زلفی گل: ایران رتبه دوم منطقه‌ای در هوش مصنوعی را دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رتبه اول در حوزه‌ شبکه‌های عصبی، گفت: در منطقه، ایران رتبه دوم را در تولیدات علمی هوش مصنوعی کسب کرده و در شاخص یادگیری ماشین در منطقه، عربستان رتبه اول و ایران در رتبه دوم، در شاخص رباتیک ترکیه رتبه اول و ایران رتبه دوم و در حوزه شبکه‌های عصبی ایران در جایگاه اول قرار گرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل امروز در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با اشاره به آخرین گزارش منتشر شده از پایگاه ISC در خصوص جایگاه جهانی تولیدات علمی ایران در حوزه هوش مصنوعی، افزود: بررسی این آمار نشان می دهد که وضعیت ایران در این حوزه نه خوب و نه بد است؛ چرا که در برخی از شاخص‌ها در ابعاد ملی و بین‌المللی وضعیت مناسبی نداریم.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه تولیدات علمی شبکه‌های عصبی در عرصه‌های جهانی رتبه‌های خوبی کسب کرده است، اظهار کرد: رتبه ایران در منطقه در حوزه هوش مصنوعی دوم است، اما عربستان در این شاخص در جایگاه اول قرار دارد.

زلفی گل تصریح کرد: در شاخص رایانش بصری عربستان رتبه اول، ترکیه رتبه دوم، مالزی رتبه سوم و ایران در جایگاه چهارم قرار دارد، همچنین در شاخص پردازش زبان طبیعی عربستان دارای رتبه اول بوده، پاکستان رتبه دوم، ترکیه رتبه سوم و مالزی رتبه چهارم را دارند و ایران در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

به گفته وی، در شاخص یادگیری ماشین در منطقه عربستان در رتبه اول و ایران در رتبه دوم، در شاخص رباتیک ترکیه در رتبه اول و ایران در رتبه دوم و در حوزه شبکه‌های عصبی ایران در جایگاه اول قرار گرفته است. همچنین، در حوزه سیستم‌های چند عاملی ایران رتبه اول را کسب کرده است.

وزیر علوم بیان کرد: همچنین، این گزارش نشان می‌دهد که دانشگاه‌های تهران، تبریز، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، صنعتی شریف، خواجه نصیرالدین طوسی، شیراز و علم و صنعت از دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه هوش مصنوعی هستند.

وی با تاکید بر اینکه کشور در حوزه‌های علوم نوپدید باید به موقع تصمیم‌گیری کند، اضافه کرد: اقدام به موقع کشور در این حوزه باعث می‌شود که اختلاف ما با دنیا زیاد نباشد. نمونه این رویکرد در زمینه علم نانو است که در آن زمان دولت وقت با این سیاست که اگر درباره علم نانو تصمیم نگیریم، اختلافمان در دنیا زیاد می‌شود، اقدام به‌موقع از طریق بکارگیری سیستم‌های تشویقی و ترغیبی و حمایتی باعث شد که ایران در علم نانو در جایگاه‌های پنجم و ششم بایستد.

زلفی‌گل، علم و فناوری هوش مصنوعی را یک نیاز غیرقابل انکار دنیای امروز توصیف کرد و با تاکید بر اینکه اگر هر کشوری به‌موقع سرمایه‌گذاری‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی نکند، جایگاه در خور شأن کشور را نخواهد داشت، گفت: امروز در دنیا کشورگشایی به سبک قدیم نیست، بلکه کشورها امروزه به دنبال جنگ و صلح ارزان هستند، هر کشوری که علم را توسعه دهد، بدون هزینه می‌تواند کشور دیگری را تسخیر کند و این یک روش مشروع تسخیر کشورهاست.

وزیر علوم در این باره توضیح داد: وقتی علم و دانشی خلق شود، می‌توان با استفاده از فناوری‌های آن، کشوری را وابسته به خود و آن را تسخیر کرد، از این رو امروز شاهد هستیم جنگ و صلح از طریق قدرت نرم شروع می‌شود.

به گفته وی، قدرت نرم از طریق علم، فناوری و نوآوری حاصل می‌شود.

زلفی‌گل ادامه داد: علم ضمن درآمدزایی برای کشورها موجب می‌شود که سایر کشورها به ما وابسته شوند؛ چرا که شاهد هستیم وقتی محصول فناورانه‌ای، تولید و منجر به رفاه بیشتر مردم شود، مردم همان کشور قدردان ما خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =