تشخیص زودهنگام بیماری‌ها با دمای صورت

محققان دریافتند که درجه حرارت در نواحی مختلف صورت با بیماری‌های مزمن مختلفی مانند دیابت و فشار خون بالا مرتبط است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مدیکال اکسپرس گزارش کرد، بینی سردتر و گونه‌های گرمتر ممکن است نشانه‌ای از افزایش فشار خون باشد و این تفاوت‌های دما به‌راحتی با لمس کردن خود فرد قابل درک نیست، اما می‌توان با استفاده از الگوهای دمایی فضایی مشتق از هوش مصنوعی مجهز به دوربین حرارتی و یک مدل آموزش داده شده شناسایی شوند. با تحقیقات بیشتر، پزشکان روزی می‌توانند از این روش ساده و غیرتهاجمی برای تشخیص زودهنگام بیماری‌ها استفاده کنند.

جینگ دونگ جکی هان، محقق مسئول این تحقیق در دانشگاه پکن چین اظهار کرد: پیری فرآیند طبیعی است اما ابزار ما این پتانسیل را دارد که پیری سالم را ارتقا دهد و به مردم کمک کند تا بدون بیماری زندگی کنند.

این گروه پیش از این از ساختار سه بعدی صورت برای پیش‌بینی سن بیولوژیکی افراد استفاده کرده بود که چگونگی فرآیند پیری بدن را نشان می‌داد. سن بیولوژیکی ارتباط نزدیکی با خطر ابتلا به بیماری‌ها ازجمله سرطان و دیابت دارد. آنان کنجکاو بودند که آیا سایر ویژگی‌های صورت، مانند دما نیز می‌توانند میزان پیری و وضعیت سلامتی را پیش‌بینی کنند.

هان و همکارانش دمای صورت بیش از ۲۸۰۰ شرکت‌کننده چینی بین ۲۱ تا ۸۸ سال را تجزیه ‌و تحلیل و سپس، محققان از این اطلاعات برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کردند که می‌تواند سن حرارتی فرد را پیش‌بینی کند. آنان چندین ناحیه کلیدی صورت ازجمله بینی، چشم‌ها و گونه‌ها را شناسایی کردند که دما در این مناطق به‌طور قابل‌توجهی با سن و سلامتی مرتبط بود.

این محققان دریافتند که دمای بینی با افزایش سن با سرعتی سریع‌تر از سایر قسمت‌های صورت کاهش می‌یابد، به این معنی که افراد با بینی‌های گرم‌تر سن گرمایی کمتری دارند. در عین حال، دمای اطراف چشم با افزایش سن افزایش می‌یابد.

آنان همچنین دریافتند که افراد مبتلا به اختلالات متابولیک مانند دیابت و بیماری کبد چرب پیری حرارتی سریع‌تری داشتند. ناحیه چشم آنان دمای بالاتری نسبت به همتایان سالم‌شان در همان سن داشت. افرادی که فشار خون بالایی داشتند نیز دمای گونه‌هایشان بالاتر بود.

با تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون شرکت‌کنندگان، گروه تحقیقاتی نشان داد که افزایش دمای اطراف چشم‌ها و گونه‌ها اغلب به‌دلیل افزایش فعالیت‌های سلولی مرتبط با التهاب، مانند ترمیم دی‌ان‌ای آسیب‌دیده و مبارزه با عفونت‌ها بوده است. افزایش این فعالیت‌ها منجر به افزایش دما در نواحی خاصی از صورت شد.

هان بیان کرد: ساعت حرارتی به‌قدری با بیماری‌های متابولیک مرتبط است که مدل‌های قبلی تصویربرداری صورت قادر به پیش‌بینی این شرایط نبودند.

با توجه به این ارتباط، محققان آزمایش کردند که آیا ورزش می‌تواند بر سن حرارتی تأثیر بگذارد یا خیر. آنان از ۲۳ شرکت‌کننده خواستند تا حداقل ۸۰۰ بار در روز به مدت ۲ هفته طناب بزنند. در کمال تعجب، این شرکت‌کنندگان تنها پس از ۲ هفته ورزش، سن حرارتی خود را ۵ سال کاهش دادند.

در مرحله بعد، این گروه می‌خواهد بررسی کند که آیا می‌توانند از تصویربرداری حرارتی صورت برای پیش‌بینی سایر بیماری‌ها مانند اختلالات خواب یا مشکلات قلبی عروقی استفاده کنند یا خیر.

هان می‌گوید: ما امیدواریم که تصویربرداری حرارتی صورت را در محیط‌های بالینی به کار ببریم، زیرا پتانسیل قابل توجهی برای تشخیص زودهنگام بیماری و مداخله دارد.

نتایج این تحقیق در مجله Cell Metabolism منتشر شد.

انتهای پیام

کد خبر: 1235892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =