علایم مهم و درمان تب دنگی

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به علایم بیماری تب دنگی و چگونگی شناسایی و درمان آن گفت: افراد در صورت ابتلا به تب دنگی باید از خوردن قرص‌هایی مانند پروفن و ژلوفن خودداری کنند؛ چرا که شدت بیماری را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر فرشید رضایی در نشست خبری «تب دنگی» که امروز، سه‌شنبه، ۱۲ تیر ماه برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری دوره آموزشی درباره تب دنگ برای خبرنگاران بسیار مهم است؛ چرا که دانش خبرنگاران حوزه سلامت درباره این بیماری مهم است. برخی مثل بلاگرها و برخی پزشکان نسبت به تب دنگی اطلاع‌رسانی می‌کنند که اغلب موارد غلط است.

بیشتر بخوانید:

مشاهده پشه آئدس در کرج

وی با بیان اینکه ۶ میلیون نفر در سال گذشته میلادی به تب دنگی مبتلا شدند، گفت: عمده موارد ابتلا در آمریکای جنوبی بود. کشورهایی مثل پاکستان و هندوستان به تب دنگی مبتلا هستند و کشور امارات نیز در سال گذشته به این بیماری مبتلا شد. میزان ابتلا به این بیماری در ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی نیست به کل موارد ابتلای سال گذشته بیشتر است.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه پشه آئدس در برخی از کشورهای اروپایی نیز وجود دارد، گفت: کشور انگلستان نسبت به شیوع تب دنگی هشدار داده و بیشتر موارد ابتلای این کشور را نیز مسافران هندی تشکیل می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعمال محدودیت‌های سفر و رفت و آمد، با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای سفر وجود ندارد، گفت: محدودیتی وجود ندارد اما در صورت سفر به استان‌های در معرض خطر باید نکات ضروری مانند پوشیدن جوراب، پوشیدن لباس آستین بلند، شلوار بلند و استفاده از مواد دافع حشرات را رعایت کنند. اگر یک فرد به استان‌هایی که امکان گزش وجود دارد سفر کند، یک هفته پس از بازگشت از سفر در منزل بماند. رعایت نکات بهداشتی می‌تواند میزان ابتلا به تب دنگ را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

رضایی با بیان اینکه بسته‌های آموزشی برای سه گروه مختلف را تنظیم کرده‌ایم، گفت: مسافران، کادر درمان و خبرنگاران ۳ گروهی هستند که بسته آموزشی برای آنها تعریف شده است. مسافران کشورهایی مانند امارات و تایلند باید نسبت به نکات خود مراقبتی آگاه باشند و باید بدانند برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی و گزش این پشه چه نکانی را رعایت کنند. بیماران باید بدانند که در صورت ابتلا به تب دنگی باید از خوردن قرص‌هایی مانند پروفن و ژلوفن خودداری کنند؛ چرا که شدت بیماری را افزایش می‌دهد.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیا ن اینکه مبتلایان به این بیماری اغلب علائم ندارند، گفت: اغلب بیماران دارای علائم خفیف یا بدون علامت هستند؛ به عبارت دیگر، حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد علائم ندارند. علائم این بیماری استخوان درد شدید و تب است. میزان مرگ و میر این بیماری نیز حدود یک درصد است.

رضایی با بیان اینکه افراد در صورت ابتلا به تب به تنهایی، لازم نیست به پزشک مراجعه کنند، گفت: بلکه این افراد می‌توانند به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند یا با پزشک خانواده خود تماس بگیرند. کاهش تب پس از یک هفته نمایان می‌شود.؛ افراد با مراجعه به مراکز درمانی و انجام یک تست خون ساده می‌توانند از ابتلا به تب دنگی مطلع شوند. درمان بیماری نیز بر اساس علائم بروز یافته انجام می‌شود.

وی درباره درمان تب دنگی و پرهیزهای غذایی در این بیماری نیز گفت: مصرف مایعات و سوپ بسیار اهمیت دارد؛ اما از خوردن نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه باید خودداری کرد. همچنین مصرف سبزیجات برای بیماری تب دنگی حائز اهمیت است.

رضایی در پاسخ به پرسش درباره میزان شدت بیماری در صورت تکرار ابتلا نیز گفت: چهار مدل پشه شناسایی شده که سبب بیماری می‌شود. برخی کشورها دارای چهار نوع ویروس هستند و برخی کشورها فقط یک نوع ویروس دارند. اگر یک نفر به یک نوع ویروس مبتلا شود تا پایان عمر به آن ویروس مبتلا نمی‌شود اما کشورهایی مانند برزیل که هر چهار نوع ویروس را دارند این امکان وجود دارد که به انواع دیگر این ویروس مبتلا شوند.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره خبری مبنی بر وجود یک معجون جادویی برای تب دنگ در شبکه‌های مجازی، گفت: چنین مواردی کذب است و چنین معجونی وجود ندارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1235638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =