تجمیع دانشگاه‌های زیر هزار دانشجو/ رشته‌ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ اعلام شد

«تجمیع دانشگاه‌های زیر هزار دانشجو، غیرقانونی بودن فعالیت دو موسسه آموزش عالی و اعلام رشته‌ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «تجمیع دانشگاه‌های زیر هزار دانشجو، اعلام غیر قانونی بودن فعالیت دو موسسه آموزش عالی و اعلام رشته‌ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

تجمیع دانشگاه‌های زیر ۱۰۰۰ دانشجو به نفع کشور/ طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نشده است

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته گذشته می‌توان به «ثبت بیش از ۴۰ مجله علمی تحت نمایه بین المللی، بررسی ۱۱ رشته جدید برای راه‌اندازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و برگزاری آزمون ارتقا و گواهینامه دستیاران پزشکی در ۲۲ تیر» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

ثبت بیش از ۴۰ مجله علمی تحت نمایه بین المللی 

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم درباره نمایه‌سازی و نمایانی علم گفت: یکی از بخش‌های نمایانی علم برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فارابی است. زیرا از طریق این جشنواره ها دانشمندان که در عرصه های علمی آثار فاخر تولید کرده اند، به عنوان‌ الگو به جامعه معرفی می شوند.

وی ادامه داد: بخشی از نمایاندن داده های علمی الگوسازی و معرفی افراد موفق است.

زلفی گل با اشاره به پایگاه‌های استنادی مختلف گفت: اگر علم نمایه نکنیم، باعث اتلاف وقت گروه های مختلف خواهد شد. وقتی پژوهشگری در هر جای دنیا پژوهشی را انجام می دهد اگر نتیجه پژوهش خود را منتشر نکند، گروه یا محقق دیگری همان موضوع را انتخاب می کند که در این صورت عمر انسان ها برای یک موضوع تلف می شود. اما اگر نتایج تحقیقات در اختیار همگان قرار گیرد، عمر انسان تلف نخواهد شد.

تجمیع دانشگاه‌های زیر ۱۰۰۰ دانشجو به نفع کشور

 عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح ادغام دانشگاه‌ها با جمعیت زیر ۱۰۰۰ دانشجو اظهار کرد: به عقیده بنده تعدد دانشگاه‌ها به نفع کشور نیست. البته بیشتر این دانشگاه‌ها هم با مشکلات مکانی، کمبود امکانات رفاهی، نبود زیرساخت‌های آزمایشگاهی، کم یا زیاد بودن اعضای هیئت علمی و سایر چالش‌های دیگر مواجه هستند.

وی ادامه داد: فعالیت دانشگاه‌هایی که در یک شهرستان رشته‌های تحصیلی مشابه دارند، صحیح نیست. به عنوان مثال گروه فیزیک یک دانشگاه حدود ۷ عضو هیئت علمی دارد؛ اما به اندازه کافی دانشجو در این رشته‌ها تحصیل نمی‌کنند. از سوی دیگر گروه فیزیک دانشگاه‌ دیگری در همان شهرستان تعداد دانشجویان زیادی داشته؛ اما عضو هیئت علمی به میزان کافی در اختیار ندارد.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر این دانشگاه‌ها ادغام شوند، به نفع حوزه آموزش عالی آن شهرستان یا استان است. منابع انسانی و آموزشی به طور صحیح در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. 

بررسی ۱۱ رشته جدید برای راه‌اندازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی برنامه‌های آموزشی ۱۱ رشته جدید برای راه‌اندازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را بررسی و تصمیمات جدید برای متناسب‌سازی آموزش دانشجویان خارجی را اتخاذ کرد. شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۱ اقدام و مصوبه را در راستای برنامه‌های دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مصوب کرد.

در فروردین ماه ۱۴۰۲ تعداد سه اقدام و مصوبه در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مصوب شد.

فعالیت دو موسسه آموزش عالی غیرقانونی اعلام شد

مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی وزارت علوم، فعالیت دو مؤسسه آموزش عالی غیردولتی را به دلیل نداشتن مجوز فعالیت از سوی شورای گسترش آموزش عالی، غیرقانونی اعلام کرد.

مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم افزود: هرگونه فعالیت در سطح آموزش عالی و صدور مدرک دانشگاهی از طرف مؤسسه «پردیس دانش‌پژوهان دانشوران البرز» و «پژوهشکده دانشگاهی بین المللی پردیس البرز» به دلیل نداشتن مجوز فعّالیت آموزشی از سوی شورای گسترش آموزش عالی، فاقد وجاهت قانونی است.

عضویت ۷۲۵ موسسه در سامانه همانندجو در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱

در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۴۵ هزار استاد و ۴۲۲ هزار دانشجوی عضو سامانۀ همانندجو از ۷۲۵ مؤسسه، نزدیک به ۲۰۱ هزار درخواست همانندجویی داشته‌اند.

بر پایه تبصره 9 «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مصوب ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ هیات وزیران؛ همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش ‌عالی، پژوهشی، و فناوری دولتی و غیردولتی؛ باید تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که طبقه‌بندی ندارند، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) همانندجویی و تمام‌متن پیشنهاده‌ها (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های (پارساهای) خود را ثبت کنند.

این گزارش؛ عملکرد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش ‌عالی و پژوهشیِ دولتی و غیردولتی را در پیروی از قانون یاد شده در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

اعلام رشته‌ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ 

عناوین رشته‌های امتحانی، گرایش‌ها و ضرایب دروس هر یک از مجموعه‌های امتحانی در آزمون ورودی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

پذیرش دانشجو بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» مصوب ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و همچنین آئین‌نامه اجرایی مربوطه و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و مطابق این اطلاعیه و شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و پذیرش آزمون مذکور که در زمان ثبت‌نام (از ۲۳ تا ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۲)، توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود، صورت خواهد گرفت.

برگزاری آزمون ارتقا و گواهینامه دستیاران پزشکی در ۲۲ تیر

محمدمهدی نوروزشمسی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی گفت: آزمون ارتقا و گواهینامه دستیاران پزشکی صبح پنجشنبه ۲۲ تیر در یک نوبت برگزار می‌شود. آزمون ارتقای برای دستیاران پزشکی در دسته‌بندی سال‌های مختلف تحصیل برای دستیارانی که در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند در دانشگاه های علوم پزشکی مجری دوره دستیاری برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین با جداشدن آزمون گواهینامه از آزمون دانشنامه، آزمون گواهینامه برای دستیاران پزشکی سال آخر تحصیلی همزمان با آزمون ارتقاء دستیاری برگزار خواهد شد.

تمدید فرصت انتخاب رشته پنجاهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی

فرصت انتخاب رشته_ محل پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی تمدید شد و داوطلبان از چهارشنبه ۲۱ تیرماه به مدت ۶ روز فرصت دارند نسبت به انتخاب ۱۰۰ کدرشته محل اقدام کنند.

پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به طور همزمان در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد. ۱۳ هزار و ۴۱ نفر داوطلب در این دوره از آزمون ثبت نام کرده بودند. کلید نهایی آزمون دستیاری پزشکی ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ همزمان با انتشار کارنامه آزمون در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =