فقط ۲ درصد رساله‌های دکتری تقاضامحور است

مدیر امور پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: کارهای پژوهشی دانشجویان ارشد و دکتری می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند، اما متاسفانه تنها دو درصد رساله‌های دکتری تقاضامحور است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد عسکریان مدیر امور پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که این آمار بر اساس خوداظهاری دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، افزود: همه پایان‌نامه‌ها ثبت نمی‌شوند و همه دانشگاه‌های وزارت علوم هنوز به بانک اطلاعات پژوهش‌ها متصل نشده‌اند. اطلاعات دانشگاه آزاد نیز به این پایگاه متصل نشده است.

بیشتر بخوانید:

هیچ محدودیتی برای بین‌المللی‌سازی علم نداریم

وی با بیان این که متاسفانه فقط دو درصد رساله‌های دوره دکتری تقاضامحور هستند، گفت: ما ۱۲۶ هزار دانشجوی دکتری و ۴۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که قطعا کارهای پژوهشی آنها می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و کشاورزی و صنعت راهگشا باشد، اما به این موضوع آنچنان که باید اهمیت داده نشده است.

مدیر امور پژوهش ستاد علم و فناوری اظهار کرد: اگر دانشگاه می‌خواهد مشکلات را حل کرده و گره‌ای را باز کند، باید با صنعت و جامعه ارتباط داشته باشد و کارهای پژوهشی باید بر اساس نیازها باشد که این مساله با موضوع رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی افزود: در حال حاضر ما در هر زمینه‌ای که موفق هستیم و کشور در آن پیشرفت کرده، به خاطر ارتباط خوب صنعت و دانشگاه در آن حوزه بوده است که این موضوع باید در دیگر مسائل نیز مورد توجه قرار بگیرد.

به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیر امور پژوهش ستاد علم و فناوری در گفتگویی با رادیو گفت‌وگو تصریح کرد: موضوع پایان‌نامه را دانشجو انتخاب کرده و با اساتید مشورت می‌کند و استاد و گروه آموزشی باید موضوع را تایید کنند. ما الزامی نداریم که موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها تقاضا محور باشد. پایان‌نامه‌ها و کارهای پژوهشی باید بر اساس تقاضای جامعه باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =