رونمایی از کتاب حقوق اسرای جنگی در اسلام

کتاب «حقوق اسرای جنگی در اسلام و حقوق بشردوستانه» نوشته عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان به بررسی ۵۴ ماه از خاطرات اسرا و تجربه آنها در اسارت می‌پردازد.

علی محبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در همدان اعلام کرد: به همت عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان کتاب حقوق اسرای جنگی در اسلام و حقوق بشردوستانه در ۴۴۵ صفحه در انتشارات مجد منتشر شد.

محبی با جزئیات بیشتر درباره کتاب حقوق اسرای جنگی در اسلام و حقوق بشردوستانه گفت: کتاب حاضر توسط کسی به رشته تحریر درآمده است که چهار سال و نیم (۵۴ ماه) از عمر خود را در کمپ نهم اسرای جنگی ایرانی در کشور عراق سپری کرده است.

وی  تصریح کرد:  حضور در اردوگاه اسرا و آشنایی با درد و رنج آنها از نزدیک و درک و لمـس کلیـه آلام و مشقات ایشان، نگرشی واقعی و دور از ظن و گمان را ایجاد می‌کند که ارزش علمی نوشته را ارتقا می‌بخشد.

محبی اظهار کرد: در حوزه علوم انسانی معمولاً تجربه و آزمایش از جایگاه قابل‌اعتنایی برخـوردار نیست، ولی در زمینهٔ حقوق اسرای جنگی که نویسنده خود در میان آنان حضورداشته و سردی و گرمی ایام پرمشقت اسارت را تحمل کرده است، وضعیت به گونه  دیگری اسـت.

استادیار گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: می‌توان با اطمینان گفت وجه تمایز این نوشته با سایر تقریرات این اسـت کـه رخـدادهای عمومی کمپ نهم اسرای جنگی عراق، با مقررات بین‌المللی و کنوانسـیونهـای مختلـف مورد تطبیق قرارگرفته است و هیچ‌یک از حقوق مورد استناد بدون دلیـل و بـدون مقـرره قانونی بیان‌نشده است.

 نگارنده این کتاب گفت: اینکه گفته شد اتفاقات عمومی، بدین خاطر اسـت کـه حـوادث و رخدادهای اردوگاه را می‌توان بـه دو گـروه عمـومی و خصوصـی تقسـیم کـرد. منظـور از رخدادهای عمومی حوادثی است که برای ۱۲۰۰ نفر از اسرای جنگـی کـه در کمـپ نهـم حضورداشته‌اند، بارها اتفاق افتاده است و کوچک‌ترین تردیدی درباره آنها وجـود نـدارد و همگی اسرای حاضر در اردوگاه، به آن اذعان و اعتراف دارند.

محبی اظهار داشت:  رخدادهای خصوصی شـامل مواردی است که برای یک یا چند نفر از اسرا رخ‌داده و عـده انـدکی از آن اطـلاع دارنـد. بی‌شک ارزش و اعتبار حوادث عمومی که از شهادت ۱۲۰۰ نفری برخوردارنـد، به‌مراتب بیشتر است.

عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: هنگامی‌که دفتر تاریخ بشریت را ورق می‌زنیم، زمـانی نیسـت کـه از جنـگ و خـونریزی سراغ نبوده و صفحات تاریخ مملو از داستانهای جنگ و درگیری انسان‌هاست و گویـا زندگی انسان درگذر تاریخ با جنگ و نبرد عجین شده است.

وی با طرح چند پرسش ادامه داد بـه راسـتی چـرا ابنـای بشـر نمی‌توانسته اند بدون جنگ و در سایه صلح و آرامش زندگی کنند؟ آدمی چـه ویژگـی دارد که سبب می‌شود صلح و دوستی از زندگی او رخت بربندد؟ به‌رغم اینکه نـوع انسان‌ها ازلحاظ فطری به صلح و آشتی گرایش داشته و از جنگ و خونریزی نفرت دارند، نمی‌توان برهه‌ای از تاریخ بشر را یافت که بدون جنگ و درگیری سپری شده باشد.

وی اظهار کرد: پرسش‌ها و چراهای زیاد دیگری وجود دارد که مجال طـرح آنهـا نیسـت. هریـک از پرسشهای بالا از جنبه‌های مختلف قابل‌بحث و بررسـی هسـتند. در رشته‌های علـوم انسانی پاسخهای متنوع، قابل‌قبول و گاه غیرقابل قبـولی برای این پرسش‌ها وجود دارد، ولی قدر مسلم این اسـت کـه زیاده‌خواهی، سـودجـویی، برتریجویی، سلطه‌طلبی، خودپسندی، خودخواهی، نژادپرستی، مذهب پرستی، حزب گرایـی و امثال اینها موجب شده‌اند تا انسان به‌طور انفرادی یا اجتماعی حقوق دیگران را نادیـده بگیرد و به‌راحتی آمال و آرزوهای تمام‌نشدنی خویش را بر تضییع حقـوق دیگـران مـرجح بداند.

محبی گفت: امروزه رویکرد دولت‌ها در مورد مسائل مربوط به جنگ و مخاصمه نسـبت بـه گذشـته تغییر کرده است. تجربه‌های تلخ بشر در زمینه درگیری‌های بین کشورها و آثار زیان‌بار آن حاکی از آن است که انسانهای پاکسرشت و نیک‌سیرت درصـدد چاره‌اندیشی بـرای جلوگیری از ایجـاد جنـگ و محافظـت از قربانیـان نـزاعهـای دولت‌ها بـوده و هسـتند.

آزاده دفاع مقدس  گفت: به دلیل شرایط خاصِ مدت اسارت، اخبار سیاسی از طرف اسرا بـا حساسـیت بیشـتری پیگیری می‌شد و نقل قولهای مکرر مسئولان و دست‌اندرکاران سازمان‌های بشردوستانه و جمعیتهای حقوق بشری به گوش می‌رسید. شـاید بتـوان گفـت نیمـی از سـال نخسـت اسارت با اعتماد به اظهارنظرهای سیاسیون بین‌المللی و با امید به آزادی گذشـت، ولـی بـا سپری شدن بیش از یک سال در اسارتگاه، اعتماد به سیاسیون عرصه  بین‌الملل به طور کلی رنگ باخت.

محبی بیان داشت: اظهارنظرهای خاویر پرز دکویار رئیس وقت سازمان ملل متحد درباره جنـگ ایران و عراق، دائم از رادیو و تلویزیون عراق منتشر می‌شد. در اوایـل اسـارت، بیـان هـر جمله‌ای از طرف او در مورد اسیران جنگ، امید تازهای را دل‌ها زنـده می‌کرد؛ به‌ویژه هنگامی‌که این اظهارنظرها به مقررات و معاهده‌های بین‌المللی مسـتند می‌شد، امیـد بیشتری به ارمغان می‌آورد.

وی  گفت: با امید به این‌گونه بیانات و آشنایی کلی با کنوانسیون سوم ژنو در مورد حقوق اسرای جنگی، از روی سادگی در مـا ایـن تصـور را ایجـاد کـرده بـود کـه

مقررات مربوط به اسرای جنگی از سوی دولتمردان عراقی به اجرا گذاشته خواهد شد، امـا پس از گذشت یک سال از اسارت، همهٔ امیدها به یأس مبدل شد. در مدت تحقیق درباره حقوق اسرای جنگی و آشنایی با مقررات نسـبتاً جـامع و کامـل در ایـن حـوزه، شـگفتی و اعجابم از نادیده انگاشتن این حقوق افزایش یافت.

 محبی  تصریح کرد: کتاب حقوق اسرای جنگی در اسلام و حقوق بشردوستانه سعی  کرده در شش فصل زوایا پیدا و پنهان اسارت رزمندگان اسلام در عراق را به تصویر بکشاند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد در فصل اول این کتاب کلیات و مفاهیم، در فصل دوم اصول، حمایت‌ها و اجرای حقوق بشردوستانه مسئولیت کیفری افراد در قبال نقض حقوق بشردوستانه و در فصل سوم: اسرای جنگی از دیدگاه حقوق بشردوستانه بین‌المللی تاریخ، مبانی، منابع و قواعد کلی بیان‌شده است.

وی اظهار کرد: در فصل چهارم حقوق اسرای جنگی از دیدگاه حقوق بشردوستانه (حقوق حمایتی، مالی، بهداشتی، رفاهی، مذهبی، فرهنگی، انتقال و دادرسی منصفانه) در فصل پنجم حقوق اسرا در اسلام و در فصل ششم جنایات جنگی مربوط به اسرای جنگی و محاکم صالح به رسیدگی به رشته تحریر درآمده است.

کد خبر: 1194280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =