عصری از جنس امید/ حاشیه‌نگاری از اولین روز رویداد ملی دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم

اینجا مصلی امام خمینی(ره) است، جایی که قرار است ۱۰۰۰ ایده، ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق، ۱۰۰۰ زیر ساخت دانشگاهی برای جذب بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه با یکدیگر رقابت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همین چند هفته پیش بود که صدها هزار جلد کتاب میزبان سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب بودند و حال کتاب‌ها جای خود را به محصولات ریز و درشتی داده‌اند که بر پایه دانش ساخته شده.

اینجا مصلی امام خمینی(ره) است، جایی که قرار است ۱۰۰۰ ایده، ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق، ۱۰۰۰ زیر ساخت دانشگاهی برای جذب بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه با یکدیگر رقابت کنند.

عقربه‌های ساعت چند دقیقه مانده به ۹ صبح را نشانه رفته که وارد محوطه مصلی می‌شوم، با اینکه ۸ روز از خرداد گذشته اما گرمای آفتاب ۳۰۰ نفری که در صف ورود به شبستان بودند را کلافه کرده؛ یکی مانکن به دست دارد تا محصول جلیقه تحریک عضلات بدنش که ۲۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد را به سالن ببرد؛ دیگری دستگاهی شبیه یک کولر دستی کوچک را بغل گرفته و می‌خواهد بدون چک و خنثی از از درب شماره ۱۸ وارد سالن شود، اما با پاسخ منفی تیم حفاظت، دست از پا درازتر به صف برمی‌گردد. 

تعداد افرادی که می‌خواهند وارد شبستان شوند به قدری زیاد است که ۲ درب به ورود آقایان و بانوان اختصاص داده شده و درب دیگر مخصوص افرادی است که باید وسایلشان را از دستگاه ایکس‌ری بگذرانند و بعد وارد سالن شوند. خانمی که چند مقوای لوله شده در دست دارد مدام این پا و آن پا می‌شود و زیر لب غر می‌زند: «این همه وسیله چک کردن برای چیه؟» و از مردی که سه پایه دوربین به دست دارد پاسخ می‌شوند: «محمد باقر قالیباف رئیس مجلس برای افتتاحیه مراسم می‌یاد.»

به یمن کارت خبرنگاری، هماهنگی روابط عمومی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و البته خوش‌شانسی‌ام که لپ تاپ و دوربین همراهم نیست؛ صف چک و خنثی را دور میزنم و پس از بازرسی بدنی وارد سالن شبستان می‌شوم. راستش را بخواهید به عنوان خبرنگار دلم لک زده بود برای حضور در فضای نمایشگاهی؛ برای دیدن اشتیاق جوانی که هنگام مصاحبه از محصولی می‌گوید که برای سالمندان و جانبازان ساخته؛ برای دیدن برق چشمهایش وقتی که با غرور به محصول دانش‌بنیانش نگاه می‌کند و می‌گوید که «پله‌های بالابر مدل نفربر یا ولیچر» یک پنجم نمونه خارجی قیمت دارند.

دروغ چرا، دلتنگ دیدن دانشجویان و اساتیدی خلاقی بودم که چندین ایده در مغز می‌پروراندند و حال در رویداد ملی «عصر امید» دور یکدیگر جمع شده بودند به امید آنکه بتوانند در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال» کسب و کار جدیدی را راه بیندازند. حال منِ خبرنگار از امروز تا ۱۱ خرداد مهلت دارم که با سه هزار شرکت و استارتاپ، ایده پرداز و زیرساخت‌ آزمایشگاهی و پژوهشی از نزدیک آشنا شوم و داستانشان را روایت کنم.

«پویایی با چاشنی عجله» شاید بهترین کلماتی باشد که  می‌توان با آن وضعیت غرفه‌داران را در حوالی ساعت ۱۱ صبح توصیف کرد؛ البته اگر بخواهیم صادق باشیم چاشنی عجله‌اش کمی بیشتر از پویایی به چشم می‌آمد؛ تا جایی که تا حوالی ساعت ۱۲ که برای مصاحبه با صاحبان شرکت به غرفه‌ها سر می‌زدیم، درگیر نصب بنر یا چیدمان محصولاتشان بودند. در این بین کم نبودند مدیران شرکت یا اساتید دانشگاهی که چوب و تخته بدست گرفته بودند و می‌خواستند هر چه سریع‌تر فعالیت خود را در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کنند.

چهره‌های آشنای دانشگاه آزاد در محوطه دانشگاه بیشتر می‌شوند؛ از معاونان و مدیران کل بگیر تا روسای استان‌ها و واحدها. روسای استانی دانشگاه آزاد هم هوای شرکت‌های زیر مجموعه را داشتند و نکات لازم را به آن‌ها میگفتند. مثلا هنگامی که با سید سعید طباطبایی از دنیایی با تکیه بر هویت بخشی که برای کودکان مهندسی کرده حرف می‌زدیم، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اصفهان آمد و پس از خوش و بش از او خواست که در مراسم افتتاحیه حاضر شود. 

ساعت حوالی ۳ بعدازظهر زمانی که میخواستم سری به درب ورودی سالن برای مراسم افتتاحیه بزنم، دستگاهی توجهم را جلب کرد که سه برابر من قد داشت و خارج از محوطه شبستان قرار گرفته بود. دستگاهی که برای پرس و پخت تایر کاربرد داشت و برای اولین بار در ایران تولید شده بود. به گفته ناصرارباب عضو هیئت علمی مکانیک واحد اسلامشهر، به جز هزینه انتقال، ۴ روز کامل برای مونتاژ این دستگاه در مصلی زمان گذاشته بودند. نکته جالب توجه آنجاست که ۳ کامیون در ساعات پایانی شب قطعات این دستگاه را به مصلی منتقل کرده‌ بودند.

تکاپو و جنب و جوش تیم‌های حفاظتی حوالی ساعت ۴ بعدازظهر از نزدیک بودن افتتاحیه رویداد عصر امید حکایت داشت؛ ملاقات رئیس یازدهمین مجلس شورای اسلامی از نزدیک برای بسیاری از حاضران جذاب است. بیش از ۱۵۰ نفر هنگام بازدید محمد باقر قالیباف و محمد مهدی طهرانچی اطرافشان را گرفته‌اند و همراهشان از این غرفه به آن غرفه می‌روند و همین روند بازدید از محصولات را کمی کند کرده است؛ بالاخره مراسم افتتاحیه حوالی ساعت ۵ عصر با سخنرانی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی رویداد عصر امید را بزرگترین رویداد ملی دوران حاضر دانست و اعلام کرد که دانشگاه آزاد قصد دارد هرچه در اختیار دارد، برای کسب‌وکارها به خدمت بگیرد. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دانشگاه آزاد اسلامی را دانشگاهی مردمی دانست که توانسته جایگاه منحصربفردی در حوزه دانش بنیان و پیشرفت کشور و ظهور علم در جامعه داشته باشد. قالیباف در این مراسم اعلام کرد که از ظرفیت مناسب دانشگاه آزاد در  اجرای بند ب ماده ۶ قانون جهش تولید دانش بنیان یاد کرد. «مسیر گام دوم با روح و نگاهی نو است؛ نگاهی که جوانان تازه نفس برمی‌خیزد» نیز جمله‌ای بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه اعلام کرد و گفت: بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود نگاه گسترده‌تر و جدی‌تری به مردم خواهد داشت.

من آنقدر  غرق در اخبار افتتاحیه و محصولات شده بودم که با خاموش شدن نیمی از چراغ‌های مصلی در حوالی ساعت ۶ بعدازظهر فهمیدم که اولین روز از رویداد ۴ روزه «عصر امید» به پایان رسیده؛ هنوز صدها محصول، ایده و زیر ساخت مانده بود که باید در ۳ روز باقی مانده باید داستان‌هایشان را روایت می‌کردیم...

*خبرنگار

انتهای پیام/

کد خبر: 1142386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =