آخرین تحولات اوکراین| مشاهده یک پهپاد آمریکایی دیگر بر فراز دریای سیاه

عدم محدودیت در استفاده اوکراین از سیستم دفاع هوایی از دید کاخ سفید، لزوم توجه غرب به آمادگی روسیه برای مذاکرات صلح، دیدار احتمالی زلنسکی و بایدن در اروپا و تاکید بر لزوم دعوت از مسکو برای شرکت در کنفرانس سوئیس، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که تمام خطوط قرمز در مورد درگیری در اوکراین دیگر ناپدید شده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| کاخ سفید درصدد تامین سامانه دفاع هوایی بیشتر برای کی‌یف است

او شب گذشته در کانال تلگرامی خود نوشت: «تمامی خطوط قرمزها دیگر از بین رفته‌اند. همه چیزهایی که دیروز غیرقابل تصور به نظر می‌رسید، امروز دیگر واقعیت پیدا کرده‌اند. این امر موجب تشدید می‌شود؟ بله.»

علاوه بر این، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته اعلام کرد که واشنگتن هرگز اوکراین را در استفاده از سیستم‌های دفاع هوایی خارج از حریم هوایی خود محدود نکرده است.

او گفت: «هیچ محدودیتی برای سرنگونی هواپیماهای دشمن توسط اوکراینی‌ها وجود نداشت، حتی زمانی که آن هواپیماها لزوماً در حریم هوایی اوکراین نباشند. من در مورد این واقعیت صحبت می کنم که کی‌یف می‌تواند هواپیماهای روسی که یک تهدید فوری هستند، را ساقط کند. آنها از ابتدای درگیری این کار را انجام داده‌اند.»

کربی همچنین تاکید کرد که مقامات اوکراینی "دستوراتی که به آنها داده شده" را درک می‌کنند. علاوه بر این، وی افزود که ایالات متحده «نمی‌تواند به صورت روزانه بر استفاده از سلاح‌های آمریکایی ارائه شده توسط نیروهای مسلح اوکراین نظارت داشته باشد».

یک روز قبل نیز این مقام کاخ سفید گفته بود که ایالات متحده به ارتش اوکراین اجازه داده تا از استفاده «ویژه و محدود» از سلاح های آمریکایی برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه استفاده کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و سی‌ و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

نشریه آمریکایی: غرب نباید آمادگی روسیه برای مذاکرات را نادیده بگیرد

نشریه آمریکایی "The American Conservative" در تحلیلی نوشت که کشورهای غربی باید از بی توجهی به باز بودن رهبری روسیه برای مذاکرات درباره اوکراین دست بردارند.

نویسندگان این مطلب این واقعیت را مورد توجه قرار دادند که طی چند هفته گذشته کرملین اظهارات زیادی در مورد آمادگی روسیه برای مذاکره برای حل دیپلماتیک مناقشه بیان کرده است. این موضوع به ویژه، در بیانیه مشترک ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهور روسیه چین در پکن مورد تاکید قرار گرفت.

علاوه بر این، پوتین در سفر به بلاروس نیز در این باره صحبت کرده و تاکید نمود که مذاکرات باید بر اساس توافقات قبلی انجام شده در استانبول باشد.

به گفته ناظران این نشریه، پوتین پیشنهاد کرده که یک توافق صلح احتمالی می‌تواند بخشی از یک توافق جامع جدید در خصوص تضمین امنیت در اروپا برای همه باشد. و این موضوع آشکارا به نفع اوکراین و کشورهای اروپایی خواهد بود. توافقنامه صلح استانبول تا حدی توسط غربی‌ها مسدود شد، زیرا در آن زمان آنها از ارائه ضمانت‌های امنیتی به اوکراین که ناتو را مجبور به جنگ با روسیه در صورت تهاجم می‌کرد، خودداری میکردند. ولی در شرایط کنونی، یک ساختار امنیتی جامع اروپایی که هر دو کشور را پوشش می‌دهد می‌تواند نگرانی‌های غرب را کاهش دهد و در عین حال تضمین‌های امنیتی را برای اوکراین و روسیه ارائه کند.

این مقاله در پایان یادآور شد: «اکنون با توجه به اینکه هر ماه ده‌ها هزار سرباز اوکراینی مجروح یا کشته می‌شوند و خطر از دست دادن سرزمین‌های بیشتری وجود دارد، آیا ارزش آن را ندارد که حداقل گزینه مذاکره با روسیه بررسی شود؟»

سالیوان: بایدن ممکن است در فرانسه یا ایتالیا با زلنسکی ملاقات کند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که جو بایدن در طول سفر خود به اروپا، دو موقعیت دارد که با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ملاقات کند، یکی در فرانسه در رویدادهای مربوط به هشتادمین سالگرد فرود نیروهای متفقین در نرماندی و دومین در اجلاس سران گروه G۷ در ایتالیا.

سالیوان گفت: «رئیس‌جمهور ظرف یک هفته دو تعامل مهم با رئیس‌جمهور زلنسکی خواهد داشت. زلنسکی و بایدن در فرانسه و همچنین در ایتالیا برای اجلاس G۷ در یک مکان حضور خواهند داشت.»

پیش از این، سخنگوی رئیس جمهور اوکراین، گفت که این احتمال وجود دارد که زلنسکی شخصا در نشست سران کشورهای گروه هفت (G۷) که در روزهای ۱۳ تا ۱۵ ژوئن در استان آپولیا ایتالیا برگزار می شود، شرکت نکند.

طرح G۷ برای اعطای وام به اوکراین با استفاده از سود دارایی‌های روسیه

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا شب گذشته هنگام سخنرانی در کمیته تخصیص بودجه سنای آمریکا اعلام کرد که کشورهای عضو گروه G۷ در حال بررسی طرحی برای ارائه وامی به اوکراین هستند که با استفاده از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه بازپرداخت شود.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان کار روی این طرح را نهایی کرد تا در نشست سران آتی G۷ در هفته آینده به رهبران ارائه شود.

به گفته وزیر خزانه داری آمریکا، واشنگتن در حال حاضر با متحدان و شرکای خود در مورد امکان استفاده از دارایی‌های روسیه برای کمک به کی‌یف رایزنی می‌کند.

خانم یلن همچنین تاکید کرد: دارایی‌های قابل توجهی از صندوق‌های دولتی روسیه - حدود ۲۰۴ میلیارد دلار - در پلت فرم بین المللی یوروکلیر " Euroclear " در بلژیک ذخیره شده است. آنها دیگر به روسیه تعلق ندارند و اکنون اتحادیه اروپا اقداماتی را برای برداشتن این سودها و هدایت بیشتر آنها برای رفع نیازهای اوکراین انجام داده است.

به گفته او، بدین ترتیب این سود بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار در سال خواهد بود و تا زمانی که منجمد باقی بماند، انباشته خواهد شد. صحبت بر سر مبلغی معادل ۵۰ میلیارد دلار است.

مشاهده یک پهپاد آمریکایی دیگر بر فراز دریای سیاه

داده‌های منتشره از سوی Flightradar۲۴ در روز دوشنبه مشخص کرده است که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین شناسایی RQ-۴B گلوبال هاوک (UAV) متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده که در آسمان دریای سیاه در حدود ۲۵۰ کیلومتری از یالتا در حال پرواز مشاهده شده است.

طبق این اطلاعات، این پهپاد از حریم هوایی بلغارستان عبور کرد و مسیری را به سمت آبهای ساحلی دریای سیاه پیمود.

روز گذشته مشخص شد که یک پهپاد شناسایی آمریکایی RQ-۴B Global Hawk در حین ماموریت بر فراز دریای سیاه در نزدیکی کریمه از صفحه رادارها ناپدید شد.

در اواخر ماه می نیز یک پهپاد از نوع RQ-۴B Global Hawk در آسمان دریای سیاه و نزدیک بندر سوچی مشاهده شده بود.

بزرگترین حزب سوئیس خواستار دعوت از روسیه در کنفرانس اوکراین شد

حزب مردم سوئیس (SVP) که بزرگترین فراکسیون در پارلمان سوئیس است، از رهبری این کشور خواست تا روسیه را به کنفرانس مربوط به اوکراین دعوت کند.

در بیانیه منتشر شده در وب سایت رسمی این حزب آمده است: نشست سران سوئیس نباید به یک کنفرانس یک طرفه صرفاً تبلیغاتی و تامین کننده سلاح برای کی‌یف تبدیل شود. چنین برخوردی پیامدهای ویرانگری خواهد داشت و سوئیس را بیشتر به این درگیری خواهد کشاند. شورای فدرال باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که طرف روسی نیز در کنفرانس بورگنستاک شرکت خواهد کرد. این به معنای دعوت رسمی کتبی از روسیه توسط سوئیس است.

این حزب یادآور شد: روسیه قبلاً به صراحت اعلام کرده که قصد ندارد در کنفرانس شرکت کند. این امتناع، در واقع نتیجه حمایت عجولانه دولت سوئیس از یکی از طرفین این درگیری نظامی است که با مواضع بی طرفانه همیشگی این کشور مغایرت دارد.

آنها تاکید کردند که رهبری سوئیس باید به اصول بی طرفی بازگردد، در غیر این صورت شورای فدرال سوئیس مسئول تشدید احتمالی درگیری پس از اجلاس سران خواهد بود.

بلومبرگ: هدف از اجلاس سوئیس مشارکت دادن روسیه در مذاکرات آتی است

آژانس خبری بلومبرگ با اشاره به پیش نویس سند پایانی کنفرانس سوئیس، گزارش داد که شرکت کنندگان در این اجلاس سران که به موضوع اوکراین اختصاص دارد، پس از افزایش سطح اعتماد، قصد دارند روسیه را نیز در مذاکرات آینده مشارکت دهند.

کنفرانس اوکراین در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در بورگنستاک سوئیس برگزار خواهد شد. اکنون مشخص شده که ولادیمیر زلنسکی «فرمول صلح» خود را از ده ماده به سه ماده کاهش داده است. به گفته کارشناسان، این کار برای جذب هر چه بیشتر رهبران برای شرکت در این نشست انجام شد.

نویسندگان سند پایانی همچنین یادآور شدند که اگرچه روسیه به این نشست دعوت نشده، ولی مسلماً پایان دادن به درگیری باید با مشارکت کی‌یف و مسکو مورد بحث قرار گیرد.

بایدن در مصاحبه با تایم توصیه کرد سخنرانی ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ پوتین را بخوانند

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، روز گذشته در مصاحبه با مجله آمریکایی "تایم" نسخه سخنرانی ولادیمیر پوتین خطاب به شهروندان روسی در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ در مورد به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را همراه خود آورده و به خواندن توصیه کرد که آن را مطالعه کنند.

او یادآور شد که پوتین در آن سخنرانی اشاره کرد که اوکراین را به طور جدایی ناپذیر با فرهنگ و فضای معنوی روسیه مرتبط می‌داند و اوکراینی‌ها قبلاً خود را روس می‌خواندند و هنوز در سرزمین‌هایی زندگی می‌کنند که از نظر تاریخی متعلق به روسیه است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1232992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =