ماجرای عوارض آسترازنکا چیست ؟

در روزهای اخیر اخباری که درخصوص عوارض واکسن آسترازنکا منتشر شد، موجی از نگرانی را در بین مردم به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در روزهای اخیر اخباری که درخصوص عوارض واکسن آسترازنکا منتشر شد، موجی از نگرانی را در بین مردم به وجود آورد. براساس آمار منتشر شده در وزارت بهداشت تا شهریور سال جاری بیش از سه میلیون نفر دوز اول واکسن آسترازنکا را تزریق کرده‌اند و تاکنون این آمار افزایش هم داشته اما هنوز آمار جدیدی اعلام نشده است.

اطلاعیه که جنجال به پا کرد

ماجرا از انتشار اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد. در این اطلاعیه تزریق دوز اول آسترازنکا برای تمام گروه‌های سنی ممنوع و عنوان شده بود که تزریق دوم برای افراد زیر ۵۰ سال با یادآوری احتیاطات انجام شود. در ادامه هم عنوان شده بود که تزریق دوز سوم برای افرادی که ۲ دوز واکسن غیر آسترازنکا گرفته‌اند، برای زیر ۵۰ سال ممنوع و بالای ۵۰ سال در صورت اصرار فرد با گرفتن تعهد مجاز است.

بند دیگر این اطلاعیه به افرادی که واکسن را تزریق کرده‌اند هشدار داده بود که در صورت بروز علائم سردرد، تهوع، استفراغ، اختلال دید، لکه‌های قرمز و کبودی روی پوست سریعا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

در تبصره این اطلاعیه آمده بود که مطابق بخشنامه شماره ۳۰۰/۱۵۱۷۵/د مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۱ معاون محترم بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت افرادی که عازم خارج از کشور هستند و اصرار به تزریق واکسن آسترازنکا دارند و سن آن‌ها کمتر از ۵۰ سال است با نامه امور بین‌الملل و گرفتن تعهد تزریق انجام شود.

دلیل توقف کمبود واکسن است

این درحالی است که مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌ رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد دلیل توقف موقت تزریق واکسن آسترازنکا در مشهد را کمبود آن عنوان کرد.

دکتر محمد پهلوان کاشی در این باره گفت: پیگیر تامین واکسن آسترازنکا هستیم، هر چند به زودی گروه‌های سنی مشمول این واکسن بر اساس برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تغییر خواهند کرد.

او به مردم توصیه کرد در شرایط کنونی از واکسن‌های داخلی از قبیل اسپایکوژن و پاستاکووک به عنوان دز سوم در کنار واکسن برکت و سینوفارم استفاده کنند.

مادران باردار آسترازنکا نزنند

دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در واکنش به این اطلاعیه با بیان اینکه واکسن یک ماده بیولوژیک است که وقتی وارد بدن انسان می‌شود واکنش‌هایی در پی خواهد داشت، گفت: مهم‌ترین و ارزشمندترین واکنش بدن به واکسن، ایجاد ایمنی است که احتمال ابتلا به آن بیماری در فرد کاهش پیدا می‌کند تا حدی که ممکن است به صفر هم برسد.

دکتر گویا در ادامه با اشاره به اینکه واکسن آسترازنکا عارضه نادری دارد که ممکن است باعث لخته شدن خون در برخی از عروق حیاتی و مهم بدن همچون عروق مغز، قلب و اندام‌ها شود، عنوان کرد: تمام عوارض مربوط به واکسن‌های کرونا در کشور در سطح استانی و کشوری جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌شوند. چنانچه عارضه‌ای بیش از حد مورد انتظار رخ داده باشد، کمیته کشوری بررسی عوارض واکسن تصمیم گیری می‌کند.

او در ادامه مطرح کرد: در رابطه با واکسن آسترازنکا در ابتدای امر اطلاع رسانی صورت گرفته که افراد سنین باروری از این واکسن استفاده نکنند و دلیل این موضوع هم همان عارضه یعنی احتمال لخته شدن خون مطرح شده بود. این موضوع توسط معاون بهداشت وقت وزارت بهداشت اعلام و در دستورالعمل وزارت بهداشت اطلاع رسانی شده است. همچنین توصیه شده که افراد زیر ۵۰ سال تا حد امکان از واکسن‌های دیگر استفاده کنند و دلیل امر هم توضیح داده شده است.

دکتر گویا در پایان تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد به دلیل اخذ ویزا برای مسافرت به بعضی از کشورها متقاضی تزریق واکسن آسترازنکا هستند و علی رغم توصیه های جدی ماموران بهداشتی خواهان دریافت این واکسن هستند که بدیهی است احتمال وقوع چنین عوارضی هرچند بسیار نادر اما غیرمعمول نیست.

عوارض آسترازنکا برای زیر ۵۰ سال

سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به برخی اخبار درباره عوارض این واکسن گفت: واکسن آسترازنکا از جمله واکسن‌های مؤثر علیه بیماری کرونا است که صدها میلیون دوز آن در دنیا و حدود ۱۱ میلیون دوز در ایران استفاده شده است. از ابتدا وزارت بهداشت اعلام کرده بود که به دلیل برخی عوارض نادر، در گروه سنی زیر ۵۰ سال سایر واکسن‌ها ارجح هستند. در ماه‌های اخیر و فراهم شدن انواع واکسن‌ها، توصیه کشوری اولویت دادن مصرف به نوبت دوم (تکمیل دو نوبت) و واکسیناسیون مسافرین پس از کسب رضایت از افراد بوده است.

اطلاعیه انجمن هماتولوژی

به گزارش ایسکانیوز، در اردیبهشت ۱۴۰۰ زمانی که تازه محموله آسترازنکا وارد کشور شده بود هم انجمن هماتولوژی و انکولوژی ایران اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن از مشاهده لخته خون در برخی از افراد خبر داده بود. در این اطلاعیه آمده بود: «واکسن آسترازنکا یکی از چهار واکسنی است که در حال حاضر در کشور تزریق می‌شود. اثربخشی این واکسن در پیشگیری از بیماری با توجه به مطالعات انجام شده ثابت شده است. این واکسن خطر بستری در بیمارستان و مرگ ناشی از کرونا را نیز کاهش می‌دهد. مواردی از لخته شدن خون همراه با پلاکت پایین متعاقب تزریق این واکسن گزارش شد. شانس ایجاد این مشکل خیلی کم است. ( چهار مورد در هر یک میلیون تزریق واکسن)» در ادامه این اطلاعیه انجمن هماتولوژی سن افراد که لخته خون در آن‌ها مشاهده شده، بین ۲۲ تا ۵۰ سال و بیشتر در زنان عنوان کرده و از کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند خواسته بود تا در صورت مشاهده تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم پا، درد مداوم شکم، سردرد شدید همراه با تاری دید و لکه‌های قرمز روی بدن در مدت پنج تا ۲۰ روز پس از تزریق در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1127798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی FR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      1 1
      مطالب بسیار مهم و خوبی عنوان شده بود .ممنون از زحمات شما
    • یکپزشک NO ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      5 0
      هیچ تغییر در شواهد اثربخشی واکسن آسترازنکا‌ایجاد نشده کمبودش هست بهترین واکسن داخل ایران