مضرات بستنی برای کودکان چیست؟

مصرف مایعات و خوراکی‌های سرد مثل بستنی می‌تواند باعث ایجاد دردهای شکمی، ریفلاکس معده و حالت تهوع شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بستنی یکی از پر طرفدارترین دسرهای منجمد است که با انواع میوه ها و مواد معطر طعم دار شده است. بستنی ها به طور معمول دارای حداقل ۱۰ درصد چربی هستند که این درصد می تواند در بستنی های خامه ای تا بیش از ۱۵ درصد هم باشد.

بیشتر بخوانید:

طبع گیلاس سرد است یا گرم؟ / میزان صحیح مصرف گیلاس

برخی می‌گویند بستنی نشاط آور و شادی بخش است، اگر می‌خواهید افسرده نشوید بستنی بخورید، بستنی خنده را روی لبان افراد جاری می‌کند ، بستنی کلسیم دارد و …. بستنی محصول لبنی است که با داشتن مواد مغذی بالا اثرات سلامتی‌بخش زیادی دارد. پایه اولیه بستنی، شیر و خامه است که دارای کلسیم، فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین A و ویتامین D هستند. ویتامین‌ها و مواد مغذی برای بدن فواید زیادی دارند. الببه برخی از افرادی نیز اعتقاد دارند که این دسر خوشمزه برای بدن مضر است.

خوردن بستنی به دلیل این که قند- شکر- مواد نگهدارنده و چربی های اشباع شده ای که دارد می تواند برای کبد شما مضر باشد. دقت کنید که در خوردن آن زیاده روی نکنید . همچنین خوردن آب سرد به خصوص به صورت ناشتا برای کبد چرب مضر است.با توجه به اینکه سردی بیش از حد برای دستگاه گوارش مناسب نیست توصیه می شود که بستنی را بعد از خارج کردن از فریزر مدتی در هوای بیرون نگه دارند تا از سردی آن قدری کاسته شود و وقتی بستنی قدری آب شد، آن را میل کنند.

مصرف مایعات و خوراکی‌های سرد مثل بستنی می‌تواند باعث ایجاد دردهای شکمی، ریفلاکس معده و حالت تهوع شود. همان‌طور که می‌دانید سرما خاصیت ضدالتهاب دارد. درنتیجه عروق خونی و همچنین لایه داخلی معده را منقبض می‌کند. در این شرایط هضم غذا به خوبی انجام نمی‌شود و علائم سوء‌هاضمه ایجاد می‌شود.

اگرچه نوشیدن مایعات در طول روز احتمال یبوست را کاهش می‌دهد اما مصرف مایعات خنک باعث ایجاد یا تشدید یبوست می‌شود. یکی از علل ایجاد این مشکل، انقباض مخاط داخلی دستگاه گوارش به دنبال نوشیدن مایعات سرد است. این انقباض عبور مواد غذایی را از لوله‌های گوارشی دشوار می‌کند.

برخی بستنی‌ها به دلیل آنکه در تهیه مواد آنها از خامه و شکلات استفاده شده است دارای کالری زیادی هستند و مصرف زیاد آن باعث چاقی می‌شود، پس بهتر است در مصرف بستنی اعتدال را رعایت کنید تا سالم باقی بمانید.

اگر زن حامله بستنی را در اندازه بسیار زیاد مصرف کند، شانس پوسیدگی ناشی از وجود باکتری‌های لیستریایی در دندان‌های او در ۹ ماه دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. همچنین، به یاد داشته باشید که دستگاه‌های سازنده بستنی که در کارخانه‌ها از آن‌ها برای نگهداری یخ و تهیه بستنی استفاده می‌کنند، محل مناسبی برای رشد باکتری‌های مختلف هستند؛ بنابراین، در برخی موارد ممکن است بدن زن حامله بر اثر مصرف بستنی، به این نوع باکتری‌ها آلوده شود.

این شرایط، مایع آمنیوتیک، جفت و روند رشد جنین را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در نتیجه، ورود عامل عفونت‌زا به بدن جنین داخل رحم زنان باردار منجر به بروز عوارض ناخواسته مثل سقط جنین، انجام زایمان زودهنگام، ایجاد زخم‌های پوستی، مننژیت و عفونت‌های تنفسی در نوزادان تازه متولد شده خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =