۷۰ درصد هزینه سبد خانوار صرف مسکن می‌شود/ کمبود زمین در تهران و ۳ استان شمالی کشور

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امروز مسکن جوانان و خانواده‌ها را دچار مشکل کرده و ۷۰ درصد هزینه سبد خانوار صرف مسکن می‌شود.

به‌ گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیج دانشجویی تهران مرکز حوزه حاج قاسم سلیمانی ( سوهانک ) امروز چهارشنبه هفتم دی نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور سید محسن دهنوی، نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار کرد.

در ابتدای نشست محسن دهنوی گفت: امروز به دلیل شرایط کشور در تمامی حوزه‌ها مباحث باید به سمت تحلیل مسائل روز پیش برود. صحبت در بین دانشجویان در حالی که دلار به ۴۲ هزار تومان  رسیده، دشوار است.

بیشتر بخوانید:

بهادری‌جهرمی: خط قرمز دولت اجرای تدابیر رهبر انقلاب است

این نماینده مجلس افزود: یکی از اهداف ما علاوه بر پاسخگویی استفاده از نظرات دانشجویان است، یکی از اهداف این مجلس پیگیری شفافیت است و شفافیت در کشور به توسعه کشور کمک می‌کند؛  به شرطی که به شکل حداکثری مورد توجه قرار بگیرد. در این مجلس قانون شفافیت مورد پیگیری قرار گرفت و امروز در مرحله مناسب و قابل قبول است.

به گفته وی، امروز مسکن جوانان و خانواده‌ها را دچار مشکل کرده و در شهرها حدود ۷۰ درصد سبد هزینه خانوار را مسکن در برمی‌گیرید. بنابراین راه حل   این بحران افزایش عرضه است و سالانه یک میلیارد مسکن عرضه می‌شود و نظارت بر اجرای قانون هم باید مورد توجه قرار بگیرد تا مشکلات مسکن برطرف شود. امروز مسکن و اشتغال جزو دغدغه‌های جوانان است.

به گفته وی مسئه دیگر وضعیت التهاب در بازار خودرو است و روز به روز شاهد کاهش کیفیت و افزایش قیمت خودرو هستیم  و همین امر طرح ساماندهی  قیمت خودرو مورد توجه قرار گرفت و به  دولت اجازه واردات خودرو داده شد.

دولت را موظف به ارائه کالا برگ کردیم

دهنوی گفت: در سال جاری توزیع  کالابرگ الکترونیک مورد توجه قرار گرفت. این در حالی است که با بررسی قیمت ها ۴۰ درصد ارزش کالابرگ  الکترونیکی  کاهش یافته و دولت را موظف به ارائه  کالا برگ کردیم. در ادامه نشست پرسش و پاسخ دانشجویان از محسن دهنوی آغاز شد.

مهار بازار خودرو از طریق واردات محقق می‌شود

در بین دانشجویان فردی ضمن از وضعیت ساماندهی مسکن و خودرو گلایه کرد. دهنوی در پاسخ به سوال این دانشجو گفت: برخی موضوعات را باید فنی و  ‌موضوعی مورد بررسی قرار داد و برخی پارامترها موضوعات کلان کشور است. برای مثال از دهه ۵۰ تا امروز کشور با تورم‌ مواجه شده است و همین امر کاهش ارزش پول ملی را به دنبال دارد. تورم همچون ریزش، تمامی ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده است. بخشی از افزایش قیمت خودرو به دلیل تورم عمومی است، اما در این فرایند کاهش کیفیت، اختلاف قیمت کارخانه و بازار و رانت ایجاد شده و واردات را تحت تاثیر قرار داده است. برای تنظیم بازار باید خودرو وارد کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: براساس پیگیری‌های انجام شده سبک واردات خودرو تاثیری بر بازار ندارد. برخی بر این باورند که واردات خودرو به نفع قشر سرمایه‌دار جامعه است، درحالی که این چنین نیست، بلکه برای مهار قیمت تولید داخل باید حاشیه قیمت خودروی وارداتی را مدیریت کرد. ریشه تورم در کشور  از کسری بودجه دولت‌ها و ناترازی بودجه بانک مرکزی است.

در دولت به دنبال کاهش کسری بودجه هستیم

وی افزود: ریشه اصلی تورم در کشور دولت‌ها هستند، چون در بودجه سالانه هزینه‌ها بیشتر از درآمد است . در کشور ما ۶۰-۷۰ درصد درآمد دولت‌ها از طریق مالیات اخذ می‌شود. بانک‌ها ریشه ناترازی اقتصاد هستند و اغلب بانک‌ها بیش از توانایی تسهیلات داده و نمی‌توان این بودجه را بازگرداند.

دهنوی تاکید کرد: برای مهار این نابه‌سامانی دولت‌ها نتوانسته تورم را مهار کنند؛ چون در ساختار کشور افزایش هزینه‌ها به شکل سالانه است. برای مثال افزایش حقوق با افزایش چند برابری تورم همراه است. در دولت به دنبال کاهش کسری بودجه هستیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در سالجاری باید به درآمد دولت را واقعی دید و هزینه‌ها را کاهش داد، گفت: باید بتوان کسری بودجه را کاهش داد. فرق بین افزایش تورم و نرخ افزایش تورم متفاوت است تا پایان سال تورم ۴۰ درصد بانک‌ها مدیریت می‌شود. با این تفاسیر تورم در سال آینده به زیر ۳۰ درصد می‌رسد.

وی درباره  وضعیت مسکن در کشور ادامه داد: کاهش عرضه مسکن باعث بروز مشکلات و به ویژه بحران در خانواده‌ها شده است. در طرح نهضت ملی مسکن اتفاقات مناسب رخ می دهد. برای مثال در تهران و سه استان شمالی کمبود زمین داریم، اما در دیگر نقاط کشور کمبود زمین نداریم. برخی از مسکن‌های مهر بعد از گذشت ۸ سال تحویل داده نشده است. برای مهار بازار مسکن اختصاص مالیات به خانه‌های خالی از اهمیت برخوردار است.

وی گفت: شاخص بهداشت و آموزش و مسائل اجتماعی را باید با یکدیگر مورد بررسی قرار داد. برخی مردم با وجود نا آرامی و اغتشاشات اخیر نجابت به خرج داده و همراهی نکردند و همین رفتار مسئولیت دولت را سنگین می‌کند و باید به اصلاحات اموربپردازد. مردم ایران این حاکمیت را می‌خواهند و همچنان پایبند ایران هستند. مردم ایران ظلم ناپذیر هستند و در صورت مشاهده ظلم هیچوقت سر خم نکردند. وظیفه حاکمیت نسبت به مردم سخت‌تر شده است. تصویر در افکار عمومی با رسانه‌ها متفاوت است و جمهور اسلامی در حال سقوط نیست. در حالی که رسانه‌های ضد انقلاب در تمامی اخبار حکومت را سقوط کرده نشان می‌دهند!

دانشجوی دیگر با مطرح کردن سوالی مبنی بر اینکه «نمایندگان مجلس نماینده مردم هستند یا نماینده دولت» انتقاد خود را مطرح کرد. دهنوی هم در پاسخ گفت: در کشور حزب نداریم و بسیاری از نماینده‌ها به شکل نانوشته جزو یکی از جریان‌های سیاسی هستند. شان نماینده مجلس در هیئت امنا و نقش نظارتی بدون دریافت حقوق است. این مجلس از نقاط ضعف و قوت برخوردار بوده و  عملکرد انقلابی و قابل قبولی داشته است.

دانشجوی دیگری سوالی در زمینه مهار تورم و کسری بودجه پرسید. دهنوی هم این چنین پاسخ داد: اصلاح قانون انتخابات با شفاف شدن هزینه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این قانون شفافیت هزینه‌های انتخاباتی نیز مهم بوده و در بلند مدت نمی‌توان انتخابات را  این چنین برگزار کرد. ایجاد تعامل در تمامی عرصه‌های کشور می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =