جو پرک؛ خوراکی مناسب برای افزایش وزن نوزاد

جو پرک منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات‌های سالم، پروتئین و فیبر است که می تواند یک ماده عالی در رژیم غذایی افراد باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، جو پرک جزئی از خانواده غلات و حبوبات است که از جو دوسر گرفته شده است و به خاطر تحت فشار بخار قرار گرفتن به صورت پرک شده است. این گیاه برای اینکه کامل رشد کند به یک سال تمام زمان نیاز دارد. جو دوسر دارای یک پوسته بسیار سفت است که در صورت برداشته شدن این غلاف و سپس بخارپز کردن و عبور از زیر غلطک، جو پرک به وجود می آید.

بیشتر بخوانید:

تفاوت جوی پرک و جوی دوسر پرک

جو پرک برای بیماری‌های قلبی، افزایش فشار خون و دیابت نوع ۲ مفید است. از هم خانواده های جو پرک می توانیم به جو و گندم و چاودار و برنج و ذرت و ارزن اشاره کنیم.

گفته می شود که اگر به نوزاد پس از ۵ ماهگی جو دوسر پرک داده شود، به دلیل خواص ضد التهابی که دارد خطر ابتلا به آسم در دوران کودکی را کاهش می دهد.

از آنجایی که جو حاوی گلوتن است، پروتئین موجود در آن بافت ژلهای به این ماده غذایی داده و همانند گندم به غلظت غذا اضافه میکند.

بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه میکنند که مادران باید جو را پس از پایان ۶ ماهگی به برنامه غذایی نوزادان خود اضافه کنند، زیرا گلوتن مادهای است که اگر قبل از پایان ۶ ماهگی به وعدههای غذایی کودک اضافه شود، خطر ابتلا به سلیاک را در بدن او افزایش میدهد که یک وضعیت سلامتی جدی محسوب شده و با پایین آوردن قدرت سیستم ایمنی بدن، به بافتهای آن آسیب میرساند.

همچنین، لازم است بدانید که جو، هرگز نباید به عنوان “اولین ماده غذایی جامد” در وعدههای روزانه کودکان معرفی شود، زیرا اگر فرزند شما به گندم حساسیت داشته باشد، دلیل محکمی برای اجتناب از معرفی جو به برنامه غذایی او خواهد بود؛ ممکن است رابطه مستقیمی بین حساسیت بدن نوزاد به جو و آلرژی به مصرف گندم وجود داشته باشد.

خواص جو پرک برای افزایش وزن نوزاد مفید است و جو پرک به دلیل محتوای بالای فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌تواند به افزایش وزن نوزاد کمک کند. با این حال، بهتر است جو پرک را با نظر پزشک و به‌طور تدریجی به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =