وظایف و اختیارات سازمان تامین اجتماعی چیست؟

سازمان تامین اجتماعی، یکی از بزرگترین سازمان‌های درمانی غیر دولتی در کشور است که ماموریت آن پوشش کارگران حقوق بگیر و مشاغل آزاد است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سازمان تامین اجتماعی، یکی از بزرگترین سازمان‌های درمانی غیر دولتی در کشور است که ماموریت آن پوشش کارگران حقوق بگیر و مشاغل آزاد است.

هنگامی که کارگری در یک محل به اشتغال می‌پردازد، کارفرما باید وی را بیمه کند ولی صاحبان کسب و کار اجباری به بیمه شدن نخواهند داشت. در این مطلب به صورت کامل و شفاف با سازمان تامین اجتماعی آشنا خواهید شد.

تاریخچه سازمان تامین اجتماعی، بهترین شناسانامه و معرف او

در واقع تاریخچه هر سازمانی بهترین شناسنامه و معرف آن سازمان به حساب می‌آید. تاریخچه سازمان تامین اجتماعی به سال ۱۳۰۱ برمی‎‌گردد که در آن نظام بازنشستگی روی خوشش را به روی تمامی کارکنان نشان داد. این نهاد سه اصل مهم را به یادگار گذاشت:

حقوق و تامین خاص: برای کسانی که پس از خدمت کردن توانایی فعالیت خود را از دست می‌دهند.
مقرری خاص: برای کسانی که به علت اتفاق یا رویدادی از کار افتاده می‌شوند
همچنین کارفرما باید به حمایت از خانواده‌های افرادی بپردازد که در خدمت او بوده‌اند و فوت شده‌اند.
در اولین قدم‌های شکل‌گیری نهاد تامین اجتماعی، طرح تشکیل «صندوق احتیاط کارگران راه‌آهن» در سال ۱۳۰۹ به تصویب دولت رسید. سپس ساخت راه آهن سراسری برای حفظ حقوق کارگرانی که مشارکت در ساخت راه‌آهن داشتند اجرا شد.این قدم، باعث شد تا سازمان بیمه تامین اجتماعی بیش از پیش در میان مردم محبوب شود. سپس این سازمان مردمی از حقوق بیمه‌شدگان در مقابل خطرات ناشی از کار، ازکارافتادگی، سنوات کاری، پرداخت مستمری بازنشستگی و… حمایت ‌کرد.

شرایط بیمه تامین اجتماعی

برای این‌که بتوانید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرید، باید شرایطی را قبل از اقدام به درخواست خود به سازمان تامین اجتماعی داشته باشید. برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که شرکت به نام خود ثبت می‌کنند،  گرفتن کد بیمه کارگاهی بیمه برای فعالیت شرکت و کارکنان ضروی است.

شرایط دیگر شامل موارد زیر است: 

آقایان می‌بایست به منظور تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی دارای کارت پایان خدمت باشند.
باید سابقه پرداخت حداقل ۳۰ روز حق بیمه وجود داشته باشد..
حال اگر کارت پایان خدمتی در کار نبود و شما حداقل ۳۰ روز حق بیمه را پرداخت نکرده باشید، باید حرفه‌ای را فرا بگیرید، برای آن پروانه کسب دریافت کنید تا بتوانید تحت پوشش این بیمه قرار بگیرید.

حداکثر سن پذیرش برای بیمه شدن ۵۰ سال است.
متقاضیانی که بیش از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشند، از شرط سنی معاف خواهند شد.
اگر فردی برای یک بار هم که شده با سازمان تامین اجتماعی قرارداد بیمه اختیاری منعقد کرده باشد تا سه ‌بار حق انعقاد قرارداد بیمه اختیاری را بدون شرط سنی خواهد داشت.
ارکان سازمان تامین اجتماعی به شرح زیر است:
مطمئنا هر نهادی از بخش‌های مختلفی ساخته شده است. در این سازمان، هیئت‌های زیر به عنوان ارکان مهم شناسایی شده اند:

هیأت امنا
هیأت‎ مدیره
مدیرعامل
هیأت نظارت

سازمان بیمه تامین اجتماعی و بیمه‌شدگان

حال که مقداری با این سازمان آشنا شدید، بهتر است با ویژگی‌های حمایتی سازمان تامین اجتماعی بیشتر آشنا شوید. این سازمان تا به حال، ۱۳ میلیون نفر را زیر بال و پر خود گرفته و از آنها حمایت می‌کند. البته که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمه‌شدگان، جمعیت تحت پوشش این سازمان برای خدمات درمانی به بیش از ۲۷ میلیون نفر می‌رسد.بیمه‌شدگان می‌توانند با پرداخت حق بیمه به این سازمان از مزایای آن استفاده کنند. بیمه شدگان تامین اجتماعی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

بیمه شدگان اجباری:
این بیمه شدگان در واقع همان کارکنانی هستند که باید کارفرما آن‌ها را بیمه کرده و ۲۳٪ از حق بیمه‌ی آنها را نیز پرداخت کند. ۷٪ مابقی حق بیمه از حقوق بیمه‌شده کسر می‌شود.

بیمه‌شدگان اختیاری:
بیمه‌شدگان اختیاری جز افرادی هستند که به صورت خویش فرما بیمه دریافت می‌کنند. پیرو این داستان، افراد دارای بیمه خویش‌فرما یا بیمه خوداشتغالی، می‌توانند با پرداخت کردن حق بیمه از امکانات و خدمات رفاهی بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

همچنین افرادی که دارای شغل آزاد هستند (کارگران ساختمانی، آرایشگران، خیاطان و…) می‌توانند تحت پوشش بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمات آن بهره‌مند شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد بیمه مشاغل آزاد به اینجا مراجعه کنید.

آیا سازمان تامین اجتماعی یک سازمان دولتی است؟

برخلاف تصور برخی از افراد، سازمان تامین اجتماعی یک سازمان دولتی نیست، بلکه این سازمان عمومی و غیردولتی بوده که بخش زیادی از منابع مالی آن از حق بیمه‌ها تامین می‌شود. این سازمان متکی به منابع دولتی نیست. در حقیقت، هر یک از کارفرماها و کارگران هر ماه باید مبلغ مشخصی را به عنوان حق بیمه به این سازمان پرداخت کنند. بیمه‌گزاران با این پرداختی، هم خود را بیمه کرده هم منابع مالی این سازمان را تامین می‌کنند.

از این رو، تمامی درآمدها و همچنین سرمایه‌های سازمان تامین اجتماعی متعلق به اقشار تحت پوشش بیمه در نسل‌های پی در پی است. بنابراین، امکان ادغام این سازمان با هیچ سازمان یا موسسه دولتی و غیردولتی وجود ندارد.

اضلاع مثلث شکل‌ دهنده سازمان تامین اجتماعی

تکیه‌گاه‌های سازمان تامین اجتماعی را در زیر لیست کرده‌ایم:

۱. مشارکت سه‌جانبه کارفرمایان

۲.  بیمه‌شدگان و دولت در عرصه‌های مختلف سیاستگذاری

۳. تصمیم‌گیری‌های کلان و تأمین منابع مالی

سه ویژگی عمده برای موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی
اصولا سازمان‌های غیر دولتی دارای سه ویژگی مشترک هستند:

واحد سازمانی مشخصی دارند.
با اجازه قانون تشکیل می‌شوند.
عهده دار انجام وظایف و خدمات عمومی می‌باشند.
ده سازمان و موسسه وابسته به نهادهای غیردولتی

نمونه‌هایی از سازمان‌هایی که دولتی نیستند، در زیر مطرح شده‌اند:

شهرداری ها
بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی
جمعیت هلال احمر
کمیته امداد امام خمینی(ره)
بنیاد شهید انقلاب اسلامی
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
کمیته ملی المپیک ایران
بنیاد پانزده خرداد
سازمان تبلیغات اسلامی
سازمان تأمین اجتماعی

اهداف سازمان تامین اجتماعی؛ کار سازمان تامین اجتماعی چیست؟

همسویی با اهداف کلان نظام اقتصادی کشور از اهداف اصلی سازمان تامین اجتماعی‌ست. در واقع، اصول و روش‌های این سازمان طوری طراحی شده است که این اهداف را سرلوحه راه خویش قرار دهند. از طرفی رونق فعالیت‌های تولیدی و صنعتی باعث ازدیاد جمعیت تحت پوشش بیمه و تقویت منابع مالی این سازمان می‌شود. از طرف دیگر، پوشش بیمه‌ای کارگران به افزایش اطمینان خاط، ایجاد شدن امنیت روحی و سلامت جسمی و در نهایت ارتقای بهره‌وری نیروی کار منجر می‌گردد.

مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی

سازمان غیردولتی تامین اجتماعی تعهداتی در قبال بیمه‌گزاران به شرح زیر دارد:

حمایت در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری
مستمری بازنشستگی
مستمری از کارافتادگی
مستمری بازماندگان
مقرری بیمه بیکاری
غرامت دستمزد ایام بیماری
پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی
کمک هزینه ازدواج
هزینه فوت

مزایای تامین اجتماعی چیست؟

عموما سوال بیمه‌گزاران این است که خدمات تامین اجتماعی برای افراد چه مزایایی دارد؟ به طور کلی، برخی از مزایای خدمات بیمه تامین اجتماعی در ادامه بیان شده است.

داشتن دفترچه­‌های درمانی
فراهم بودن امکان استفاده از خدمات درمانی و پزشکی رایگان درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های تامین اجتماعی
امکان بازنشستگی و دریافت کردن مستمری
دارا بودن بیمه ازکارافتادگی
بیمه بیکاری و تخصیص حقوق در دورۀ بیکاری
کمک­‌های بلاعوض در مواردی مثل ازدواج
پرداخت هزینۀ درمان‌هایی مثل پروتز (به‌جز عمل‎‌های زیبایی)
وظایف کلی سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه‌شده
این نهاد غیردولتی در ازای دریافت حق بیمه از بیمه‌گزاران، وظایف زیر را بر عهده دارد:

ارائه بیمه درمانی که با صدور دفترچه درمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد.
تعهدات بلندمدت مانند پرداخت مستمری بازنشستگی به بیمه‌شده و بازماندگان او.

تعهدات سازمان تامین اجتماعی

اگر بخواهیم مسئولیت سازمان تامین اجتماعی را بررسی نماییم، می‌توان این مسئولیت‌ها را در دسته‌بندی‌های زیر جای داد:

بازنشستگی

قطعا خودتان بهتر می‌دانید که پرداخت مستمری بازنشستگی بعد سنوات کاری، از جمله کاراترین و مهم‌ترین وظایف سازمان تامین اجتماعی‌ست. به طوری که اکثر مردم سازمان تامین اجتماعی را با همین نام و خدمت می‌شناسند و در ذهنشان جا افتاده است. در حقیقت، بیمه‌شده پس از گذشت مدتی که معمولاً بین ۲۵ تا ۳۰ سال کاری است-در طول آن حق بیمه پرداخت می‌کرده است-بازنشسته می‌شود و می‌تواند از حقوق بازنشستگی استفاده کند.

حال شاید بپرسید اگر بیمه‌شده دیار فانی را وداع گفته یا به اصطلاح فوت کند، تکلیف مستمری بازنشستگی چه می‌شود؟ در این صورت، خانواده و افراد تحت سرپرستی او، می‌توانند همچنان این مستمری بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی را دریافت کنند.

فوت بیمه‌شده

اگر بیمه‌شده به هر دلیلی فوت کند. این بیمه تامین اجتماعی است که وظیفه دارد هزینه کفن و دفن را به خانواده متوفی پرداخت کند. این هزین، تحت عنوان هزینه فوت نام می‌گیرد. در واقع، نیازی نیست خانواده متوفی پول کفن و دفن را بپردازند..به این روش بیمه تامین اجتماهی قصد دارد بخشی از هزینه‌های وارده را کاهش داده و به نوعی از خانواده بیمه‌شده حمایت به عمل آورد.

ازکارافتادگی:

امکان دارد به هر دلیلی بیمه‌شده از کار افتاده شود. این دلایل از کار افتادگی می‌تواند شامل حوادث ناشی از کار باشد یا در اثر بیماری‌هایی که از بالا رفتن سن نشات می‌گیرند! در هر صورت، دلیل هرچه که باشد بیمه‌شده حق قانونی‌ درخواست مستمری از تامین اجتماعی دارد. همچنین، وظیفه‌ی سازمان تامین اجتماعی این است که مستمری بازنشستگی را به بیمه‌شده پرداخت کند.

تعهدات کوتاه‌مدت و نقش بیمه تامین اجتماعی در قبال آن‌ها
بخشی دیگر از وظایف سازمان تامین اجتماعی را در قالب تعهدات کوتاه‌مدت زیر ارایه کرده‌ایم:

بیماری

همانطور که اشاره شد، ازکارافتادگی موقت که ناشی از حوادث و یا بیماری‌ها باشد، مشمول دریافت غرامت بیماری خواهد شد. بیمه‌گزار می‌تواند برای دریافت غرامت بیماری به سازمان تامین اجتماعی درخواست دهد. در این حالت پرداخت غرامت بیماری بستگی به مدت ‌زمان بستری یا استراحت بیمه‌شده دارد. برای دریافت غرامت بیماری سه حالت زیر فرض شده است:

زمانی که بیمه‌شده ۷ روز پشت سرهم در بیمارستان بستری باشد یا مدت استراحت پزشکی‌اش در طول سال از ۱۵ روز کمتر باشد.(ارایه گواهی پزشکی کافی ‌ست)
بیمه‌شده بیشتر از هفت روز در بیمارستان بستری باشد یا مدت استراحت پزشکی او در طول سال بیشتر از ۱۵ روزباشد. در این صورت، باید پزشک معتمد بیمه وی را ویزیت کند.
اگر تعداد مرخصی‌های بیمه شده از ۶۰ روز گذشته باشد. شورای پزشکی باید آن را تایید کند.

اروتز و پروتز:

این وسایل که تحت عنوان وسایل کمک پرشکی و اعضای مصنوعی بدن یاد می‌شوند؛ اروتز و پروتز می‌گویند. در حالتی که بیمه‌شده به هریک از این وسایل احتیاج داشته باشد، از این امکان برخوردار است که کمک هزینه اروتز و پروتز را از بیمه تامین اجتماعی مطالبه نماید.

بیمه بیکاری:

وقتی که دلیل بیکاری بیمه‌شده غیرارادی باشد، یعنی فرد در اثر عوامل کاری بیکار شده ولی در هر زمان آماده به کار باشد و شرایط کاری برایش فراهم نشده باشد می‌تواند در یک مدت زمان کم از بیمه و حقوق بیکاری استفاده کند.

انواع جرایم تامین اجتماعی چیست؟

گاهی بیمه‌گزار در قبال تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه دیرکردهایی دارد که این امر مشمول جریمه می‌شود:

جریمه به علت عدم ارسال لیست بیمه کارکنان
 جریمه به علت تاخیر در پرداخت حق بیمه

هزینه های درمانی خارج از تعهد سازمان تامین اجتماعی

هزینه اعمال زیبایی مانند : رینوپلاستی، آبدومینوپلاستی، بلفاروپلاستی و …
هزینه های مربوط به تصادفات
هزینه های مربوط به نزاع و درگیری
هزینه های نازائی مانند: IVF ، IUI، ZIFT ، GIFT
هزینه های مربوط به بلایای طبیعی مانند: سیل و زلزله
هزینه های مربوط به جنگ و شورش
هزینه های مربوط به کاشت حلزون
هزینه های مربوط به پیوند اعضا

همانطور که گفته شد سازمان تامین اجتماعی در صدد یاری به تمامی بیمه‌گذاران عزیز برآمده و تمام تلاش خود را در جهت کاهش هزینه‌های درمان آن‌ها می‌کند. با داشتن سازمانی همچون سازمان تامین اجتماعی دیگر نگران این دست از هزینه‌ها نخواهید بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =