چطور تاثیرات مخرب طلاق بر فرزندان را کم کنیم؟ / والدین چهره یک دیگر را مقابل کودک تخریب نکنند

روانشناس گفت: پدرو مادر نباید پس از طلاق چهره یکدیگر را مقابل فرزندشان تخریب کنند چراکه این تخریب حتی از خود طلاق هم بیشتر آسیب می‌زند و می‌توانند برای بهبود شرایط عاطفی فرزندشان، از یک روانشناس کمک بگیرند تا بتوانند نحوه طلاق بهتری داشته باشند. 

علیرضا واحدی روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در رابطه با تاثیر طلاق بر فرزندان، گفت: طلاق به فرزندان احساس رهاشدگی و بی‌امنیتی می‌دهد و باعث به وجود آمدن دلبستگی‌های ناایمن، اضطراب و اجتناب در آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

رفتارهای اشتباه در زندگی مشترک که منجر به طلاق می‌شود

وی افزود: طلاق والدین باعث می‌شود این کودکان در زندگی‌ عاطفی‌شان دچار بی‌ثباتی شوند و یا حتی از برقراری ارتباط با دیگران، به دلیل ترسی که از رهاشدگی دارند، هراس داشته باشند و دچار مشکل شوند.

روانشناس اظهار کرد: پدرو مادر نباید پس از طلاق چهره یکدیگر را مقابل فرزندشان تخریب کنند چراکه این کار حتی از خود طلاق هم بیشتر به کودک آسیب می‌زند. زوج‌ها می‌توانند برای بهبود شرایط عاطفی فرزندشان، از یک روانشناس کمک بگیرند تا بتوانند طلاق بهتری داشته باشند و باید طوری به فرزند خود القا کنند که این طلاق برای بهبود شرایط زندگی‌شان لازم است نه اینکه به آن مانند یک بحران نگاه کنند.

وی افزود: بیشتر پدر و مادرها دعواهای خود را در خانه و مقابل فرزندشان انجام می‌دهند که این باعث می‌شود رابطه فرزند و والدین کمرنگ شود و اصولا یکی از طرفین دیگری را محکوم می‌کند که این امر موجب دل‌زدگی و دیدگاه منفی کودک به آن والد می‌شود. پس از طلاق، باید رابطه متوازنی بین فرزند، پدر و مادر باشد؛ اگر پدر و مادر یکدیگر را در حضور فرزند تخریب کنند، این توازن بهم می‌خورد.

روانشناس عنوان کرد:  بعضی از زوج‌ها تازه باهم ازدواج کرده‌اند رابطه‌شان در وضعیت بدی قرار دارد و با هم مشکلاتی دارند؛ برخی از آشنایان به اشتباه به آنان توصیه می‌کنند برای بهتر شدن رابطه‌شان اقدام به فرزندآوری کنند اما این کار جلوی جدایی زوج‌ها را نمی‌گیرد فقط آن را به تعویق می‌اندازد.

وی افزود: بعضی از پدر و مادرها به فرزندشان می‌گویند؛ اگر ما تا الان این رابطه را حفظ کردیم و جدا نشدیم فقط به خاطر تو بوده است. این حرف باعث به وجود آمدن احساس گناه و  ناکافی بودن در فرزند می‌شود و کودک حس اضافی بودن می‌کند و اینگونه برداشت می‌کند که همه چیز تقصیر وی است و این شرایط، ترامای سخت و بحرانی عجیب غریب برای وی ایجاد می‌کند.

واحد شرح داد: اصولا یا باید همیشه فقط مادر یا پدر از فرزند مراقبت کند. کلا باید کسی که از کودک یا نوجوان مراقبت می‌کند، ثابت باشد یعنی اینکه هرماه شخص تازه‌ای سرپرستی وی را به عهده نگیرد.

وی افزود: افرادی که قرار است از کودک نگه‌داری کنند، باید چتر عاطفی برای کودک به وجود بیاورند یعنی احساس رشد و کافی بودن به وی بدهند. کسی که از کودک مراقبت می‌کند باید به کودک توجه کند و وی را در جمع‌های خانوادگی بپذیرند یعنی با این تفکر که فرزند طلاق است، وی را طرد نکنند. پس از طلاق، اطرافیان باید وضعیت را برای کودک نرمال سازی کنند چراکه این باعث می‌شود از ترامایی که برای کودک اتفاق افتاده است، به مقدار قابل توجهی کاسته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =