تهدید جامعه علمی با صدها هزار مقاله تقلبی/ راهکار مبارزه با کارخانه‌های مقاله‌سازی چیست؟

کارخانه‌های مقاله‌سازی تهدیدی جدی علیه جامعه علمی است که مبارزه با آن‌ها نیازمند بکارگیری راهکارهایی موثر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کارخانه‌های مقاله‌سازی تهدید رو به رشدی هستند که یکپارچگی و ارزش تحقیقات علمی را به خطر می‌اندازند. به طوری که حتی به نظر می‌رسد کمپین‌های ایجاد آگاهی و هشدار در مورد مقاله‌های بی‌کیفیت کافی نیستند. همچنین امکانات فنی در اختیار سردبیران مجلات، داوران، سرمایه‌گذاران، محققان و موسسات آموزش عالی برای غلبه بر این مشکل کافی نیست.

البته برخی کارشناسان بر این باورند که مبارزه با تولید مقالات بی‌کیفیت با توجه به در دسترس بودن ابزارهای مدرن برای شناسایی مقاله‌های اصیل از تقلبی، آسان‌تر از گذشته است.

هیچ آمار دقیقی از گستردگی تالیف مقاله‌های تقلبی وجود ندارد. برای مثال نیچر سال گذشته اعلام کرد که یک تحلیل منتشر نشده نشان می‌دهد که صدها هزار مقاله تقلبی جامعه علمی را تهدید می‌کند.

کارشناسان معتقدند که استیصال محققان جوان به فراگیری مقاله‌های تقلبی منجر شده است. افرادی که بیش از حد کار می‌کنند تا بتوانند بر موانع پیش‌روی خود در موفقیت کاریشان غلبه کنند.

نتایج یک مطالعه در مورد ۲ مجله نشان می‌دهد که بیش از نیمی از ۳ هزار و ۴۴۰ مقاله ارسال شده در یک دوره ۲ ساله، تقلبی بوده‌اند. همچنین یک مجموعه تالیف مقاله در لتونی (Latvia) مدعی شده است از سال ۲۰۱۲ تاکنون بیش از ۱۲ هزار و ۶۵۰ مقاله تالیف کرده است.

۲ درصد مقالات علمی تقلبی‌اند

تعداد مقالات ارسالی تقلبی در همه رشته‌ها رو به افزایش است. هم‌اکنون حدود ۲ درصد مقالات علمی تقلبی‌اند که با توجه تعداد بالای مقالات تالیف شده در هر سال، بسیار زیاد خواهد شد. مقالات علمی جعلی در عمل می‌توانند آثار جبران ناپذیری برای بیماران، جامعه یا طبیعت داشته باشند.

کارخانه‌های مقاله‌سازی اصطلاحی است که در سال‌های اخیر به فرایند تالیف مقاله به نمایندگی از محققان برای انتشار در مجلات علمی گفته می‌شود. کارخانه‌های مقاله‌سازی اتحادیه‌های سازمان‌یافته بین‌المللی جرم هستند که معمولا غیرانگلیسی‌زبانان را هدف قرار می‌دهند.

با توجه به این که کارخانه‌های مقاله‌سازی در حال رقابت برای فرار از شناسایی هستند، لازم است حمایت ویژه‌ای از ویراستاران برای کمک به شناسایی مقالات تقلبی شود.

United۲Act سازمانی است که با هدف رسیدگی و تحقیق در مورد کارخانه‌های مقاله‌سازی در سال ۲۰۲۲ تشکیل شد. ۱۵ کشور در راه‌اندازی این سازمان نقش داشتند. هدف اصلی United۲Act مبارزه با کارخانه‌های مقاله‌سازی در مقیاس بزرگ است. این سازمان همچنین در حال انجام تحقیقات برای پر کردن شکاف دانش در کارخانه‌های مقاله‌سازی است. چرا که تحقیقات زیادی در مورد این مشکل وجود ندارد و محققان باید بیشتر تشویق شوند تا ابعاد مختلف این پدیده آشکار شود.

برخی راهکارهای مورد نظر این سازمان برای مبارزه با کارخانه‌های مقاله‌سازی به شرح زیر است؛ به گفته توماس استوگر استادیار دانشگاه نورث وسترن در آمریکا یکی از مشخصه‌های اصلی کلاهبرداران انتشارات دانشگاهی «پرش ژورنال» است. عاملان کلاهبرداری از مجله‌ای به مجله دیگر برای جلوگیری از شناسایی حرکت می‌کنند.

وی همچنین هشدار داد که افزایش سریع تعداد نشریاتی که موضوع خاصی را هدف قرار می‌دهند، می‌تواند امکان جعل مقاله را بالا ببرد. راه حل دیگری که استوگر پیشنهاد کرده است، انتشارات «غیرمشخص‌سازی» است که به معنای حذف یک صفحه وب یا وب سایت از صفحات نتایج موتورهای جستجو است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =