برگزاری مدرسه تابستانی آموزش نمایه‌سازی نشریات علمی

مدیرکل دفتر سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم از برگزاری مدرسه تابستانی برای سردبیران نشریات علمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صمد نژادابراهیمی مدیرکل دفتر سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم در مراسم تجلیل از سردبیران و مدیران مسئول نشریات نمایه شده در پایگاه‌های بین‌المللی معتبر در دولت سیزدهم که ۹ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: نمایه‌سازی بین‌المللی نشریات یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت علوم در دولت سیزدهم بوده است. اهمیت نشریات روشن است. چرا که سبب ارتقای کمی و کیفی نشریات علمی می‌شود. نشریات علمی هر کشور بستر انتشار دستاوردهای علمی ک پژوهش‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: نمایه‌سازی نشریات علمی بر اعتبار نشریات تاثیر گذاشته و منجر به بهبود رویت‌پذیری نشریه و افزایش همکاری‌های بین‌المللی می‌شود. در سه سال گذشته ۷۲ نشریه علمی نمایه‌سازی بین المللی شده است. به نظر من، آموزش مهم‌ترین رکنی است که به این موفقیت منجر شد. متاسفانه سردبیران تاکنون آموزش مدونی نداشته‌اند. در این راستا، اولین مدرسه تابستانی سردبیری و مدیریت مجلات علمی کشور امسال برگزار خواهد شد.

نژادابراهیمی خاطرنشان کرد: مدارس تابستانی برای سردبیران به صورت دوره‌ای در همه کشورها برگزار می‌شود. این مدرسه به صورت کارگاهی با سرفصل‌هایی شامل ساختار مجلات علمی و مبانی مدیریت آن، انواع داوری‌ها در مجلات، اخلاق در انتشار، هوش مصنوعی و کارکرد آن در مدیریت مجلات است.

آقامیری: نمایه‌سازی بین المللی یک ضرورت است

سید محمود رضا آقامیری در این مراسم در مورد اهمیت مقالات علمی گفت: داشتن مقاله یک اعتبار برای کشور است ولی یک هدف نیست و وقتی تبدیل به یک هدف می‌شود، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به محاصره تبلیغاتی کشور گفت: به دلیل اینکه ما را محاصره تبلیغاتی می‌کنند، ما برای اثبات وجودمات در جهان، نیاز داریم مقالات و محصولاتمان را ارائه کنیم؛ بنابراین نمایه‌سازی بین‌المللی یک ضرورت است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: انتشار مقالات با این هدف است که ما در عرصه بین‌المللی عرض اندام کنیم و مقالات ما مورد رجوع در جهان قرار بگیرند.

وی به بیان تجربه خود در رشته علوم هسته‌ای پرداخت و گفت: تا سال ۲۰۰۶ به همکاران ما در دانشکده هسته‌ای می‌گفتند به خاطر مسائل امنیتی مقاله منتشر نکنید. همین موضوع سبب می‌شد که شناخت در مورد رشد علمی ما در این رشته مشخص نباشد. از یک زمانی به بعد این محدودیت‌ها برداشته شد.

وی افزود: با برداشتن این محدودیت ذهنیت عوض شد و همه پذیرفتند که فعالیت علمی در این زمینه در کشور در حال انجام است و پیشرفت کشور مشخص شد. این اتفاق سبب شد مسیر تغییر کند و حدود ۱۰ سال پیش، آژانس یکی از مسائلی که مورد توجه داد، مقالات ما بود. بنابراین موضوع جلسه امروز اهمیت زیادی دارد، چرا که می‌تواند نما و ویترین ما را در جهان متفاوت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =