فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد اعضای هیات علمی پژوهشگر هستند

معاون علم و فناوری واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد اعضا هیات علمی پژوهشگر هستند گفت: ایجاد فرهنگ پژوهشگری و فناوری در کشور نیازمند آموزش‌های متعدد است.

 به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه یک کشور است، شاخص ارزشمندی که منجر به دانایی و توانایی جامعه، تولید اشتغال و ثروت، دستیابی به رفاه و امنیت اجتماعی و در نهایت استقلال، خودکفایی و اقتدار جامعه شده تا زمینه‌ساز آینده‌ای درخشان برای آن کشور باشد. برای توسعه پژوهش در کشور نیازمند اقدامات و تدوین برنامه‌های نو هستیم.

در این زمینه باید بتوان برای توسعه و ارتقای جایگاه پژوهش در کشور در ابعاد متعدد وارد عمل شد، چون با بررسی وضعیت جوامع در حوزه‌های متعدد باید به این امر اذعان کرد که تصمیم‌گیران در حوزه‌های متعدد به ویژه مهار کم آبی، آلودگی هوا، بحران جمعیت و ... از اقدامات نو و متناسب با شرایط روز ناتوان مانده و دانشگاه با انجام پژوهش‌های کاربردی می‌تواند برای کمک به جامعه وارد عمل شود. 

تعداد پژوهشگران فعال در دانشگاه قابل دفاع نیست

داوود ثمری، معاون علم و فناوری واحد علوم و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند انجام پژوهش در کشور گفت: تاکنون به رغم اقدامات فراوان در زمینه پژوهش در دانشگاه‌ها تعداد پژوهشگران چندان قابل دفاع نیست. به عبارت دیگر در خوش بینانه‌ترین حالت ۱۵ تا ۲۰ درصد از اعضای هیات علمی پژوهشگر هستند یا پژوهش را آموخته‌اند.

معاون علم و فناوری واحد علوم و تحقیقات افزود: بنابراین ایجاد فرهنگ پژوهشگری و فناوری در کشور نیازمند آموزش‌های متعدد داشته تا بتوان به تدوین مطالب علمی پرداخته و روش‌های تحقیق را آموخته و بتوان به پایگاه‌های علمی دنیا مرتبط بود. همچنین نحوه فعالیت در آزمایشگاه‌های تخصصی از اهمیت برخوردار است. در این شرایط افراد پژوهشگر و فناور تربیت شده و به نظام تولیدات علمی و فناوری کشور می‌توان کمک کرد.

برای ارتقای جایگاه پژوهش در کشور تعداد اعضای هیات علمی پژوهشگر افزایش یابد

به گفته وی باید بتوان نقص‌ها در حوزه پژوهش را برطرف کرد. در وضعیت کنونی تعداد میزان اعضای هیات علمی در زمینه پژوهش نسبت به کل اعضای هیات علمی از فراوانی چندانی برخوردار نیست. بنابراین در گام نخست برای ارتقای جایگاه پژوهش در کشور باید تعداد اعضای هیات علمی پژوهشگر را افزایش داد.

تدوین رساله و پایان‌نامه به سمت تدوین نظام‌مند پیش برود

معاون علم و فناوری واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: برای ارتقای جایگاه پژوهش در دانشگاه‌ها و جامعه باید بتوان برای ارتقای پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی وقت بیشتری صرف کنند. نظام موضوعات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی باید به سمت تدوین رساله‌ها و پایان نامه‌های نظام‌مند پیش روند و بتوان زیرنظام و  بر اساس آن بتوان فعالیت‌ها را پیش برد، چون تمامی پیشرفت‌ها و تحولات در کشور از طریق پژوهش اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1164172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =