آخرین تحولات اوکراین | آمریکا قصد رویارویی مستقیم با روسیه را ندارد

در شرایطی که وزیر خارجه آمریکا تایید نکرد که این کشور آمادگی تبدیل شدن به ضامن امنیت اوکراین را دارد، رئیس جمهور زلنسکی از برگزاری نشست کشورهای ضامن امنیت اوکراین خبر داده و از جمله آنها از آمریکا، انگلستان، ترکیه، لهستان، آلمان و فرانسه نام برد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که نشست نمایندگان کشورهایی که احتمالاً در آینده ضامن امنیت این کشور هستند، قطعاً برگزار خواهد شد و تعدادی از کشورها از قبل این مسئله را تأیید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: ارسال خودروهای زرهی به اوکراین توسط انگلیس

به گفته وی، این مسئله در خصوص ایالات متحده آمریکا، انگلستان، ترکیه، لهستان، آلمان، فرانسه و اسرائیل صدق می‌کند. زلنسکی افزود: «اصولاً این کشورها همگی ضامن نیستند، ولی من کشورهایی را نام بردم که حاضرند بیایند و فهرست ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین را بررسی کنند.»

رئیس جمهوری اوکراین در عین حال افزود که هنوز بیان جزئیات تضمین‌های امنیتی و اینکه کدام کشور برای کدام یک از آنها آمادگی دارند، دشوار است. به گفته وی، این نشست تنها گام نخست در این جهت است، ولی این روند خیلی طول نخواهد کشید.

پیش از این، زلنسکی فرمانی مبنی بر تشکیل هیئتی برای مذاکره با روسیه درباره تضمین‌های امنیتی را امضا کرد. دیوید آراخامیا، رهبر فراکسیون حزب حامی ریاست جمهوری در پارلمان اوکراین به عنوان رئیس هیئت اوکراینی منصوب شده است.  وی در همان روز گفت که اوکراین علاقه مند به حل و فصل دیپلماتیک اختلافات با روسیه است و توافق صلح بین کی‌یف و مسکو امکان پذیر است.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روزچهل و سومجنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تردید آمریکا در خصوص آمادگی برای تبدیل شدن به ضامن امنیت اوکراین

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته، چهارشنبه به این سئوال که آیا ایالات متحده برای تبدیل شدن به ضامن امنیت اوکراین آمادگی دارد، پاسخ مستقیمی نداد.

بلینکن از پاسخ دادن صریح به این سئوال خودداری کرده و گفت: «ما در تماس دائمی با شرکای اوکراینی خود در تمامی سطوح هستیم و از جمله در این خصوص تبادل نظر میکنیم که چه کاری می توان انجام داد تا این اتفاق دوباره تکرار نشود و این کشور بتواند در آینده از تجاوز مجدد روسیه جلوگیری کند. من قصد ندارم به جزئیات مربوط به آنچه ممکن است شامل این مباحثات شود، بپردازم.»

به گفته وی، واشنگتن قصد دارد همه تلاش خود را انجام دهد تا وضعیت فعلی اوکراین دیگر هرگز تکرار نشود.  در عین حال، وزیر امور خارجه همچنین به این سئوال که کمک‌های نظامی آمریکا در جبران تسلیحات و تجهیزات نظامی نابود شده اوکراین چه خواهد بود، پاسخی نداد.

درخواست سازمان ملل برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر در برخورد با اسیران جنگی روسیه

استفان دوژاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان جهانی در گفتگو با خبرگزاری تاس و در پاسخ به درخواست تفسیر انتشار فیلم‌هایی از کشتار اسیران جنگی روسی توسط نیروهای امنیتی اوکراین اعلام کرد که سازمان ملل متحد از انجام تحقیقات در این باره، با در نظر گرفتن تمامی شواهد مربوط به نقض حقوق بشر حمایت می‌کند.  دوژاریک گفت: «تمام گزارش‌های مربوط به نقض احتمالی حقوق بشر در اوکراین باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.»

این هفته در شبکه‌های اجتماعی فیلمی منتشر شد که در آن نظامیان اوکراینی سربازان مجروح روسی را قتل عام می کنند. این فیلم نشان داده شده که چگونه نظامیان اوکراینی چندین بار به یک سرباز روسی، که مجروح شده و در جاده دراز کشیده بود، شلیک کرده و او را به قتل رساندند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه نیز شب گذشته  اعلام کرد که تمام کسانی که مرتکب جنایات جنگی علیه سربازان اسیر شده روسی شده‌اند، پیدا خواهند شد و به دست عدالت سپرده خواهند شد.

ماکرون ادامه گفتگو با پوتین را ضروری می‌داند

امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه تاکید کرد که سیاست خود  برای حفظ تماسها و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه را کاملاً صحیح می‌داند. وی شب گذشته در شبکه تلویزیونی TF1گفت: «فکر می‌کنم این کاملاً درست است که دائماً از طرف فرانسه با رئیس ‌جمهوری روسیه صحبت کنم. این امر به ویژه "برای ایجاد یک معماری امنیتی جدید در اروپا بسیار ضروری است.»

ماکرون یادآور شد که مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین را بلافاصله پس از تصدی ریاست جمهوری فرانسه در ماه مه 2017 آغاز کرده و چنین گفتگویی را "وظیفه خود" به عنوان رئیس فرانسه میداند.

وی در خصوص رویکرد فرانسه نسبت به وضعیت اوکراین گفت: «سیاست پاریس ترکیبی از گفتگو با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به منظور دستیابی به آتش‌بس است. فرانسه به همراه شرکای خود در اتحادیه اروپا "آماده پیشنهاد تحریم‌های جدید علیه مسکو برای تاثیرگذاری بر اقداماتش در اوکراین است.»

آنتونوف، اوکراین را به کمپین اطلاعات نادرست علیه روسیه متهم کرد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده صبح امروز، پنج شنبه اعلام کرد که مقامات کی‌یف در حال تشدید کمپین اطلاعات نادرست علیه روسیه هستند و همچنان به اتهامات بی اساس علیه نیروهای نظامی روسیه ادامه می‌دهند. به گفته وی، در همین راستا، در خصوص ابتکارعمل طرف اوکراینی برای جستجوی راه‌هایی برای حل و فصل دیپلماتیک اوضاع کنونی، تردیدهای جدی بوجود آمده است.

این دیپلمات افزود، واکنش برخی کشورها به حوادث تلخ شهر بوچا تعجب آور است. همتایان غربی بدون اینکه به خود زحمت درک واقعیت رخ داده را بدهند، بلافاصله ارتش روسیه را مقصر همه چیز دانستند که این شیوه برخورد با رخدادهایی که شواهد موثقی درباره آن وجود ندارد، نیست.

سفیر روسیه بار دیگر به این واقعیت را مورد توجه قرار دارد که در زمان وقوع این حادثه نظامیان روسی چهار روز بودکه منطقه کی‌یف را ترک کرده بودند (در تاریخ 31 مارس) و چطور میشود طی این مدت کسی متوجه اجساد گروه زیادی از مردم نشده و تنها در تاریخ سوم آوریل این مسئله فیلم برداری میشود!

آنتونوف افزود: «کمپین اطلاعات نادرست دقیقاً در لحظه‌ای انجام گرفت که طرف اوکراینی آمادگی خود برای اعلام وضعیت غیرهسته‌ای، غیربلوکی و بی طرفی این کشور را اعلام کرده بود. بنابراین صداقت اظهارات مقامات کی‌یف درباره تمایل به جستجوی راه‌هایی برای حل و فصل دیپلماتیک بحران، مورد تردیدهای جدی قرار می‌گیرد.»

کاخ سفید: آمریکا سربازان خود را برای جنگ با روسیه اعزام نخواهد کرد

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید در توضیح اظهارات روز گذشته جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده قصد ندارد برای رویارویی نظامی با روسیه نیرو بفرستد و در این زمینه، دیدگاه مقامات واشنگتن بدون تغییر باقی می ماند. ساکی گفت: "بایدن هیچ قصدی برای اعزام نیرو به اوکراین یا آغاز جنگ بین نیروهای آمریکایی و روسیه ندارد."

پیش از این، بایدن در سخنانی در دیدار با نمایندگان اتحادیه‌های کارگری و صحبت در مورد رویدادهای اوکراین گفت که آماده است به همراه سربازان آمریکایی وارد جنگ شود.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: "این سخن صرفاً بیان عشق و احترام دیرین او (بایدن) برای افرادی است که در سنگرهای دفاع از کشور حضور دارند و دلیلی بر تغییر در ایالات متحده نیست.»

وزیر خارجه انگلیس از پایان دوران تعامل با روسیه خبر داد

نشریه ایندیپندنت گزارش داد که لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس قصد دارد در نشست کاری در بروکسل به همتایان خود در ناتو اعلام کند که "دوران تعامل با روسیه دیگر به پایان رسیده است." تراس معتقد است: لندن به رویکرد جدیدی برای امنیت در اروپا مبتنی بر استقامت، دفاع و بازدارندگی نیاز دارد. زمانی برای دلداری‌های دروغین نیست. روسیه در حال عقب نشینی از اوکراین نیست، بلکه به منظور تقویت تهاجم خود، دوباره در حال گروه بندی و تغییر مواضع نیروهایش است.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین قرار است توجه همتایان خود در ناتو را به بی ربط بودن قانون تأسیس شورای روسیه-ناتو در سال 1997 جلب کند که در آن یادآوری شده که هر دو طرف "یکدیگر را به عنوان دشمن ندانسته" و قصد دارند امنیت و امنیت جمعی و متقابل را ارتقا دهند. به عقیده او، ثبات در منطقه درعمل مدت‌ها پیش "از بین رفته است".

انتظار می‌رود خانم تراس در سخنرانی خود بر اهمیت تداوم ارسال تسلیحات به اوکراین، تشدید تحریم‌های ضد روسی تاکید کند و خواستار حمایت کشورهایی مانند گرجستان، مولداوی، سوئد و فنلاند از این اقدامات شود.

کرواسی از اخراج گروهی از دیپلمات‌های روسیه خبر داد

کرواسی به نشانه همبستگی با ناتو و اتحادیه اروپا قصد دارد تعدادی از دیپلمات‌های روس را از این کشور اخراج کند. گوردان گرلیچ رادمان، وزیر امور خارجه اینکشور در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل، این موضوع را اعلام کرد.

به گفته وی، این اقدام برای نشان دادن همبستگی و در پاسخ به آنچه در حال رخ دادن در اوکراین است، انجام خواهد شد.

تعدادی از کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا تعدادی از دیپلمات‌های روس را پس از انتشار گزارشاتی مبنی بر کشف گور دسته جمعی غیرنظامیان در شهر بوچای اوکراین پس از خروج نیروهای روسی از آنجا، اخراج کردند.

وزارت دفاع روسیه از برنامه اوکراین برای منفجر کردن یک انبار کلر خبر داد

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع  روسیه شب گذشته اعلام کرد که سازمان‌های اطلاعاتی اوکراین در حال برنامه ریزی برای منفجر کردن یک انبار کلر در منطقه خارکوف هستند تا روسیه را به ایجاد یک فاجعه شیمیایی متهم کنند.

این مقام نظامی همچنین یادآور شد که اوکراین اقدامات تحریک آمیزی را با مشارکت غیرنظامیان در تعدادی از مناطق مسکونی در منطقه سومی و کی‌یف تدارک دیده است.

علاوه بر این، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور روز چهارشنبه با استفاده از موشک‌های استقرار هوا دارای دقت بالا، یک انبار مملو از تجهیزات نظامی دریافتی اوکراین از کشورهای غربی را در منطقه خارکوف منهدم کردند. در این منطقه یک پایگاه سوخت تامین کننده نیاز تجهیزات نظامیان اوکراینی نیز نابود شد.

کد خبر: 1135707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =