از این حمله گسترش دامنه جنگ غزه به ابعاد منطقه‌ای دانستند و معتقدند اگر جامعه جهانی برای متوقف کردن اسرائیل حرکتی نکند، منطقه ما با درگیری‌های بسیار بزرگ‌تری مواجه خواهد شد و تاکید کردند که آنکارا به حمایت از آرمان عادلانه مردم فلسطین ادامه خواهد داد.

این ترور در حالی انجام گرفت که لشکرکشی اسرائیل به غزه به پایان دهمین ماه خود نزدیک می‌شود و هیچ نشانه‌ای از پایان درگیری که خاورمیانه را تکان داده و تهدید به تبدیل شدن به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر همچنان ادامه دارد. همچنین از آنجا که آقای هنیه یکی از چهره‌های کلیدی در مذاکرات توقف آتش‌بس حماس با اسرائیل بود، ترور او چشم‌انداز توافق را بیش از پیش مبهم می‌کند.

اظهار نظرهای بین المللی نسبت به این خبر در ساعات آینده و نوع عکس‌العمل حماس و طرفداران آن نسبت به این حادثه، چشم انداز آینده منطقه و سرنوشت تنش‌های منطقه‌ای را نشان خواهد داد.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1238513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =