آخرین تحولات اوکراین| حمایت نخست‌وزیر اسلواکی از سفر اوربان به مسکو و کی‌یف

تاکید مجارستان بر وظیفه برقراری صلح در اوکراین، رضایت اوربان از نتیجه مذاکراتش با پوتین، مخالفت بروکسل با ابتکار عمل بوداپست، نگرانی واشنگتن و خشم کی‌یف از سفر اوربان به مسکو و تلاش برای تقویت پدافند هوایی اوکراین، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان شب گذشته اعلام کرد که اهداف سفر خود به مسکو را محقق شده می‌داند. او در صفحه خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «من مذاکرات خود در مسکو با رئیس‌جمهور پوتین را به پایان رسانده‌ام. هدف من باز کردن کانال‌های ارتباط مستقیم و شروع گفتگوها درباره کوتاه‌ترین راه به سوی صلح بود. این ماموریت انجام شد و تلاش بعدی در واشنگتن ادامه خواهد یافت.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی پیشنهاد مجارستان را رد کرد

نخست‌وزیر مجارستان، عصر روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از مذاکراتش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مسکو، تاکید کرد که وظیفه اصلی ریاست کشورش بر شورای اتحادیه اروپا طی شش ماه آینده مبارزه برای دستیابی به صلح است. اوربان تاکید کرد: «اروپا به صلح نیاز دارد. بدون دیپلماسی نمی‌توان به صلح دست یافت. برای این منظور باید تلاش کرد و راه‌های دستیابی به صلح با پوتین مورد بحث قرار گرفت.»

به عقیده وی، دیدار با پوتین در کاخ کرملین خاص بود، زیرا در زمانی انجام شد که اروپا به صلح نیاز داشت. نخست‌وزیر مجارستان اعتراف کرد که بحران اوکراین بر اقتصاد کشورهای اروپایی و رقابت‌پذیری آنها تاثیر منفی گذاشته است.

اوربان که کشورش ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه، راههای حل و فصل بحران اوکراین و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار داد. ولادیمیر پوتین نیز تأکید کرد که نخست‌وزیر به عنوان شریک دیرین روسیه و همچنین به عنوان رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا به مسکو سفر کرده و دیدگاهش درباره مسائل پیرامون اوکراین دارای اهمیت است.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در واکنش به اظهارات تند مقامات اروپایی به سفر ویکتور اوربان به مسکو یادآور شد که مجارستان یک کشور مستقل است. سییارتو یادآور شد که سفر نخست وزیر اوربان به روسیه، می تواند صلح در اوکراین را نزدیک‌تر کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و شصت و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

اوربان سیاست ناتو در قبال اوکراین را مخالف با ارزش‌های ائتلاف خواند

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در مقاله‌ای که صبح امروز، شنبه، در مجله آمریکایی "نیوزویک" منتشر شده، به این واقعیت اشاره کرد که آماده‌ شدن ناتو برای انجام عملیات نظامی در اوکراین با ارزش‌های اصلی ائتلاف آتلانتیک شمالی مغایرت دارد. این مطلب به مناسبت اجلاس ناتو که قرار است از ۹ تا ۱۱ جولای در واشنگتن برگزار شود، منتشر شد.

اوربان در این مقاله نوشت: «ناتو به نقطه‌ای بحرانی نزدیک می‌شود. باید به یاد داشت که موفق‌ترین اتحاد نظامی در تاریخ جهان به عنوان یک پروژه صلح‌آمیز آغاز شد و موفقیت آینده آن به توانایی در حفظ صلح بستگی دارد. ولی امروز، جنگ به جای صلح و حمله به جای دفاع در دستور کار قرار گرفته و همه این‌ها با ارزش‌های اصولی در ناتو مغایرت دارد.»

او همچنین تأکید کرد که مجارستان ابتدا به ناتو پیوست تا صلح و دفاع از کشور خود را تأمین کند. دولت مجارستان می‌خواست به رفاه و شکوفایی شهروندان خود بپردازد و به همین دلیل به ناتو پیوست که می‌توانست مجارستان را از نگرانی‌های دفاعی کشور رها کند.

استولتنبرگ: اوربان در مذاکرات مسکو فقط نماینده ناتو نیست

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در جریان سفر به مسکو فقط نماینده کشور خود است و نماینده ناتو نیست. او در یک کنفرانس خبری در بروکسل در این باره گفت: «او نماینده کشور خود است، نه ناتو.»

استولتنبرگ همچنین اشاره کرد که بوداپست مقامات بروکسل را از پیش از این سفر به روسیه مطلع کرده بود. او افزود: انتظار می‌رود که طرف مجارستانی بتواند نتیجه مذاکرات انجام‌شده در مسکو را در جریان نشست ناتو در واشنگتن که هفته آینده برگزار می‌شود، با متحدان خود در میان بگذارد.

استولتنبرگ یادآور شد که چند روز پیش اوربان به کی‌یف هم سفر کرده بود. دبیرکل ناتو تاکید کرد که تمامی اعضای ناتو، از جمله مجارستان، از «تمامیت ارضی اوکراین» حمایت می کنند.

شولتز: اوربان در مسکو فقط نماینده مجارستان است، نه اتحادیه اروپا

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، شب گذشته، جمعه، در جریان یک نشست خبری از این مسئله انتقاد کرد که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، نیازی ندیده که او را از سفر خود به مسکو مطلع کند.

در جریان این نشست خبری، یکی از خبرنگاران پرسید آیا اوربان که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، شولتز را از برنامه‌های خود مطلع کرده است. شولتز با خنده پاسخ داد: «خیر. البته چون او نماینده شورای اروپا در سطح بین‌المللی نیست، احتمالاً فکر کرده که مجبور به اطلاع دادن در این باره نبوده است.»

شولتز تاکید کرد که اتحادیه اروپا در عرصه بین‌المللی توسط شارل میشل، رئیس شورای اروپا، و آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر سابق پرتغال که به این سمت منصوب شده، نمایندگی می‌شود. بنابراین، سفر نخست‌وزیر مجارستان به مسکو از طرف بوداپست انجام می‌شود، نه بروکسل.

کاخ سفید از سفر اوربان به مسکو ابراز نگرانی کرد

کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده نگران سفر ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، به مسکو است و این سفر را مغایر با تلاش‌ها برای برقراری صلح در اوکراین می‌داند. کارین ژان-پیر، سخنگوی رسمی کاخ سفید، شب گذشته در یک نشست خبری گفت: «ما نگران سفر نخست‌وزیر اوربان به مسکو هستیم و معتقدیم که این سفر با تلاش‌ها برای برقراری صلح در اوکراین تناقض دارد.»

ژان-پیر همچنین اشاره کرد که نخست‌وزیر مجارستان در آستانه نشست ناتو در واشنگتن به روسیه سفر کرده است. به عقیده او، این نشست باید نشان‌دهنده وحدت نظر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی درباره اوکراین باشد.

ابراز نارضایتی وزارت خارجه اوکراین از سفر نخست‌وزیر مجارستان به روسیه

وزارت امور خارجه اوکراین از سفر ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، به مسکو ابراز نارضایتی کرده است. در بیانیه‌ای که روز جمعه در وب‌سایت رسمی وزارت خارجه اوکراین منتشر شد، آمده است: «در ارتباط با سفر روز جمعه نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان به مسکو ، وزارت خارجه اوکراین اعلام می‌کند که این تصمیم بدون هماهنگی یا مشورت با مقامات کی‌یف از سوی طرف مجارستانی اتخاذ شده است.»

در وزارت خارجه اوکراین تاکید شد که آنها مخالف هرگونه مذاکره‌ای هستند که بدون مشارکت کی‌یف در باره این کشور صورت گیرد.

لغو دیدار وزرای خارجه مجارستان و آلمان

خبرگزاری رویترز امروز، شنبه، گزارش کرد که دیدار برنامه‌ریزی‌شده پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان و آنالنا بربوک، همتای آلمانی وی در بوداپست لغو شد که این امر واکنش منفی از سوی آلمان را به دنبال داشت.

در این گزارش آمده است که در نمایندگی دیپلماتیک آلمان از این مسئله ابراز تعجب شده و خواستار «بحث جدی و صادقانه» به‌ویژه در زمینه سفر روز جمعه ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان به مسکو شده‌اند. نماینده وزارت امور خارجه آلمان نیز تایید کردند که این دیدار به تعویق خواهد افتاده است.

حمایت نخست‌وزیر اسلواکی از سفر اوربان به مسکو و کی‌یف

رابرت فیتسو، نخست‌وزیر اسلواکی، در اولین حضور عمومی خود پس از سوء قصد به جانش، از سفر اوربان به روسیه حمایت کرد و اقدام نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان، که به کی‌یف و مسکو سفر کرده بود، را تحسین کرد.

فیتسو در یک مراسم مذهبی در اسلواکی، گفت: «می‌خواهم از نخست‌وزیر مجارستان که بدون هیچ تردیدی به کی‌یف و مسکو سفر کرد، تقدیر کنم. اگر وضعیتم اجازه می‌داد، خوشحال می‌شدم که در این اقدام به او بپیوندم.»

او افزود: «مذاکرات صلح و ابتکارات صلح‌آمیز کافی نیستند، تکرار می‌کنم: کافی نیستند و باید تلاش بیشتری انجام گیرد.»

انتقاد از واکنش رئیس کمیسیون اروپا به سفر اوربان به روسیه

فوریان فلیپو، رهبر حزب «میهن‌پرستان» فرانسه اعلام کرد که واکنش اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، به سفر نخست‌وزیر مجارستان، به مسکو نشان‌دهنده تمایل اتحادیه اروپا به تشدید تنش در اوکراین است.

فلیپو در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «پس از سفر به کی‌یف، ویکتور اوربان به مسکو رفت تا به دنبال راه‌حل صلح‌آمیز باشد. در مقابل، فون در لاین از این سفر خشمگین شده و هر گونه تلاش برای جستجوی صلح را محکوم می‌کند. اکنون همه چیز روشن است: اتحادیه اروپا مخالف صلح و طرفدار جنگ است.»

این سیاستمدار فرانسوی اضافه کرد که چنین واکنشی «دیوانه‌وار و در عین حال قابل توجه» است.

روز جمعه فون در لاین در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نگرانی خود را در مورد سفر اوربان به روسیه ابراز کرده و گفته بود که «سیاست سازش» نمی‌تواند به درگیری نظامی در اوکراین پایان دهد و تنها وحدت و قاطعیت می‌تواند راهی به سوی حل و فصل باشد.

مدودف: واکنش اروپا به سفر اوربان به مسکو هیستریک است

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه اعلام کرد که واکنش مقامات اروپایی به سفر ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به مسکو و دیدار وی با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هیستریک است که باز هم نشان می دهد که اتحادیه اروپا و آمریکا به جنگ نیاز دارند نه صلح.

وی در صفحه انگلیسی زبان خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: هیستری سیاستمداران کوته‌بین اروپایی در مورد سفر نخست وزیر اوربان به مسکو و دیدار او با رئیس جمهور پوتین تأیید می کند که اتحادیه اروپا و اربابان آمریکایی آنها به جنگ نیاز دارند نه صلح.

اقدامات جدید آمریکا برای تقویت پدافند هوایی اوکراین

یک مقام بلندپایه آمریکایی که نامش فاش نشده، اعلام کرد که دولت ایالات متحده قصد دارد در نشست سران ناتو در واشنگتن، اقدامات جدیدی را برای تقویت دفاع هوایی نیروهای مسلح اوکراین اعلام کند.

او گفت: «ما به همراه برخی از متحدان خود بر حمایت از پدافند هوایی اوکراین تمرکز خواهیم کرد. ما قصد داریم حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی خود را ادامه دهیم.»

علاوه بر این، همانطور که این مقام کاخ سفید یادآور شد که در این اجلاس در مورد "تلاش های طولانی مدت" صحبت خواهد شد که می تواند به "پلی برای عضویت" اوکراین در ناتو تبدیل شود. این کمک شامل «هماهنگی آموزش نظامی اوکراین، هماهنگی فنی و توسعه لجستیک نظامی» خواهد بود. به عقیده او، نتایج آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های F-۱۶ هم "بسیار خوب" و راضی کننده است.

استولتنبرگ: موضوع اصلی اجلاس ناتو ارسال تسلیحات به اوکراین است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد که موضوع اصلی نشست آتی سران ناتو ارسال تسلیحات و آموزش نظامیان اوکراینی خواهد بود. استولتنبرگ گفت: «یکی از موضوعات اصلی تقویت حمایت از اوکراین خواهد بود. من امیدوارم که متحدان با بسته حمایتی قابل توجهی موافقت کنند.»

وی همچنین اشاره کرد که در این نشست تصمیم‌گیری درباره تخصیص سامانه‌های دفاع هوایی به کی‌یف انجام خواهد شد. علاوه بر این، استولتنبرگ یادآور شد که کشورهای ناتو بسته جدیدی از حمایت‌ها را برای اوکراین تصویب خواهند کرد و انتظار می‌رود توافقات دوجانبه امنیتی بین کشورهای عضو ناتو و اوکراین صورت گیرد.

سومین سامانه پاتریوت از آلمان به اوکراین رسید

سومین سامانه موشکی پاتریوت از آلمان به اوکراین رسیده است. این خبر را مارتین یگر، سفیر آلمان در کی‌یف اعلام کرد. وی در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سومین سامانه موشکی پاتریوت از آلمان هم به اوکراین رسیده است.»

به گفته سفیر، نظامیان اوکراینی در ماه‌های اخیر آموزش‌های لازم برای استفاده از این سامانه‌ها را در آلمان گذرانده‌اند.

پیش از این بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که برلین نمی‌تواند سامانه‌های پاتریوت بیشتری به اوکراین تحویل دهد، زیرا سه سامانه قبلاً تخصیص داده شده است.

امیدواری اردوغان به از سرگیری توافق غلات دریای سیاه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از بازگشت از آستانه که در آنجا در نشست سازمان همکاری شانگهای شرکت کرده بود، اعلام کرد که ترکیه امیدوار به از سرگیری توافق غلات دریای سیاه در قالبی جدید است. وی گفت که روسیه و ترکیه قصد دارند به کار بر روی حل مسائل مربوط به مشارکت روسیه در کریدور غلات دریای سیاه ادامه دهند.

اردوغان افزود که در دیدار با پوتین «آغاز بسیار خوبی» برای کریدور غلات دریای سیاه رقم خورده است. وی اظهار داشت: «من باور دارم که با نتایجی که از کار در این زمینه به دست خواهیم آورد، کریدور غلات دریای سیاه را دوباره عملیاتی خواهیم کرد.»

ترکیه قصد دارد تا به زودی یک کریدور جدید ایجاد کند که از کشورهای غربی دور خواهد شد. این مسیر از طریق ترکیه، آفریقا و دیگر مناطقی که نیاز به مواد غذایی دارند، عبور خواهد کرد. اردوغان افزود که این مسیر می‌تواند به رفع نیازهای غذایی مناطق مختلف کمک کند.

اوکراین از توافق ترانزیت کشورهای مشترک المنافع خارج شد

اوکراین به طور یکجانبه از توافقنامه مربوط به «مقررات ترانزیت از طریق خاک کشورهای عضو جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS)» خارج شده است. تاراس ملنیچوک، نماینده دولت اوکراین در پارلمان اعلای این کشور روز جمعه این موضوع را اعلام کرد.

این توافقنامه در سال ۱۹۹۹ در مینسک امضا شد و کی‌یف آن را در فوریه ۲۰۰۱ تصویب کرد. پیش‌تر، در اواسط ماه مه، اوکراین از چندین توافقنامه دیگر این جامعه نیز خارج شده بود، از جمله سند مربوط به نیروهای مسلح و نیروهای مرزی ۱۹۹۱ و همچنین توافقنامه ایجاد کمیسیون مشورتی مشترک در زمینه خلع سلاح که در سال ۱۹۹۲ امضا شده بود.

ژنرال اوکراینی: ارتش برای ادامه نبردها منابع انسانی کافی ندارد

ایگور رومانینکو، ژنرال بازنشسته اوکراینی روز جمعه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که الکساندر سییرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، نیروی کافی برای مقابله با روسیه در تمام جبهه‌ها را در اختیار ندارد و واحدهای نظامی موجود نیز نمی‌توانند به طور کامل تجهیز شوند.

او گفت: «اگر می‌توانستیم این نیروها را تکمیل کنیم، این یک منبع و ذخیره بسیار مهم می‌بود. چرا وضعیت ما در جبهه تا این اندازه دشوار شده است؟ چون فرماندهی نظامی ما منابع لازم را در اختیار ندارند.»

به گفته وی، وضعیت نیروهای مسلح اوکراین به دلیل کمبود نیروی انسانی و تعداد اندک نیروهای آموزش‌دیده در حال وخیم‌تر شدن است. به عقیده این ژنرال، کمبود نیروی انسانی در نیروهای مسلح اوکراین بیشتر از کمبود تسلیحات یا مهمات احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید
تحولات اوکراین| نارضایتی زلنسکی از وضعیت وخیم جبهه نبرد

تحولات اوکراین|افزایش تمایل مردان اوکراینی برای فرار از کشور

تحولات اوکراین| امید زلنسکی برای پایان جنگ تا پایان سال

انتهای پیام/

کد خبر: 1235932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =