آخرین تحولات اوکراین| هدف نخست وزیر مجارستان از سفر به مسکو و کی‌یف

هدف نخست وزیر مجارستان از سفر به مسکو و کی‌یف، نظر اوربان درباره شخصیت پوتین، حمایت اسلواکی از تلاش بوداپست برای دستیابی به صلح در اوکراین، اهمیت سفر مودی به روسیه و قتل اسیر روسی بدست نظامیان اوکراینی، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی، شب گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان که هفته گذشته به کی‌یف و سپس به مسکو سفر کرده، نمی‌تواند میانجی مناسبی برای حل و فصل مناقشه در این کشور باشد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| حمایت نخست‌وزیر اسلواکی از سفر اوربان به مسکو و کی‌یف

پودولیاک با اشاره به اینکه اوکراین ممکن است ایده‌های خود در خصوص حل و فصل اوضاع را از طریق کشورهای دیگر به طرف روسی منتقل کند، گفت: «ما آماده‌ایم تا پیشنهادات خود که برای دومین نشست صلح در حال آماده سازی است، را از جمله از طریق فرمت مشابه توافق غلات، به اطلاع روسیه برسانیم. البته برای کی‌یف همه کشورها، از جمله مجارستان که برخوردی سطحی با مسائل دارد، به عنوان واسطه مناسب نیستند.»

نخست وزیر مجارستان روز جمعه به مسکو سفر کرده و در دیدار با ولادیمیر پوتین بسیاری از مسائل مهم بین‌المللی، از جمله راه‌های حل و فصل درگیری در اوکراین را مورد بررسی قرار داد. این گفتگو بیش از دو و نیم ساعت به طول انجامید. رئیس‌جمهور روسیه مذاکرات با رئیس دولت مجارستان را جامع، صریح و صادقانه توصیف کرد.

پیش از آن، اوربان در تاریخ دوم جولای در کی‌یف حضور داشت و با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مذاکره کرد. اوربان پیشنهاد برقراری یک آتش‌بس موقت به منظور تهیه یک طرح صلح مسالمت آمیز برای حل بحران را مطرح کرد که به گفته خود او، زلنسکی از این نظریه استقبال نکرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و شصت و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

اوربان: پوتین بیش از ۱۰۰ درصد فردی معقول و دقیق است

نخست‌وزیر مجاستان، ویکتور اوربان شب گذشته در مصاحبه‌ای با مجله سوئیسی "دی وِلت‌وُخه" (Die Weltwoche) ابراز عقیده کرد که رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، فردی بسیار معقول، سنجیده و متین است.

اوربان توضیح داد که مذاکرات وی با پوتین حدود سه ساعت طول کشید. او گفت: «به نظر من پوتین بیش از ۱۰۰ درصد فردی معقول است. او بسیار متین، دقیق و آماده است.»

به عقیده نخست‌وزیر مجارستان، مذاکره با رهبر روسیه چالشی واقعی است، اگر بخواهید سطح "عقلانی و سیاسی برابر" را حفظ کنید.

او همچنین اشاره کرد که در سال ۲۰۰۹ با پوتین توافق کرده‌ بودند که همکاری‌ها بین دو کشور بر اساس احترام متقابل بنا شود و افزود، این توافق همچنان پابرجاست.

اوربان: پوتین به تمامی سوالات من با دقت پاسخ داد

ویکتور اوربان در این مصاحبه، همچنین یادآور شد که در جریان مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین در مسکو، چندین سوال را مطرح کرده که به مسائل مربوط به درگیری اوکراین و ساختار امنیتی اروپا مربوط می‌شدند و رئیس‌جمهور روسیه به همه سوالات با دقت پاسخ داد.

نخست وزیر مجارستان گفت: «هدف من این بود که سوالات را به طور مستقیم از او بپرسم. و در اصل، آنها سه سوال اساسی بود.»

به گفته اوربان، او از پوتین نظرش را درباره مذاکرات برای حل و فصل درگیری اوکراین پرسید و پاسخ دریافت کرد که بدون مشارکت مسکو، مذاکره بی‌معنی است.پوتین همچنین آمادگی خود برای مذاکره بر اساس توافقات استانبول را اعلام کرد.

علاوه بر این، اوربان از پوتین درباره امکان شروع گفتگو قبل از پایان درگیری‌ها پرسید که رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرد که چنین سناریویی بعید است، چرا که اوکراینی‌ها ممکن است از این فرصت به نفع خود و در جهت تقویت توان نظامی خود استفاده کنند.

نخست‌وزیر مجارستان همچنین از رهبر روسیه خواست تا آینده سیستم امنیتی اروپا را ارزیابی کند و پوتین پاسخ داد که مسکو در صورت تمایل متقابل قصد توسعه روابط با غرب را دارد.

اوربان اشاره کرد که سفرش به مسکو به منظور توقف هرچه سریع‌تر درگیری نظامی در اوکراین و منافع مجارستان، علیرغم پیامدهای احتمالی برای بوداپست در غرب، بوده است. او همچنین یافتن راه‌حل برای بحران اوکراین را "وظیفه خود بعنوان یک مسیحی" دانست و اظهار داشت که در مقام یک رهبر اروپایی، قادر به گفتگو با هر دو طرف مسکو و کی‌یف است.

نخست‌وزیر مجارستان افسوس خورد که رهبران اروپایی تقریباً دو سال با پوتین در روسیه صحبت نکرده‌اند، بنابراین اولین وظیفه‌اش این بود که بداند رئیس‌جمهور درباره مذاکرات صلح، ابتکارات و نشست صلح اوکراین در سوئیس چه فکر می‌کند. او افزود که اولین قدم در راه رسیدن به صلح، از سر گیری مجدد روابط دیپلماتیک و کانال‌های ارتباطی است.

حمایت نخست‌وزیر اسلواکی از ابتکار صلح اوربان در مورد اوکراین

نخست‌وزیر اسلواکی، روبرت فیتسو که به تازگی از یک سوءقصد جان سالم بدر برده، از ابتکار صلح نخست‌وزیر مجارستان در خصوص مناقشه اوکراین حمایت کرد.

او شب گذشته در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «همانطور که روز گذشته گفتم، من از ابتکار ویکتور اوربان که در مدت کوتاهی به کی‌یف و مسکو سفر کرده و برای برقراری صلح در اوکراین تلاش میکند، حمایت میکنم، برای اینکه معتقدم درگیری در اوکراین راه‌حل نظامی ندارد. من از جمله سیاستمدارانی هستم که از توقف فوری درگیری و آغاز مذاکرات صلح با حضور اوکراین، روسیه، ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا حمایت می‌کنم.»

فیتسو در این پست یادآور شد که نمی‌توان با هیچگونه اولتیماتوم یا شرایط غیرواقعی به صلح دست یافت. او نوشت: «مذاکرات صلح بسیار دشوار خواهد بود، اما برای کل کره زمین بهتر است که ماه‌ها یا شاید سال‌ها کشتار متقابل با ماه‌ها مذاکرات سخت که منجر به صلح عادلانه شود، جایگزین شود.»

نخست‌وزیر اسلواکی همچنین تاکید کرد که به نظر او، حل و فصل درگیری در اوکراین مذاکرات در خصوص پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را که اسلواکی از آن کاملاً حمایت می‌کند، فعال خواهد کرد.

روزنامه‌نگار آمریکایی: اوربان تنها کسی در اروپاست که سعی در متوقف کردن تخریب کامل اوکراین دارد

تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار معروف آمریکایی معتقد است که نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان، تنها رهبر اروپایی است که سعی دارد از تخریب کامل اوکراین جلوگیری کند.

او در صفحه اجتماعی خود در ایکس (توییتر سابق) این سوال را مطرح کرد: «چرا اوربان باید تنها رهبر در قاره اروپا باشد که سعی میکند تخریب کامل اوکراین را متوقف کند؟» به عقیده این خبرنگار آمریکایی، هر کسی که با این رویکرد مخالفت کند، در واقع از شر حمایت می‌کند و خواهان صلح در اوکراین نیست.

کرملین: پوتین و مودی مذاکرات مفصلی خواهند داشت

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، و نخست‌وزیر هند، در چارچوب سفر رسمی نارندرا مودی به مسکو، مذاکرات مفصلی در ترکیب محدود و گسترده خواهند داشت و ممکن است گفتگوهای آنها در محیط غیررسمی نیز انجام شود

پسکوف با اشاره به اینکه برنامه بازدید مودی از روسیه بسیار غنی برنامه ریزی شده، گفت: «ما انتظار یک بازدید بسیار مهم و کامل را داریم که برای روابط روسیه و هند بسیار معنی‌دار و با اهمیت است.»

سفر رسمی نخست وزیر هند به روسیه در تاریخ ۸ تا ۹ جولای (۱۹-۱۸ تیر ماه) صورت می‌گیرد. اشاره شده که رهبران هند و روسیه درباره چشم‌انداز توسعه روابط دوجانبه و مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای گفتگو خواهند کرد.

وزارت خارجه روسیه اطلاعات درباره قتل اسیر جنگی روس توسط نیروهای اوکراینی را بررسی می‌کند

رودیون میروش‌نیگ، نماینده تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه در امور جرائم جنگی در اوکراین اعلام کرد که مسکو اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه نیویورک تایمز درباره قتل یک اسیر جنگی روسی که درخواست کمک پزشکی کرده بود، توسط یک نظامی اوکراینی را بررسی خواهد کرد و همچنین از سازمان‌های بین‌المللی خواستار بررسی این موضوع خواهد شد.

این مقام وزارت خارجه گفت: «تمام داده‌های ارائه شده توسط این نشریه آمریکایی بررسی و تحلیل خواهند شد و نهادهای اجرای قانون تحقیقات مربوطه را انجام خواهند داد.»

وی تأکید کرد که در صورت تأیید اطلاعات، این اتفاق به عنوان یک جنایت جنگی دیگر توسط مقامات کی‌یف ثبت خواهد شد، اطلاعات تأیید شده در محافل بین‌المللی منتشر شده و اوکراین مسئولیت این جنایت را بر عهده خواهد داشت. سفیر ویژه روسیه همچنین تأکید کرد که این حادثه تنها یکی از موارد بسیاری از سوءاستفاده‌های رخ داده علیه اسیران روس در اوکراین است.

روز شنبه روزنامه، نیویورک تایمز مقاله‌ای منتشر کرد که در آن شواهدی از زبان یک پزشک آلمانی از گروه داوطلبان بین‌المللی به نام کاسپر گروسه درباره خشونت‌های نظامیان اوکراینی علیه سربازان اسیر روسی آورده شده بود.

به‌ویژه، این پزشک گفت که شاهد قتل یک سرباز روسی نیازمند به کمک پزشکی توسط یک نیروی مسلح اوکراینی بوده است. او همچنین از یک مورد دیگر خبر داد که یکی از امدادگران بین المللی دیده است که نیروهای اوکراینی یک نارنجک را به سوی یک نظامی روسیه که دستانش را به نشانه تسلیم شدن بالا برده بوده بود، پرتاب کردند. در این مقاله ذکر شده که در اوکراین چنین اقدامات غیرانسانی بدون مجازات باقی می‌مانند.

پیش‌تر، سازمان ملل نیز گزارش داده بود که اسیران روسی در اوکراین تحت شکنجه، ضرب و شتم و خشونت قرار گرفته‌اند، اما مقامات اوکراینی به اندازه کافی به بررسی این موارد نمی‌پردازند.

زالوژنی به‌زودی وظیفه خود بعنوان سفیر اوکراین در لندن را آغاز می‌کند

والری زالوژنی، فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین، از تاریخ ۱۰ جولای به وظایف خود به عنوان سفیر جدید اوکراین در بریتانیا مشغول خواهد شد. جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده است.

چند روز قبل گزارش شد که زالوژنی به لندن سفر کرده و به زودی در سفارت اوکراین در لندن مستقر خواهد شد.

در اوایل ماه فوریه گذشته، رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی، زالوژنی را از سمت فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین برکنار کرد. او الکساندر سیرسکی را به عنوان جایگزین او منصوب کرد.

در اوایل ماه مارس، وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که زالوژنی به عنوان سفیر جدید اوکراین در بریتانیا منصوب شده است. زلنسکی این تصمیم را به تمایل شخصی زالوژنی برای کار در حوزه دیپلماتیک توضیح داد. بعد اعلام شد که لندن انتصاب این مقام نظامی سابق به عنوان سفیر را تأیید کرده است.

انصراف کشتی‌گیران روسی از شرکت در المپیک پاریس

فدراسیون کشتی روسیه اعلام کرد که کشتی‌گیران روسی تصمیم گرفته‌اند که از شرکت در بازی‌های المپیک تابستانی انصراف دهند. این تصمیم به دلیل نارضایتی از اصول انتخاب ورزشکاران روس اتخاذ شده است.

این سازمان یادآور شد که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) با اعطای مجوز شرکت به کشتی‌گیران روسی قصد داشت اصول وحدت تیم روسیه را تضعیف کند.

فدراسیون کشتی روسیه انتظار ندارد که کمیته بین‌المللی المپیک به انصراف کشتی‌گیران روسی از شرکت در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ در پاریس واکنشی نشان دهد. به عقیده مقامات روس، کمیته بین‌المللی المپیک قصد داشت اصول بی طرفی و عدم برخورد سیاسی در ورزش را نقض کرده و کسانی را که واقعاً شایسته پیروزی بودند، از شرکت در المپیک محروم کند.

پیش از این، در اواسط ژوئن گزارش شد که کمیته بین‌المللی المپیک نخستین گروه از ۱۴ ورزشکار روس که به بازی‌های پاریس راه یافته‌اند، را اعلام کرد که از این میان ۱۰ نفر کشتی‌گیر بودند.

فلوریان فیلیپو، رهبر حزب "پاتریوت‌ها"ی فرانسه، از تصمیم کشتی‌گیران روس برای انصراف از شرکت در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ در پاریس تمجید کرد و یادآور شد که سیاسی‌ کردن این رقابتها اقدامی فاجعه‌بار است و این تصمیم پاسخی مناسب به این تلاشهاست.

درخواست اوکراین از کمیته بین‌المللی المپیک برای لغو دعوت‌نامه روس‌ها برای شرکت در المپیک

کمیته ملی المپیک اوکراین و وزارت ورزش این کشور از کمیته بین‌المللی المپیک درخواست کردند که دعوت‌نامه برای شرکت در بازی‌های المپیک پاریس برایتعدادی از ورزشکاران روس را لغو کند.

همچنین طرف اوکراینی خواستار عدم پذیرش پنج ورزشکار از کشور بلاروس هم شده است.

در اواخر ماه ژوئن نیز کمیته ملی المپیک اوکراین و فدراسیون جودوی این کشور نامه‌ای مشترک به کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون بین‌المللی جودو (IJF) ارسال کرده و خواستار محرومیت ۱۲ جودوکار روس از شرکت در بازی‌های المپیک پاریس شده بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =