رشد ۱۰۰ درصدی درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم از رشد ۱۰۰ درصدی درآمدهای شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در نشست خبری با موضوع تشریح عملکرد سیزدهم در حوزه فناوری و نوآوری که ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: معاونت فناوری و نوآوری در دولت سیزدهم تشکیل شد. هدف از تاسیس این معاونت ساماندهی زیست‌بوم فناوری کشور بود. این معاونت با ۳ ماموریت کلیدی تعریف شد. نخست توسعه اقتصاد دانش‌بنیان که با راه‌اندازی سامانه جان پیگیری می‌شود. هدف از این سامانه آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با بازار محصولاتشان است. ارائه هدفمند و سامان‌یافته محصولات ماموریت سامانه جان است.

وی افزود: ۲ هزار و ۷۰۰ شرکت مستقر در پارک‌های علم و فناوری هستند و تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ محصول در این سامانه بارگذاری شده است‌. تاکنون ۱۰ فروش محصول هم از طریق این سامانه انجام شده است. امیدواریم میزان فروش افزایش یابد. میزان فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تا پیش از دولت سیزدهم ۱۹ هزار میلیارد تومان بود و هم‌اکنون این شرکت‌ها بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان فروش دارند که نشان‌دهنده رشد بیش از ۱۰۰ درصدی است‌.

محمدعلی نژاد خاطرنشان کرد: بخشی در سامانه قرار گرفته که نیازهای دستگاه‌های اجرایی را اعلام کند. برای مثال آیین‌نامه حمایتی مبنی بر تامین نیازهای فناوران صنعت نفت از محصولات موجود در سامانه صادر شده است. لازمه حفظ نخبگان توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است. شرکت‌هایی که بتوانند درآمدزا بوده و توسعه پیدا کنند، می‌توانند دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بیشتری را جذب کنند.
شرکت‌هایی که تولید بالایی دارند در سامانه توان ایران قرار می‌گیرند. دسترسی به سامانه جان و توان‌ایران این امکان را فراهم می‌کند که محصولات فناورانه به فروش برسند. با این اتصال امکان واردات محصولات مشابه داخل وجود نخواهد داشت.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: توسعه کارگاه‌های ساخت سریع در دانشگاه‌های کشور اقدام دیگر این معاونت است. بر این اساس از ایده تا اجرا همراه نخبگان خواهیم بود. مخاطبان این طرح دانشجویان، هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند. کارشناسان خبره در این طرح خدمات مشاوره ماند اصلاح طرح اولیه انجام می‌دهند. امکاناتی که در پارک‌های علم و فناوری وجود دارد، فهرست شده و در اختیار فناوران قرار می‌گیرد. یکی از چالش‌های جدی فناوران تازه کار این است که با شبکه تولید کشور ارتباط ندارند. ما این امکان را فراهم می‌کنیم که نمونه محصول تولید شود و آن‌ها بتوانند به سراغ بازاریابی بروند. طرح همساز مشترک با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار است. هزار گرنت به طرح‌های مستخرج از پایان‌نامه‌ها اعطا می‌شود. اگر طرح مورد تایید قرار بگیرد، می‌توانند برای اجرایی شدن آن از گرنت استفاده کنند.

وی یادآور شد: ماموریت دیگر این معاونت تخصیص ماموریت ویژه به پارک‌های علم و فناوری است. در مرحله نخست در زمینه زنجیره ارزش هر استان تحقیق کردیم. برای مثال یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های این استان تولید و تامین گیاهان دارویی است. در این راستا، ماموریت پارک علم و فناوری البرز مرتبط با گیاهان دارویی تعریف شد. معمولا ناقص بودن زنجیره تولید در کشور باعث می‌شود که سود اصلی نصیب کشورهای دیگر شود. امسال ۱۰ زنجیره ارزش راهبردی دیگر را مورد هدف قرار خواهیم داد.

محمدعلی نژاد تصریح کرد: مالکیت فکری یکی دیگر ماموریت‌های معاونت فناوری و نوآوری است‌. در این راستا، ۱۰ هزار نفر در دوره آموزشی شرکت کنند و با حمایت‌های ویژه از ثبت اختراع تا تولید آشنا شوند. اقدام دیگر که در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران انجام شد، این بود که ۲.۵ میلیارد تومان از ۱۳۶ پایان‌نامه‌هایی که خروجی آنها ‌می‌تواند به محصول فناورانه تبدیل شود حمایت شد. در تیرماه از طرح رویش فناوری رونمایی خواهیم کرد. اقدام دیگر تاسیس پردیس‌های تخصصی مشترک بین پژوهشگاه‌ها و پارک‌ها بود. قصد داریم از ظرفیت پژوهشگاه‌ها در حوزه فناوری استفاده کنیم. پارک بین‌المللی ایران در سازمان پژوهش‌های صنعتی هم در راستای توسعه ارتباطات بین المللی راه‌اندازی شد. فروش محصولات فناورانه ۲.۵ برابر شده از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی کمتر از استاندارد جهانی است و فقط ۴۸ شرکت در حال حاضر فعال هستند. در این راستا پارک قم به عنوان مرکز اصلی در این زمینه در نظرگرفته شد. ترویج فناوری یکی دیگر از ماموریت‌های معاونت بوده است. برای مثال طرح دستیار فناور که تاکنون بیش از ۲ هزار نفر شرکت‌کننده داشت. در سال اول ۱۷۱۷ شرکت میزبان دانشجویان بودند و هم‌اکنون بیش از ۲ هزار شرکت میزبان دانشجویان هستند. جهتدهی به انجمن‌های علمی برای حرکت به سمت فناوری از دیگر اقدامات معاونت بوده است. جشنواره روشنا در این زمینه شکل گرفت و از ۱۰ انجمن برتر تقدیر شد.

وی گفت: ۴۸ پارک به ۵۶ پارک افزایش یافته است. از ۶۰ مرکز نوآوری به ۸۵ افزایش یافت. مراکز رشد از ۱۸۸ به ۲۰۱ مرکز رسیدند. اغلب این مراکز رشد در شهرستان‌ها بوده است. رشد ۶۶ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۵۴۳ به ۱۵۵۳ شرکت افزایش یافته و تعداد واحدهای فناور ۱۳ هزار و ۳۶۰ است. تعداد شاغلین ۶۵ هزار نفر بوده است و امروز ۲ برابر شده است. ۱۳۵ هزار نفر در پارک‌ها مشغول به کار هستند. فروش ۲ برابری، اشتغال ۲ برابری و صادرات ۲.۵ برابری از دستاوردهای معاونت فناوری و نوآوری بوده است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1234373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =